پیش‌بینی  نفت 80 دلاری
سید حمید حسینی عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز هرچند صعود دوباره قیمت نفت در ابتدا به نظر سخت و باورنکردنی بود اما نشانه‌های روند صعودی ظاهر شده است. با توجه به اینکه بخشی از نیمه اول سال 2015 را پشت سر گذاشته‌ایم، پیش‌بینی‌ها از بازارهای جهانی و کارشناسان حوزه نفت و انرژی در دنیا این است که نیمه دوم سال متفاوت و به مراتب بهتر از نیمه اول خواهد بود. در سه ماهه گذشته میلادی قیمت نفت در محدوده بشکه‌ای 60 دلار بوده است. این در حالی است که پیش‌بینی‌های کارشناسان بر این است که شش ماهه دوم سال قیمت نفت به بیش از بشکه‌ای 70 تا 80 دلار افزایش پیدا کند.
از شواهد پیداست نظر کارشناسان حوزه انرژی در دنیا درست است و ما با افزایش قیمت نفت در نیمه دوم سال ۲۰۱۵ مواجه خواهیم بود. افزایش مصرف انرژی در دنیا و بهبود روند بازارهای جهانی از مولفه‌های موثر در بهبود وضعیت بازار جهانی نفت در سال ۲۰۱۵ است، این در حالی است که ذخایر نفت در دنیا روبه کاهش است و این امر موجب افزایش مصرف در کشورهای اروپایی و آمریکایی خواهد شد.
آثار کاهش میزان ذخایر نفت در بازارهای جهانی منجر به افزایش مصرف این محصول در دنیا شده و اطلاعاتی که از بازارها به دست آمده است نشان می‌دهد افزایش مصرف همچنان ادامه خواهد داشت.
برخلاف تمام حرف و حدیث‌ها تصمیم استراتژیک اعضای اوپک و کشورهای صادرکننده نفت در چند ماه گذشته در حال نتیجه دادن است. در ابتدا تصور شد که این تصمیم به زیان اعضای اوپک خواهد بود، اما وضعیت کنونی بازار نشان می‌دهد که این استراتژی جواب داده و انرژی‌های جایگزین همچون شیل اویل از دور خارج می‌شوند. این استراتژی به این دلیل موثر بود که دیگر انرژی‌های جایگزین نمی‌توانند در هنگام کاهش تولید نفت از سوی کشورهای عضو اوپک به بازار برگردند.