فشار خون  چیست؟

معمولا معاینه یک پزشک با اندازه‌گیری فشار خون آغاز می‌شود. اما این اعداد دقیقا بیانگر چه چیزی هستند؟ بسیاری این را نمی‌دانند و همچنین عواقب فشار خون بالا را دست‌کم می‌گیرند. در آلمان حدود ۳۵ میلیون نفر فشار خون بالا دارند. فشار خون بالا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و گردش خون را افزایش می‌دهد؛ خطری که باعث بیشترین میزان مرگ و میر در آلمان می‌شود. سازمان بهداشت جهانی، لیستی حاوی میزان فشار خون‌های مختلف را منتشر کرده است که براساس آن فشار خون بالا از ارقام ۱۴۰ (سیستول) و ۹۰ (دیاستول) آغاز می‌شود.

دو رقم بالا و پایین فشار خون

برای اندازه‌گیری فشار خون از دو رقم استفاده می‌شود. یکی رقم بالایی (سیستول) و دیگری رقم پایینی (دیاستول). رقم بالایی، بالاترین فشار در ماهیچه قلب را درست پس از اینکه پمپ می‌زند اندازه‌گیری می‌کند. رقم دوم مربوط به زمانی است که ماهیچه قلب پس از پمپ زدن خود را رها می‌کند. این رقم به فشاری که در رگ‌ها وجود دارد مربوط می‌شود، زیرا در آن هنگام است که خون وارد رگ‌ها می‌شود. همین امر باعث می‌شود که اکسیژن اعضای بدن تامین شود. رگ‌های بدن انسان انعطاف‌پذیر هستند، یعنی می‌توانند باز و بسته شوند. اما اگر فشار درون سرخرگ‌ها مدام بالا باشد، این رگ‌ها قابلیت ارتجاع پذیری خود را از دست می‌دهند و سپس آهک نیز در آنجا انباشته می‌شود. به این ترتیب دیگر به اندازه کافی به اعضای بدن خون نمی‌رسد و همین امر می‌تواند باعث سکته مغزی یا قلبی شود.

دلایل این بیماری

طبق داده‌های پزشکی، اضافه وزن، مصرف مرتب نوشیدنی‌های الکلی و از همه بیشتر مصرف نمک، فشار خون را بالا می‌برند. شمار افرادی که به بیماری فشار خون مبتلا هستند در کشور آلمان بالا است، اما نه تنها در این کشور، بلکه در کشورهای اطراف خلیج‌فارس و خاورمیانه و همچنین چین، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد مردم، دارای فشار خون بالا هستند.

روشی جدید برای درمان فشار خون

برای بیمارانی که دارو در کاهش فشار خونشان تاثیری ندارد، روشی جدید کشف شده و آن هم روش Renale Denervation است. در این روش از کارآیی اعصابی که مسوول تنظیم فشار خون هستند، با دادن گرما و سرما کاسته می‌شود. این اعصاب که به‌طور خودکار وظیفه تنظیم متابولیسم و تنفس انسان را برعهده دارند، در فردی که دچار فشار خون است، بسیار فعال هستند. به همین خاطر در این روش از فعالیت آنها به میزان ۵۰ درصد کاسته می‌شود و این عمل فشار خون را به همین میزان پایین می‌آورد. سال‌ها است که از این روش در آلمان استفاده می‌شود، اما به گفته پزشکان استفاده از این روش بیشتر حالت آزمایشی دارد و در این‌باره هنوز پژوهشی انجام نشده است. اما روشن است که مصرف کم نمک، کاهش وزن، حرکت و ورزش زیاد، مانع بالارفتن فشار خون می‌شود.

تحقیقی جدید درباره تاثیر کاکائو بر فعالیت‌های مغزی

مدرسه پزشکی هاروارد در پژوهشی به این نتیجه رسیده که اگرچه فواید کاکائو در کاهش فشار خون و تقویت فعالیت ذهنی در سنین بالا به‌واسطه وجود ماده فلاوانول در آن قابل تردید نیست، اما نمی‌توان از آن به‌عنوان دارو استفاده کرد. محققان می‌گویند، فواید ناشی از خوردن کاکائو به موجب ماده‌ شیمیایی «فلاوانول» در آن به اثبات رسیده است. گفتنی است میزان ماده فلاوانول در کاکائوهای تلخ و شکلات‌های تیره بیشتر یافت می‌شود.

نتایج پیشین درباره فواید کاکائو

محققان، پیش‌تر در جریان مطالعات خود به این نتیجه رسیده بودند که هر اندازه میزان فلاوانول موجود در کاکائو بیشتر باشد، خوردن آن می‌تواند به همان میزان موجب کاهش فشار خون شود. ماده فلاوانول موجود در کاکائو، موجب بازشدن رگ‌های خونی می‌شود که از جمله کاهش فشار خون را در ‌‌پی خواهد داشت. محققان از نتایج پژوهش‌های خود دریافته بودند که مصرف کاکائو می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

مصرف‌کنندگان شکلات لاغرتر هستند

نتایج دوگانه یک پژوهش نشان داده است افرادی که بیشتر شکلات می‌خورند اکثرا از افرادی که از شکلات و شیرینی پرهیز می‌کنند لاغرترند.

شکلات از سکته قلبی و مغزی جلوگیری می‌کند

علاوه بر این پیش‌تر این نکته نیز به اثبات رسیده بود که فعالیت‌های مغزی نیز که نیاز بدن به اکسیژن و قند را دو چندان می‌کند، می‌تواند از طریق مصرف کاکائو تقویت شود.

تاثیر مصرف کاکائو بر پوست بدن

تحقیقات درباره فواید شکلات‌های تیره یا کاکائوی تلخ در زمینه‌های مختلف صورت گرفته است. در برخی از تحقیقات حتی به تاثیر مصرف کاکائو روی پوست اشاره شده که براساس آن دانشمندان به این نتیجه رسیدند افرادی که شکلات‌هایی با فلاوانول زیاد مصرف می‌کنند، در برابر اشعه ماورای بنفش خورشیدی بیشتر مقاومت خواهند داشت. اشعه ماورای بنفش می‌تواند باعث چین و چروک روی پوست شود. دانشمندان بر این باورند که خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی موجود در کاکائوهای تلخ می‌تواند از پیری پوست جلوگیری کند یا دست‌کم روند پیری پوست را در دوره میانسالی کاهش دهد.