روح میباخ در کوسه مرسدس بنز

مرسدس بنز با معرفی خودروی مفهومی جدیدش حرف‌های زیادی در قالب خودرویی کشیده با طراحی منحصربه‌فرد برای گفتن دارد. این خودرو که یک میباخ اصیل ۶ متری است اخیرا در فستیوال خودرویی پبل بیچ کالیفرنیا رونمایی شده است و نمایشی از فناوری و لوکس بودن را در کالبدی فلزی در معرض دید قرار داده است. مرسدس بنز در حالی از این مدل مفهومی و پر‌هیجان خود رونمایی کرده است که رقبای دیرینه‌اش مدل‌های خاص و آینده‌نگرشان را در رویدادهای مختلف معرفی کرده‌اند. میباخ ویژن ۶ سفینه‌ای فضایی اما روی زمین است که می‌توان به‌عنوان یک اثر هنری زنده و پویا ساعت‌ها در رابطه با آن صحبت کرد.

این کوپه رویایی از هر زاویه‌ای که بررسی شود زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای دارد و عدد ۶ در نامش نشان‌دهنده طول دقیقا ۶ متری این میباخ دوست‌داشتنی است. طراحی کلی میباخ ویژن ۶ شبیه مدل میباخ اگزِلِرو ۲۰۰۴ است که همچنان از نظر طراحی و لوکس بودن کم‌نظیر به‌حساب می‌آید. معرفی این مدل سوال‌های زیادی را در ذهن کارشناسان صنعت خودرو‌ و علاقه‌مندان این حوزه به‌وجود می‌آورد و اینکه واقعا مرسدس بنز چه برنامه‌ای برای میباخ در سر می‌پروراند. برخی کارشناسان معتقدند که میباخ این مدل را برای رقابت با رولز رویس ۱۰۳ EX ساخته است.

تصور وجود موتورهای بزرگ ۱۲ سیلندر در خودروهای مفهومی و آینده‌نگر دور از ذهن به نظر می‌رسد و با توجه به نبود اهرم‌ها در کابین احتمال وجود موتور برقی در مدل میباخ ویژن ۶ محتمل به نظر می‌رسد. در وب‌سایت رسمی مرسدس بنز هم اعلام شده است که چهار موتور برقی وظیفه به حرکت در آوردن این غول ۶ متری را بر عهده دارند و قدرت نهایی خودرو ۷۳۷ اسب بخار پیش‌بینی شده است که باتری‌های ۸۰ کیلوواتی وظیفه تامین برق آنها را بر عهده دارند. قدرت خروجی موتورهای این کوسه ۶ متری باعث می‌شود تا خودرو بتواند در مدت زمان کمتر از ۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و حداکثر سرعت آن هم در ۲۵۰ کیلومتر محدود شده است. باتری‌های این خودرو قادرند آن را تا مسافت ۵۰۰ کیلومتر به حرکت در بیاورند.

مرسدس بنز در رابطه با سایر مشخصات فنی خودرو اطلاعاتی را فاش نکرده و تنها به ذکر این موارد بسنده کرده است اما می‌توان انتظار داشت خودرویی با این عظمت از مدل‌های قبلی توان و قدرت بیشتری داشته باشد. جلو پنجره کوسه‌ای‌شکل دراین مدل تمام فضای جلوی خودرو را به خود اختصاص داده است و برای ورود به ویژن ۶ باید خودرو بال‌هایش را برای شما باز کند و پس از باز شدن تنها چیزی که نگاه شما را به خود جلب می‌کند فضای بسیار زیبای داخل و کاملا آینده‌محور است. سقف کوتاه با ترکیب بدنه‌ای کشیده نشان از سرعت بی‌حد و اندازه خودرو دارد و چرخ‌های باریک LED ظاهری گیرا و مدرن را به خودرو داده است و در عین حال میباخ توانسته است نشانه‌هایی از گذشته‌های دور را در این مدل به نمایش بگذارد تا حس نوستالژیک دراین خودرو کاملا پیدا و آشکار باشد. از روبه‌رو، خودرو شباهت زیادی به کوسه دارد و گویی مرسدس بنز از طبیعت هم برای ساخت این خودروی آینده‌محورش الهام گرفته است.

در داخل خودرو صندلی‌ها ظاهری متفاوت از آنچه تا‌کنون در ذهن بوده است دارند و شباهت زیادی با سفینه‌های آدم فضایی‌هایی دارند که از سیارات دیگر به زمین آمده و در فیلم‌های علمی-تخیلی ممکن است دیده باشیم. نوارهای نور آبی و شیشه جلویی که مانند نمایشگری بزرگ اطلاعات مورد نیاز سرنشینان را در اختیارشان قرار می‌دهند در همان نگاه اول باعث میخکوب شدن شما خواهند شد. میباخ تلاش کرده است تا از رقبای هم‌میهن و انگلیسی خود در استفاده از فناوری عقب نماند و قطعا فناوری‌های خودران و نیمه‌خودران دراین خودرو استفاده خواهند شد، چرا که بی‌ام‌و در مدل Next Vision 100 و رولز رویس در 103 EX بیشتر از طراحی خیره‌کننده روی فناوری‌های پیشرفته تمرکز کرده‌اند و میباخ در این مدل خود تفاوت در سلیقه و همچنین سال‌ها تجربه لوکس‌سازی را در قالب این خودروی کشیده و بزرگ عرضه کرده است و با هنر خود در طراحی یک گام از بی‌ام‌و و رولز رویس پیشی گرفته است و در صورت افشای اطلاعات فنی بیشتر خودرو می‌توان راحت‌تر این مدل‌های مفهومی را با هم مقایسه کرد.

میباخ به‌عنوان زیرمجموعه فوق لوکس مرسدس بنز، در سال 2013 عملا تعطیل شد و تولید خودرو ندارد. اما بخش طراحی و عملیاتی آن در بدنه مرسدس بنز فعال است و هر از گاهی مدل‌های لوکسی با استفاده از خودروهای کمپانی اصلی یعنی مرسدس بنز تولید می‌کند.

روح میباخ در کوسه مرسدس بنز