وقتی حال مردم خوب باشد حال من هم خوب است

سارا صادقی

فیلم زاپاس ساخته برزو نیک‌نژاد چندی پیش در سینما‌ها اکران شد و تاکنون توانسته مورد توجه بسیاری از اهالی سینما و همین‌طور منتقدان قرار بگیرد. نیک‌نژاد با اکران این اثر حضور خود در سینمای ایران را پررنگ‌تر کرد. این فیلم یک درام اجتماعی است که با روایتی شیرین به نمایش درمی‌آید. داستان فیلم درباره یک تیم فوتبال است که در مرز صعود از دسته سوم کشور به دسته دوم است و سعید بازیکن کلیدی تیم در آخرین لحظات بازی آخر دچار مصدومیت تاندون پا می‌شود و سلامتی‌اش به خطر می‌افتد و پای عشق در زندگی‌اش به میان می‌آید...کارگردان این فیلم پیش از این برای فیلم «ناخواسته»، نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در جشنواره سی و دوم فیلم فجر بود. امیر جعفری، ریما رامین‌فر، جواد عزتی، الناز حبیبی، احمد مهران‌فر، شبنم مقدمی و نرگس رمضانی همراه با هنرمند خردسال ماهان نصیری بازیگران اصلی این فیلم هستند که به باورپذیری هرچه بیشتر داستان زاپاس کمک قابل توجهی کرده‌اند. به بهانه اکران موفق این فیلم با برزو نیک نژاد کارگردان این فیلم گفت‌وگو کرده‌ایم:

ابتدا از انگیزه خود برای ساخت فیلم زاپاس بگویید. چرا این موضوع را انتخاب کردید؟

موضوع داستان «زاپاس» مدت طولانی ذهنم را درگیر کرده بود و همیشه دوست داشتم که این ملودرام اجتماعی را برای مخاطبان سینما که علاقه‌مند به تماشای فیلم‌های داستان‌پرداز هستند بسازم که خوشبختانه این اتفاق افتاد.

سوژه فیلمتان درباره ازدواج است، چرا به سمت این موضوع رفتید؟ آیا به نوعی خواستید مشکلات جوانان را بازگو کنید؟

دغدغه من در سینما عشق ودلدادگی است، اگر فیلم‌های گذشته‌ام را دنبال کرده باشید این موضوع را به خوبی می‌توانید ببینید. به نظر من عشق تنها چیزی است که به واسطه آن می‌توانیم بسیاری از مشکلات اجتماعی، اقتصادی و... جامعه را حل کنیم.

عشق زمینی به تو دلیلی برای حرکت می‌دهد، عشق آسمانی دلیل دیگری برای امیدوار شدن به آینده می‌دهد. اصلا ما قرار است با عشق به یک ساختن برسیم، عشق دلیلی بر ساختن و رفتن به مسیری است که می‌خواهیم در آن پیشرفت کنیم. عشق فاکتور مهمی در سینما است و این دغدغه اصلی من است.

با توجه به این موارد آیا توانستید در فیلمتان عشق را به مخاطب نشان دهید؟

تلاش کردم در فیلمم عشق را نشان دهم، همان طور که می‌دانید عشق یک مقوله ندارد، قرار است ما در فیلم سختی‌های رسیدن به عشق را نشان دهیم، خیلی فرق می‌کند.در این فیلم ما از چند عشق استفاده کردیم،
این را که چقدر توانستم موفق عمل کنم یا نه دیگران باید جواب دهند.

به نظر می‌رسد در فیلمتان به نوعی خواسته‌اید تلنگر بزنید به فوتبالیست‌هایی که آسیب دیده‌اند و فراموش شده‌اند یا کنایه‌ای داشته باشید به جوان‌هایی که زمین خورده‌اند و دوباره می‌خواهند بلند شوند!

در این فیلم خواسته‌ام عشق و دلدادگی را نشان دهم، فیلم زاپاس قصد دارد بگوید مهم دل است. ما بزرگ‌ترین کارهای زندگیمان را اگر روی کاغذ بیاوریم، متوجه می‌شویم که همه آنها را با دل انجام داده‌ایم. من کاری با اختراعات و اکتشافات و مباحث عملی ندارم؛ حرفم اتفاقات دلی و روزمره زندگی و کارهای اجتماعی است که انجام داده‌ایم. مهم‌ترین قانون این نیست که من خواسته باشم تلنگری به فوتبالیست‌ها بزنم.یک اتفاقی در زندگی رخ می‌دهد که توجه را بر می‌انگیزد.

به نظر می‌رسد قصه زاپاس به نوعی تداعی‌گر فیلم پایتخت است.

قصه زاپاس یک قصه متفاوت با بازی‌های متفاوت است. این دو فیلم هیچ ربطی به هم ندارند. موضوع زاپاس درباره یک تیم فوتبال است که در دسته سوم کشور فعالیت می‌کرده و به دسته دوم صعود می‌کند. شخصیت فیلم سعید یکی از بازیگران اصلی فیلم است که دچار مشکل در «تاندون» می‌شود و خط اصلی داستان تا انتهای فیلم بر اساس همین مشکل پیش می‌رود.

چرا زاپاس در شهر رامیان استان گلستان فیلمبرداری شده و چشمه گل رامیان یکی از لوکیشن‌های اصلی فیلم است؟

فیلم تقریبا 80 سکانس دارد که تنها سه سکانس فیلم را در چشمه گل رامیان گرفتیم. این چشمه افسانه‌ای دارد، قصه این چشمه درباره این است که هرکسی در چشمه بپرد تبدیل به مرد می‌شود.

زمان نوجوانی در شهر رامیان زندگی می‌کردم، در آن زمان 16سالم بود. آن زمان داستان این چشمه را نمی‌دانستم، بعد‌ها داستان چشمه را شنیدم که افسانه‌ای را در خود داشت. چشمه گل رامیان عمیق‌ترین چشمه آب سرد جهان است که در اینترنت اطلاعاتش موجود است.

پس به نوعی دغدغه فیلم شما چشمه گل رامیان بوده است؟

دغدغه فیلم من این چشمه نبوده است. در فیلم زاپاس چشمه‌ای وجود دارد که شخصیت‌ها باید از ارتفاعی بپرند تا به سطح آب برسند.در این فیلم، چشمه جمله‌ای می‌گوید: «بسیاری آدم‌ها توی آب دست و پا می‌زنند ولی در نهایت کسی از آب لذت می‌برد که درست دست و پا بزند. همه دست و پا می‌زنند حتی کسی هم که پایین می‌رود و غرق می‌شود. همه ما در زندگی دست و پا می‌زنیم، بعضی‌ها شاکی هستند که به چیزی نمی‌رسند. این چشمه سمبل دست وپا زدن آدم‌ها است. کسانی که غرق می‌شوند راه درست رسیدن به آرامش را بلد نیستند. چشمه رامیان در حقیقت سمبل آدم‌ها است.

قطعا شروع و استارت هر کاری با سختی‌ها و مشکلاتی روبه‌رو بوده، لطفا کمی هم از سختی‌ها و مشکلاتی که برای ساخت فیلم وجود داشته است بگویید؟

درست است که برای شروع هر کاری با موانعی روبه‌رو می‌شوی ولی من اصلا به مشکلات فکر نمی‌کنم. خوشحالم که مردم از فیلم استقبال می‌کنند. تلخی‌ها و سختی‌های قبل را نمی‌بینم، وقتی حال مردم خوب باشد حال من هم خوب است.

از فروش فیلمتان راضی بودید ؟

اگر آمار فروش را نگاه کنید، می‌بینید مردم فیلم را دوست دارند و راضی از سالن بیرون می‌آیند. اینکه ما بخواهیم همه مردم را راضی کنیم اتفاق نخواهد افتاد، ولی اکثر مردم از دیدن فیلم زاپاس راضی هستند. بارها رضایت مردم را در سالن دیده‌ام. در اصفهان هم این فیلم با استقبال خوبی روبه‌رو شد.