برنامه ریزی استاندارد و پیگیری، رمز موفقیت شرکت وصول مطالبات بهساز ملت
مدیرعامل شرکت طرح و اندیشه بهساز ملت با اشاره به میزان رشد مطالبات معوق بانکی از 18 هزار میلیارد تومان در سال 86 به عدد 80 هزار میلیارد تومان در حاضر گفت: مهم‌ترین دلیل این افزایش، مشکلات اقتصادی سال‌های اخیر بوده است.
ناصر تاهباز، این مبلغ را 17 درصد از کل تسهیلات بانکی اعلام کرد و گفت: استاندارد جهانی مطالبات بانک ها 3 درصد است و این موضوع دلیل ضرورت جدی گرفتن این صنعت در کشورمان است. مدیر عامل شرکت بهساز ملت این شرکت را جامع ترین و فعال ترین شرکت وصول مطالبات در ایران معرفی کرد و مزایای برون سپاری را برای موسسات در این سه دسته برشمرد:
۱-آزاد کردن بانکدار از خدمت پر فشار شغلی وصول مطالبات.
۲-کاهش هزینه‌های این خدمات که بعضا بابت کارمزد به شرکت‌های مربوطه واگذار می شود.
۳-حذف نیروهای غیر متخصص و مازاد در روند وصول و استفاده از نیروهای آموزش دیده.
وی در ادامه گفت : در گذشته مجموع اقدامات وصول مطالبات در شکل سنتی به عنوان بخشی از وظایف کارکنان بانک انجام می‌شد و بدیهی است که این کار در راستای استانداردهای این حرفه اتفاق نمی افتاد. مدیر عامل بهساز ملت، احساس نیاز بانک‌ها به پیگیری سیستماتیک و تخصصی وصول مطالبات را عامل تاسیس شرکت‌های وصول و مطالبات دانست و بانک ملت را پیشرو در این امر معرفی کرد و گفت: شرکت بهساز ملت، با نگاه جدی به رفع این نقیصه در سیستم بانکداری از لحظه تاسیس خود تا امروز ۸۰۰ متخصص را در این موسسه به کار گمارده است و آماده در اختیار گذاردن تجربه اش به شرکت های دیگر نیز هست. وی همچنین مشتری مداری را سرلوحه فعالیت این شرکت دانست و تشریح کرد: هنر ما نگاه کارشناسانه نسبت به تمایز مشتریان بدهکار به بانک است وآنها را به دو دسته تقسیم می کنیم. دسته اول مشتریانی که به دلیل مشکلات مالی توان پرداخت معوقات را ندارند که منجر به تعیین تکلیف و تدوین راهکار مناسب نحوه پرداخت بدهی می گردد و دسته دوم مشتریانی که قصد پرداخت بدهی بانک را ندارند که منجر به اقدام قضایی می شود.
ناصر تاهباز رویه وصول را بر اساس تقسیم بندی فوق متفاوت دانست و اعلام کرد: ما در بانک ملت نرخ ۷/۱۸ درصدی ابتدای سال مطالبات به تسهیلات را تا امروز به ۲/۱۱ درصد رساندیم و با برنامه‌ریزی مناسب و به لطف خداوند متعال این عدد را در سال ۹۳ به زیر ۱۰ درصد خواهیم رساند.