مدال های اسطوره ای بر گردن ایران

مهدی قانونی- اصفهان اولین مدال طلای تاریخ المپیک خود را به چشم دید. قدیمی تر ها یادشان می آید و ما هم شنیده ایم که روزی که داریوش ذاکری کشتی گیر اصفهانی سال های دور تیم ملی ایران اولین مدال طلای آسیایی این شهر را به ارمغان آورده بود، مردم نصف جهان، از دروازه ورودی شهر «دروازه تهران» طاق نصرت بسته بودند تا همه در این جشن بزرگ این مدال آسیایی سهیم باشند. این روزها دو وزنه بردار ایران، توانستند در دهه کرامت دل مردم ایران را شاد کنند تا همه چیز حول و حوش این اتفاق شکل بگیرد. درست است کسی انتظار طاق نصرت بستن در خیابان ها را ندارد، اما می شود به اندازه عزتی که این ورزشکاران برای ایران اسلامی به دست آوردند، برای آنها در شهر و محل احترام آفرید.

سهراب افسانه ای اصفهان

این روزها همه جا سخن از رستم و سهراب شاهنامه المپیک ریو به میان است. کیانوش رستمی که با کسب اولین مدال المپیکی ایران، به تنهایی بار ناکامی های دیگر ورزشکاران را به دوش کشید و پس ازآن در صبحگاه میلاد حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) سهراب مرادی وزنه بردار اصفهانی تیم ملی دومین طلای ناب کاروان ایران و اولین مدال طلای المپیک تاریخ ورزش اصفهان را بر گردن ملت ایران آویزان کرد تا همه یک صدا، سرود ملی کشورمان را به سوی خراسان زمزمه کنیم. نکته مهم دیگر این اتفاق برای ورزش اصفهان آن بود که هر دو وزنه بردار کشورمان، ورزشکاران تیم وزنه برداری ذوب آهن اصفهان بودند تا این دو طلای ناب المپیک ریو به نام اصفهان و به کام ملت بزرگوار ایران اسلامی باشد.

پیام های تبریک شاهنامه ای

کسب مدال طلای المپیکی سهراب مرادی اما روز دیگری را برای برخی از مسؤلان استانی رقم زد. پیام های تبریکی که بعضا از آن روی بود که بتوانند نام خودشان را در کنار این موفقیت بازیابی کنند. وقتی مدیرکل ورزشی را می توانیم نام ببریم که حتی چهره ورزشکار المپیکی شهرش را نمی شناسد، یا دیگر ورزشکار المپیکی اش اجازه تمرین در تنها ورزشگاه آن رشته را ندارد چگونه می تواند دست به قلم بردارد و از تبریکی بگوید و بخواهد در این مدال سهمی را برای خود کنار بگذارد!؟ نکته دیگر در انبوه پیام هایی که به لطف پیام رسان های فضای مجازی مبادله می شد، بازی با نام رستم و سهراب شاهنامه فردوسی بود. بازی کلماتی که به این نوشتار هم راه یافته است.

آشتی کنان یحیی و آذری

اختلاف پیش آمده بین سرمربی تیم فوتبال و مدیرعامل باشگاه ذوب آهن، اهالی ورزش نصف جهان را نگران کرد. دلواپسی هواداران این تیم از آنجایی آغاز شد که مصاحبه تند و تیز یحیی گل محمدی علیه مدیریت این باشگاه پس از سکوتی چند روزه به جدلی در شبکه های اجتماعی کشیده شد و حکم محرومیت گل محمدی نیز بر این آتش افزود. اما پس از برگزاری جلسه مشترک بین سعید آذری و یحیی گل محمدی سوء تفاهمات برطرف شد و یحیی به تمرینات این تیم بازگشت تا این موضوع نشان دهد که گفتمان می تواند راه گشای اختلافات باشد.

تعطیلی لیگ به کام قعر جدولی ها

لیگ برتر فوتبال به دلیل اردوی تیم ملی به ایتالیا و برگزاری مسابقات مقدماتی جام جهانی یه مدت یک ماه تعطیل شد و با وجود اینکه تنها چهار هفته از آغاز لیگ نگذشته، مسابقات با تعطیلی روبرو شده است. بدون تردید این وقفه یک ماهه به نفع تیم های انتهای جدولی خواهد بود به ویژه تیم هایی که نتوانسته بودند در فرصت مناسب تمرینات هماهنگی خود را برگزار کنند. امید آن داریم با شروع مجدد لیگ شاهد افزایش کیفیت لیگ برتر فوتبال بیش از پیش باشیم.

سوتی های المپیکی

با شروع رقابتهای المپیک ایران، شبکه ورزش و شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی ایران به پخش مستقیم رویدادهای المپیک روی آوردند اما اتفاقاتی که در این چند روزه در پخش مستقیم این رقابتها افتاد، موجب شد تا کاربران فضای مجازی به شیوه های مختلف این اتفاق ها را بازنشر دهند و در مورد آن به بحث و نظر بپردازند. جدای از دیده شدن پیام خصوصی روی شبکه ورزش و اشتباهاتی از این قبیل، توهین کارشناس شبکه ورزش به لیلا رجبی تنها نماینده بانوی ایران در مسابقات دوومیدانی المپیک ۲۰۱۶ ریو موجی از انتقادها را به دنبال داشت و حتی موجب شد تا این بانوی ورزشکار کفش خود را به دیوار ورزشگاه های ریو آویزان کند. اینکه عملکرد برخی از ورزشکاران ما شاید در این رقابتها در شأن و زیبنده ما نبود، مسأله ای است که نمی شود به راحتی و با انتقاد از شخص ورزشکار به آن پرداخت. اینکه با کاشت دانه گندم انتظار برداشت میوه های استوایی را داشته باشیم نکته ای است که باید در کنار انتقادهایمان به آن بنگریم. اینکه به جای اعزام سرمربی به مسابقات مدیرکل فلان استان، رییس آن فدراسیون را همراه کاروان اعزام کنیم، اینکه امکانات و تجهیزات ورزشکاران ما قابل مقایسه با حریفانشان نیست، آنکه سیستم پاداش و تشویق مناسب و تعریف شده ای را نداریم و مباحثی از این دست نیز باید مد نظر منتقدان و کارشناسان قرار گیرد.

زمین خواران نقش جهان

ورزشگاه نقش جهان در آستانه افتتاح قرار گرفته است. اتفاقی که نزدیک به ۲۵ سال ورزش اصفهان آن را انتظار می کشید. اما اتفاق های جالبی در حول و حوش این ورزشگاه در حال رخ دادن است. یکی از مواردی که شاید این پروژه را سالیان سال درگیر خود کرد، معارضینی بودند که با اسناد مثبته خود به دنبال زنده کردن زمین های کشاورزی آباء و اجدادی خود بوده اند که توسط اداره تربیت بدنی آن زمان، به نام دهکده المپیک اشغال شده بود، اتفاقی که سال های سال با شکایت های متعدد و پرداخت زمین های معوض و حق و حقوق مالکان به سرانجامی رسیده است. نکته جالب اینکه این روزها از سیستم قضا خبر می رسد که عده ای سودجو با ورود به حریم زمین های این ورزشگاه قصد زمین خواری داشته اند که با هوشیاری مسؤلان امر، نافرجام مانده و پرونده ایشان به مراجع قضایی ارسال شده است.