با همکاری کارکنان تعمیرگاه مرکزی وتعمیرات مکانیک واحد گندله سازی، پروژه بهینه سازی روکش بوش اسلیو میکسرهای ثانویه (مخلوط کن) واحد گندله سازی با موفقیت انجام وعلاوه بر صرفه جویی اقتصادی قابل توجه برای شرکت، افزایش طول عمر بوش اسلیو و شافت، کاهش توقفات، کاهش هزینه خرید قطعات یدکی را موجب شد. مهدی صبوری سرپرست واحد تجهیزات دوار با اعلام این خبر گفت: در واحد گندله سازی در قسمت میکسرها، کنسانتره آسیاب شده و کنسانتره نرمه با مواد افزودنی مثل لجن و بنتونیت و .. مخلوط شده و جهت تشکیل گندله خام به دیسک ها ارسال می گردند. در میکسرها شافت میکسر با پاروهای مونتاژ شده روی آن وظیفه مخلوط نمودن مواد را بعهده دارد و بوش اسلیوهای مذکور وظیفه محافظت از دو سر شافت و همچنین وظیفه آب بندی و جلوگیری از خروج مواد رابه عهده دارند و در گلویی میکسر نصب می گردد.

وی افزود: با توجه به شرایط خاص بهره برداری از ابتدای راه اندازی معمولاً طی مدت یکسال مابین دو تا سه بار میکسر ثانویه متوقف گردیده و اسلیو آن باید تعویض می شد بنابراین امکان آسیب رسیدن به شافت اصلی وجود داشت که در صورت بروز خرابی شافت اصلی، ناگزیر باید تعویض می شد و از آنجا که طول شافت حدود ۷ متر بوده و نیاز به ملزومات زیادی دارد، همواره در تأمین ملزومات آن مشکلات زیادی را ایجاد می نمود، همچنین ساخت شافت چه در داخل و چه از طرف پیمانکاران بیرونی هزینه بالایی را برای شرکت به همراه دارد. سرپرست واحد تجهیزات دوار در خصوص اجرای این پروژه گفت: با توجه به جلسات متعدد با تیم تعمیرات مکانیک واحد گندله سازی و تعمیرگاه مرکزی مقرر شد پوشش دهی بوش اسلیوها با سرامیک انجام و در ناحیه مورد تست قرار گیرد که بعد از انجام فرآیند مذکور توسط تعمیرگاه مرکزی و نصب قطعه روی تجهیز، پوشش دهی باعث افزایش طول عمر بوش اسلیو به میزان ۵ سال و پیرو آن باعث جلوگیری از خرابی شافت میکسر شد.

همچنین علاوه بر کاهش توقفات واحد گندله سازی به دلیل دمونتاژ و مونتاژ مکرر شافت و بوش اسلیو، باعث کاهش هزینه خرید قطعات یدکی به میزان قابل توجهی گردید. صبوری در ادامه با اشاره به صرفه جویی اقتصادی حاصل از اجرای این پروژه گفت: هزینه خرید هر شافت و اسلیو ۲۰۰ میلیون ریال تخمین زده شده است که بطور متوسط سالانه با توجه به پیشگیری از اسقاط نمودن ۴ اسلیو و ۲ شافت (برای ۲ میکسر) حدود ۳۷۵ میلیون ریال صرفه جویی ریالی در خرید قطعات یدکی حاصل شد، ضمن این که توقفات تولید و هزینه های دمونتاژ و مونتاژ نیز در محاسبات فوق لحاظ نشده که میزان قابل توجهی است. وی در پایان ازحمایت مدیریت و کارکنان واحدهای تعمیرگاه مرکزی، کارگاه تعمیر تجهیزات دوار مکانیک، واحد خرید اضطراری و تعمیرات و دفترفنی واحدگندله سازی که در اجرای این پروژه همکاری داشته اند، تشکر و قدردانی نمود.