سفر گرم نوروزی به کویرهای ایران
از مهر تا اردیبهشت، بهترین زمان برای سفر به مناطق کویری و کویرهای مهم کشور به‌شمار می‌رود. پیشنهاد کارشناسان نیز این است که از فرصت نوروز برای سفر به کویر بهره بگیرید؛ البته که برای سفر به این نواحی نیازمند تدابیر ویژه‌ای هستید. فراموش نکنید اگر می‌خواهید شب را در کویر کمپ بزنید باید تجهیزات کامل را به همراه داشته باشید. کیف کمک‌های اولیه، آب آشامیدنی، عینک آفتابی، کلاه و کوله‌پشتی مناسب نیز از جمله وسایلی هستند که نباید آنها را در سفر به کویر در خانه جا بگذارید، اما پیش از هر چیز باید بدانیم چند منطقه کویری در ایران وجود دارد. ۱- کویر مرنجاب:

معروف‌ترین کویری که اکثر ما ایرانی‌ها، بخصوص مرکزنشین‌ها، می‌شناسیم مرنجاب است. مرنجاب به‌واسطه نزدیکی‌ای که به تهران دارد، بیشتر مورد توجه تهران‌نشین‌ها قرار می‌گیرد. این کویر که در شمال شهرستان آران و بیدگل از توابع شهرستان کاشان در استان اصفهان قرار دارد. از شمال به دریاچه نمک مسیله، از غرب به کویر مسیله و بیابان آب شیرین، از شرق به بیابان پشت ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به بیابان بندریگ و تپه‌های ماسه‌ای روان این بیابان و شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان محدود می‌شود.اما مسیر دسترسی به مرنجاب از شهرستان آران و بیدگل در ۵ کیلومتری شمال کاشان آغاز می‌شود. در این مسیر، پس از طی مسافتی در حدود ۵ کیلومتر در جاده آسفالته به سمت شمال به ۳ راهی کارخانه فولاد کویر می‌رسید. از اینجا مسیر خاکی و اصلی مرنجاب در جهت شمال شرقی شروع می‌َشود.


۲- کویر مصر:

اگر می‌خواهید بخشی از لوکیشن فیلمبرداری فیلم «خیلی دور، خیلی نزدیک» را از نزدیک ببینید، می‌توانید کویر مصر را برای سفر به یک نقطه کویری انتخاب کنید. کویر مصر بخشی از کویر مرکزی ایران یا همان دشت کویر است و به لحاظ تقسیمات کشوری روستایی با همین نام از توابع شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان به‌شمار می‌رود. این روستا در ۴۵ کیلومتری شرق جندق و در ۶۰ کیلومتری شمال خور قرار دارد. از تهران حدود 800کیلومتر و از اصفهان حدود 400کیلومتر تا این منطقه راه است. برای رسیدن به منطقه، دو مسیر از تهران وجود دارد؛ اول مسیر تهران - سمنان - دامغان - معلمان - جندق- مصر است که در این مسیر باید از جندق تا مصر را ۴۰ کیلومتر در جاده‌ خاکی برانید. مسیر دوم نیز تهران - قم - کاشان - اردستان - نائین - انارک - چوپانان - چاه‌ملک - فرخی - مصر است که در این مسیر بعد از روستای فرخی و نرسیده به شهر خور در سمت چپ جاده‌، جاده‌ای فرعی جدا می‌شود که مسافران را به روستاهای فوق هدایت می‌کند. تمام این مسیر آسفالت است به جز فاصله‌ روستای مصر تا روستای پس از آن به نام روستای فرحزاد. پیشنهاد ما برای افراد غیرحرفه‌ای و کسانی که با ماشین‌های غیرشاسی بلند سفر می‌کنند این است که مسیر دوم را انتخاب کنند.


3- کویر شهداد:

یکی از قطب‌های گرمایی زمین، همین کویر شهداد است. «نبکا»‌ها یا همان گلدان‌های کویری که گاه طول آنها به ۱۰ متر می‌رسد در حوالی شهر شهداد قرار گرفته‌اند. دیدن این نبکاها زمانی بیشتر برایتان جذاب می‌شود که بدانید بلندترین نبکاهاى صحراهاى آفریقا ۳ متر طول دارند! کویر شهداد را اغلب برای دیدن کلوت‌هایش انتخاب می‌کنند؛ شهری از کلوت‌ها که ۱۱ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و فاصله اش با شهر شهداد تنها ۴۰ کیلومتر است.جالب است این را هم بدانید که برخی می‌گویند در کویر شهداد، ۱۰۰ هکتار نمکزار به شکل جوشش تخم مرغی وجود دارد که در هیچ جاى دنیا مشابه آن نیست. برای رسیدن به شهداد باید نخست به کرمان بروید و از آنجا در حدود ۱۰۰کیلومتر در جاده کرمان-نهبندان برانید تا به شهداد برسید و همانطور که گفتیم ۴۰ کیلومتر پس از آن نیز می‌توانید کلوت‌ها را ببینید.


۴- کویر ورزنه:

کویر ورزنه یا کویر خارا را به اصفهانی‌ها و یزدی‌هایی پیشنهاد می‌کنیم که می‌خواهند تفریحات یک روزه یا یک و نیم روزه در ایام عید داشته باشند. البته برای تهرانی‌های نیز مسیر دسترسی به ورزنه مناسب است. این کویر در 100 کیلومتری شرق اصفهان و 150 کیلومتری غرب یزد در استان اصفهان قرار گرفته و از شرق به تالاب گاوخونی، از شمال به شهرستان ورزنه و زاینده رود، از جنوب به حسن‌آباد و از غرب به محور ارتباطی حسن‌آباد به ورزنه محدود می‌شود. در این منطقه با توجه به وزش بادهای متفاوت، اشکال مختلف تپه‌های ماسه‌ای از جمله تپه های ماسه‌ای طولی، تپه‌های ماسه‌ای هلالی و هرم‌های ماسه‌ای قابل‌مشاهده هستند که در نوع خود در کشور کم‌نظیر به‌شمار می‌روند. مناظر تالاب گاوخونی از فراز تپه‌های شرقی نیز بسیار زیبا و بدیع است؛ البته اگر گاوخونی هنوز قابل‌مشاهده باشد.برای دسترسی به این ریگزار می‌توان از مسیر تهران- اصفهان - جاده حسن‌آباد - ورزنه استفاده کرد. خوب است بدانید این کویر از تهران حدود 550کیلومتر فاصله دارد.


دیگر کویرها

ریگ زرین در استان یزد، کویر اطراف طبس و کویر رضاآباد در شاهرود هم می‌تواند از گزینه‌های خوب دیگر برای یک سفر کویری در ایام نوروز باشد.