ده رفتار انسان‌های موفق چیست؟

یکی از راه‌های رسیدن به موفقیت شناخت راه‌هایی است که به موفقیت منجر می‌شود. شناخت، مهم‌ترین رکن آغاز یک مسیر است. برای شروع هر کاری ابتدا بهتر است شناخت نسبتا کاملی از نوع و چگونگی مسیر پیدا کنیم. در این مقاله سعی داریم که به ده رفتار انسان‌های موفق اشاره کنیم اما قبل از آن می‌خواهیم تعریفی از موفقیت را به شما ارائه ‌دهیم:

موفقیت چیست؟

موفقیت یعنی رسیدن به هر نوع هدفی. این اهداف می‌توانند اهدافی کوچک یا اهدافی بزرگ باشند. مفهوم موفقیت را تا حدی می‌توان به جزئیات تعمیم داد که حتی مطالعه و اتمام یک کتاب را شامل شود.

انسان موفق چه کسی است؟

انسان موفق کسی است که در تمام جنبه‌های زندگی در سطح نسبتا خوبی قرار گرفته باشد. این جنبه‌ها شامل: زندگی شخصی، زندگی اجتماعی، شغل، تحصیلات، تغذیه، ورزش و سلامتی جسمانی، زندگی عاطفی، سلامتی ذهنی و روانی، پول و ثروت هستند. اگر فردی در تمام این موارد در یک تعادل نسبتا خوبی قرار بگیرد به آن فرد می‌گوییم «یک انسان موفق.» بنابراین یک انسان موفق کسی نیست که فقط در زمینه شغلی خود، یا تحصیلات، یا در هر یک از دیگر موارد موفق باشد. ممکن است فردی از لحاظ مالی، یا جایگاه شغلی و جایگاه اجتماعی و... فرد موفقی باشد اما در زمینه‌های دیگر زندگی ناموفق باشد. بنابراین، وقتی صفت موفق را بر کسی می‌گذاریم، یعنی آن فرد در تمام جنبه‌های زندگی خود به موفقیت نسبی دست یافته است.

انسان‌های موفق چه رفتاری دارند؟

هیچوقت هیچ انسانی با رفتار‌های مخرب نمی‌تواند به موفقیت برسد. برای رسیدن به موفقیت باید اندیشه و رفتار‌های نو را تمرین کرد تا این اندیشه‌ها و رفتار‌ها درونی شوند.

آنتونی رابینز می‌گوید که «مساله خود موفقیت نیست، بلکه مساله این است که انسانی شویم که به موفقیت می‌رسد.» انسانی که خود را نشناخته باشد و خود را نساخته باشد نمی‌تواند به موفقیت برسد یا اگر در مواردی موفق شود، آن موفقیت را به گونه‌ای از دست می‌دهد. بنابراین، قدم اول در رسیدن به موفقیت، این است که انسانی شویم که موفقیت را می‌سازد.

انسان‌های موفق همیشه در حال یادگیری هستند. یادگیری نه به آن معنا که کتاب بخوانند و فقط بر سواد خود بیفزایند، بلکه می‌خوانند، می‌بینند و می‌شنوند تا مسائلی جدید را یاد گرفته و به‌کار گیرند. آنها یاد می‌گیرند تا پیشرفت کنند، نه اینکه فقط بدانند.

انسان‌های موفق برای ترمیم عزت نفس و افزایش اعتماد به نفس خود تلاش می‌کنند. این افراد خوب می‌دانند که دو تا از مهم‌ترین موانع در مسیر رسیدن به موفقیت عدم «عزت نفس» و عدم «اعتماد به نفس» است. انسانی که عزت نفس ندارد، گویی هیچ چیز ندارد. این افراد ابتدا برای دستیابی به احساس ارزشمند بودن و اعتماد به قابلیت‌ها، توانایی‌ها و لیاقت‌ها قدم بر می‌دارند. آنها افرادی هستند که غالبا مثبت فکر می‌کنند و هیچ چیزی آنها را از حرکت رو به جلو باز نمی‌دارد. بنابراین، برای دستیابی به چنین ویژگی‌هایی ابتدا باید اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس بالا و سالمی داشته باشند.

انسان‌های موفق یکی از مهم‌ترین موانع موفقیت را عدم شناخت ازخود می‌دانند، بنابراین، همزمان با طی مسیر، برای شناخت هر چه بیشتر خود اقدام می‌کنند. افراد موفق هوش هیجانی را اساس موفقیت خود می‌دانند زیرا می‌دانند که داشتن شناخت و آرامش درونی، مدیریت رفتار و روابط موثر، پیدا کردن معنای جدید زندگی و... از مهم‌ترین کلید‌های موفقیت هستند، بنابراین برای کسب چنین مواردی اقدام کرده و مهارت‌های مربوطه را کسب می‌کنند.

انسان‌های موفق هرگز منتظر بخت، اقبال، شانس و سرنوشت نمی‌مانند بلکه آنها برای دستیابی به چیزی که می‌خواهند تلاش می‌کنند و آن را می‌سازند. این افراد به شانس اعتقادی ندارند و می‌دانند که موفقیت در کار‌های زمینی مستلزم تلاش است.

انسان‌های موفق، افرادی ریسک پذیر هستند و قبل از اینکه آمادگی کامل پیدا کنند کار جدید خود را شروع می‌کنند و می‌دانند که می‌توانند از پس آن برآیند. همچنین، آنها خوب می‌دانند که اگر بخواهند منتظر زمان مناسب یا آمادگی کامل بمانند، ممکن است که هیچوقت فرصت مناسب از راه نرسد و هیچ کاری انجام ندهند.

انسان‌های موفق خوب غذا می‌خورند، خواب کافی دارند و ورزش می‌کنند. آنها خوب می‌دانند که اگر جسم سالمی نداشته باشند، مغز آنها نیز خوب کار نخواهد کرد و در اثر خستگی و فرسایش جسم از تلاش و ادامه مسیر باز می‌مانند. برخی از افراد در راه موفقیت از این دو مساله مهم می‌گذرند اما این کاری اشتباه است.

انسان‌های موفق هوش مالی خود را تقویت کرده و مدیریت مالی دارند. این افراد با استفاده از تقویت هوش هیجانی، موفق به مدیریت هیجانات و رفتار‌های خود در قبال پول می‌شوند. آنها یاد می‌گیرند که چطور پول به‌دست آورند و چطور این پول را حفظ کنند. به‌عنوان مثال، هیچوقت در اثر هیجانات خود با مخارج اضافی، برای وضعیت مالی خود بحران نمی‌آفرینند.

انسان‌های موفق هرگز به ارزش‌ها و اولویت‌های خود «نه» نمی‌گویند. این افراد اولویت‌ها و ارزش‌های خود را شناسایی می‌کنند و نسبت به آنها پایبند می‌مانند. آنها خوب می‌دانند که گفتن هر «بله» به هر چیزی با گفتن «نه» به چیز‌هایی دیگر همراه است، بنابراین، خوب دقت می‌کنند که به چه چیزی «نه» می‌گویند. آیا با گفتن بله ارزش‌ها و اولویت‌های خود را زیر پا می‌گذارند؟

انسان‌های موفق لزوما افرادی نیستند که تحصیلات عالیه‌ای داشته باشند، بلکه این افراد غالبا از نبوغ، هوش و شهود خود در راه موفقیت استفاده می‌کنند. انسان‌های موفق بیشتر از اینکه بهره هوشی بالایی داشته باشند، هوش هیجانی و هوش مالی بالایی دارند. می‌توان گفت که جهان حول محور نبوغ و شهود افراد می‌گردد، زیرا افراد تا نبوغ نداشته باشند نمی‌توانند از اطلاعات موجود استفاده مفیدی کنند.