امکان تحقق اقتصاد مقاومتی با تلاش مضاعف و مدیریت جهادی
دنیای اقتصاد- رئیس دانشگاه فردوسی با اشاره به شعار سال 95 که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری شده، تاکید کرد: باید با تلاش مضاعف و مدیریت جهادی، اقتصاد مقاومتی را در دانشگاه محقق کرد.محمد کافی اظهار کرد: امیدواریم سال جدید کاری که با ریزش رحمت الهی آغاز شده، سالی همراه با شادی، موفقیت و بندگی خداوند متعال برای همه دانشگاهیان باشد. وی سال 94 را سال موفقی دانست و افزود: برنامه‌هایی که مقرر کردیم تحقق پیدا کرده و به‌صورت نسبی درخشش داشته‌ است، هرچند با مطلوب فاصله داریم.
کافی برنامه‌محور حرکت کردن و تدوین برنامه‌های راهبردی را از مهم‌ترین دستاوردهای سال ۹۴ عنوان کرد و به بخشی از موفقیت‌های دانشگاه در سال گذشته اشاره نمود. وی عنوان کرد: اختصاص بودجه مناسب برای دانشگاه نسبت به سال‌های پیشین و در مقایسه با دانشگاه‌های دیگر که نشان از شناخته شدن جایگاه دانشگاه فردوسی از سوی مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارد، از دستاوردهای مهم سال گذشته بوده است؛ در حوزه نرم‌افزاری و پژوهشی نیز فعالیت‌های جدی در حال انجام بوده که با کیفیت خوبی به آن پرداخته شده است.رئیس دانشگاه فردوسی با بیان اینکه در زمینه فعالیت‌های عمرانی، در راستای استفاده بهینه از امکانات، سایت مناسبی به مساحت ۳.۵ هکتار در شمال کشور خریداری شده و دانشگاه در حال ساخت ویلاهایی مناسب شأن همکاران دانشگاهی است، گفت: بازسازی جدی حوزه‌های مختلف از جمله سرای اساتید و مهمان‌سرا که درحال ساخت بوده از دیگر اقدامات مهم است که تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. وی تصریح کرد: بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی که در دست انجام است، به‌صورت نسبی موفق بوده‌اند و انتظار می‌رود در سال ۹۵ بهره‌برداری مطلوبی از این برنامه‌ریزی‌ها صورت گیرد.

رویکردجامعه محور در زمینه اقتصاد مقاومتی
کافی با اشاره به نامگذاری سال ۹۵ با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گفت: وقتی شعاری از سوی مقام معظم رهبری برای هر سال تعیین می‌شود به این معنا نیست که شعار سال‌های پیش منتفی شده است بلکه شعار سال در رأس شعارهای پیشین قرار می‌گیرد. در برنامه‌های دانشگاه هم اگر اولویتی ترسیم می‌شود، اولویت سال‌های پیش کماکان وجود دارد و برای تحقق آن‌ها به همدلی و همزبانی نیاز است تا با تلاش مضاعف و مدیریت جهادی اقتصاد مقاومتی نیز در دانشگاه محقق شود. وی افزود: اگر اقتصاد را مدیریت هزینه و درآمد بدانیم، وجه رایج ما فقط ریال نیست بلکه مهمتر از آن، وجه رایج ما علم، دانش، معرفت و فرهنگ است که با تلاش در این زمینه می‌بایست این نهاده‌های اقتصادی دانشگاه در سطح جامعه گسترش یابد. رئیس دانشگاه فردوسی بر لزوم حفظ محیط زیست تاکید کرد و یادآور شد: امیدواریم همانطورکه دانشگاه ما از گذشته‌های دور با نام دانشگاه سبز شناخته شده، سبز بماند و سبزی را در کلیه شئون جامعه ترویج کنیم. وی خاطرنشان کرد: در زمینه اقتصاد مقاومتی باید رویکردمان جامعه‌محور باشد و ورودی‌های ما که دانشجویان هستند هنگام خروج از دانشگاه، اقتصاد مقاومتی را با تمام وجود درک کنند.