بیش از یک‌ماه و چند روز به آغاز سال جدید باقی نمانده است. حالا اکثر افراد شروع کرده‌اند به انجام سنت همیشگی این روزهای سال یعنی خانه‌تکانی. خانه تکانی برای هر خانه‌ای براساس سلایق افراد آن خانه صورت می‌گیرد. برخی به صورت کلی تجهیزات یک خانه را بیرون می‌ریزند و شروع به شستن تک‌تک وسایل می‌کنند و برخی به یک گردگیری و جارو زدن بسنده می‌کنند. در این بین اما شاید برخی فکر‌های بزرگ‌تری در سر داشته باشند مثلا اینکه تصمیم بگیرند خانه‌شان را رنگ کنند و وسایل آن را هم نو کنند. تصمیمی که قطعا برایشان گران تمام می‌شود؛ اما بدون شک تغییر دکوراسیون یک خانه،‌ رنگ‌‌آمیزی مجدد آن می‌تواند تاثیرات مثبتی روی روحیات تک تک افراد یک خانواده داشته باشد. خانه و محل کار، جایی است که بیشترین زمان خود را در آن سپری می‌کنیم، بنابراین باید نسبت به تغییر آن برای ایجاد فضایی آرامش بخش و صمیمی توجه ویژه‌ای نشان دهیم. اگر با توجه به روزهای آخر سال نسبت به تغییر جدی دکوراسیون خود شک دارید و مطمئن نیستید که این کار را انجام دهید و از طرفی نیز حاضر به استفاده از کارشناسان این حوزه که هزینه بالایی برای تغییر دکوراسیون یک خانه دریافت می‌کنند، ندارید می‌توانید از راه‌های ساده‌تری بهره ببرید. برای مثال استفاده از اپلیکیشن‌های رنگارنگ «طراحی دکوراسیون» که اکثر آنها به صورت رایگان قابل نصب روی گوشی‌های هوشمند شما هستند. در ادامه گزارش زیر به معرفی اپلیکیشن‌های مخصوص تغییر دکوراسیون می‌پردازیم که با ارائه ایده‌های خلاقانه به شما کمک می‌کنند که با کمترین هزینه طراحی و دکوراسیون محل زندگی و کار خود را تغییر دهید. یا با چند تغییر و جابه‌جایی کوچک تحولات بزرگی را در محل کار یا خانه خود به وجود بیاورید. تغییراتی که برای شروع یک زندگی لذت‌بخش می‌تواند بسیار کارساز باشد.

pic1
۱- نام اپلیکیشن: Homestyler Interior Designسیستم‌عامل: ios و اندروید
قیمت: رایگان
این اپلیکیشن توسط شرکت بزرگ کامپیوتری Autodesk ارائه شده است. شرکتی که کار اصلی آن تولید نرم‌افزارهای مخصوص برای سه بعدی‌سازی و شبیه‌سازی کامپیوتری است. این شرکت تاکنون نرم‌افزارهای موفقی در حوزه معماری ساختمان روانه بازار کرده است. ساخته‌های شرکت Autodesk، یکی از بهترین ابزارهای کاری برای مهندسان و دانشجویان معماری است. به همین خاطر اپلیکیشن مخصوص این شرکت یعنی Homestyler Interior Design برای طراحی دکوراسیون می‌تواند یک منبع الهام‌بخش برای افرادی باشد که به طراحی محیط‌های داخلی که در آن زنگی می‌کنند، اهمیت می‌دهند. این اپ که به صورت مخفف HID هم به آن گفته می‌شود بهشت علاقه‌مندان به طراحی داخلی است؛ با داشتن آن روی گوشی هوشمند یا تبلت خود، دیگر نیازی به کاغذ، اتود و خط‌کش برای طراحی و پیش‌بینی چیدمان منزل ندارید. بلکه کافی است ایده‌های دکوراسیون خود را بدون اتلاف وقت و تنها با چند کلیک در محیط اپلیکیشن پیاده‌سازی کنید.
خوشبختانه کار با HID به دلیل داشتن رابط کاربری جذاب و ساده، تنها مختص به طراحان حرفه‌ای نبوده و افراد عادی هم می‌توانند به راحتی از آن بهره ببرند. در بخش Create New Designاین اپ، می‌توانید از اتاق نشیمن منزل یا دفتر کار خود عکس گرفته و وارد اپلیکیشن کنید. حالا با ورود به قسمت کاتالوگ، قادرید انواع کاناپه، میز، صندلی، لوستر و ... را بنابر سلیقه خود جایگزین وسایل فعلی محیط کرده و پیش‌بینی کاملی از دکوراسیون جدید خود داشته باشید.
قابلیت‌های HID فقط مختص به اضافه کردن مدل‌های سه بعدی نیست، بلکه با آن می‌توانید حتی رنگ کف و دیوار محیط را بنابر سلیقه خود تغییر دهید. همچنین با ساختن حساب کاربری در اپلیکیشن، می‌توانید طرح دکوراسیون خود را با دیگر کاربران HID به اشتراک بگذارید و به تبادل‌نظر و ایده بپردازید. بخش Professional Index اپ هم برای نمایش آثار طراحان بزرگ در نظر گرفته شده که با مراجعه به آن، ایده‌هایی عالی برای دکوراسیون کسب خواهید کرد. این اپلیکیشن به صورت رایگان در اختیار کاربران سیستم عامل اندروید و ios قرار گرفته است. برای دریافت این اپ یا آشنایی با طراح‌های پیشنهادی آن می‌توانید به آدرس مخصوص این اپ یعنی www.homestyler.com مراجعه کنید.

pic۲
2- Houzz Interior Design Ideas
سیستم عامل: ios، اندروید،‌ویندوزفون
قیمت: رایگان
مهم‌ترین عامل برای رسیدن به یک دکوراسیون عالی و متفاوت، به کارگیری ایده‌های نوین و خلاقانه است. اگر می‌خواهید دکوراسیون خانه یا محل کارتان متفاوت باشد و دیگران را به وجد بیاورد قطعا اپلیکیشن Houzz بهترین گزینه برای شماست. این اپلیکیشن نزدیک به ۵ میلیون و ۳۹۴ هزار و۲۶۵عکس از طراحی داخلی منازل و محیط‌های کاری را در خود جای داده است. عکس‌های متنوعی که می‌تواند پاسخگوی هر سلیقه‌ای باشد. Houzz بیشتر شبیه به ژورنالی برای علاقه‌مندان به دکوراسیون است و بهترین وسیله برای همگام شدن با مُد روز به شمار می‌رود. با ورود به بخش تصاویر، می‌توانید با جست‌وجویی سازمان یافته، به نتایج دلخواه خود برسید.کلیه تصاویر در Houzz، طبق مکان (مانند اتاق نشیمن، آشپزخانه، اتاق خواب و …)، سبک طراحی (اروپایی، آسیایی، مینیمال و …)، رنگ غالب، سایز، قیمت وسایل دسته بندی شده است. بنابراین در پیدا کردن سبک دکوراسیون مورد علاقه خود در این مجله مجازی به هیچ وجه با مشکلی مواجه نخواهید شد.به جز تصاویر جذاب، در بخش Find a Pro می‌توانید طراحان داخلی حرفه‌ای اطراف محل زندگی خود را پیدا کنید و شماره تماس و وب‌سایت آنان را هم مشاهده کنید. جالب اینجاست که با وارد کردن نام ایران در قسمت جست‌وجو، لیست قابل توجهی از طراحان داخلی مجرب برایتان به نمایش در می‌آید.همچنین با مراجعه به بخش Advice، از توصیه‌ها و متدهای روز متخصصان طراحی داخلی بهره‌مند خواهید شد. Houzz اپلیکیشن کاربردی است که که CNN آن را «ویکیپدیای طراحی داخلی و خارجی» نامیده است. این اپلیکیشن فوق‌العاده قیمت رایگانی دارد و از طریق سایت www.houzz.com نیز امکان استفاده از خدماتش وجود دارد. البته باید برای استفاده از خدمات این سرویس در این سایت یک حساب کاربری بسازید.

۳- مجله دکوراسیونسیستم‌عامل: اندروید
قیمت: رایگان
اما همه اپلیکیشن‌های خوب برای دکوراسیون و طراحی داخلی در جمع اپ‌های خارجی نیستند، چرا که اگر نگاهی به اپ‌های فارسی بیندازید می‌توانید اپلیکیشن‌های کاربردی جالبی نیز در این بخش پیدا کنید. اپلیکیشن «مجله دکوراسیون» یکی از همین اپ‌های فارسی است.کاری که سازنده این اپلیکیشن انجام داده است، جمع‌آوری مطالب مختلف درباره موضوعاتی همچون دکوراسیون منزل، روش‌های چیدمان وسایل، معماری فضاهای بیرونی و آراستن محیط‌های اداری همراه با تصاویر مناسب است. موضوعات موجود در اپلیکیشن در واقع اخبار مرتبط با طراحی داخلی هستند که از وب‌سایت برترین‌ها به آن منتقل می‌شوند. از این رو مطالب اپلیکیشن هر ۲۴ ساعت یک بار به‌روزرسانی شده و قادرید با خواندن مطالب آن، با مُد روز در طراحی داخلی همگام باشید. اخبار اپلیکیشن از منابع معتبر به زبان فارسی ترجمه شده و همگی دارای تصاویر با کیفیت هستند. از این رو با دنبال کردن آنها می‌توانید ایده‌های بسیار خوبی برای بالا بردن مهارت دکوراسیون خود بگیرید. رایگان بودن این اپلیکیشن یکی دیگر از مزیت‌های این اپ فارسی است. به کمک این اپ می‌توانید به بیش از ۱۵۰۰ ایده جالب و جذاب برای دکوراسیون منزل و محل کار خود دست پیدا کنید.

pic۳
4- Interior Design for iPadسیستم عامل: ios
قیمت:۹ دلار و ۹۹ سنت
این اپلیکیشن که تنها در اختیار کاربران آی‌پد قرار گرفته است با توجه به قیمتی هم که دارد مشخص می‌کند که کاربران حرفه‌ای‌تری را مورد هدف خود قرار داده است. برای کار با این اپ باید تا حدودی با اصول معماری و نقشه کشی آشنایی داشته باشید. در این اپلیکیشن، قادرید همه چیز را از صفر طراحی کنید؛ از رسم نقشه داخل ساختمان گرفته تا چینش و جای‌گذاری وسایل. فرض کنید شما قصد دارید برای ماه آینده، در محیط منزلتان تغییرات بنیادینی ایجاد کنید، مثلا دیواری را بردارید یا اتاقی به اتاق‌های خانه تان اضافه کنید.با کمک این اپلیکیشن، قادرید نقشه‌ای دو بعدی با اندازه‌های دقیق از خانه خود رسم کرده و حالا مدل سه بعدی آن را تحویل بگیرید. سپس در محیط سه بعدی می‌توانید تغییرات مورد نظرتان، از تغییر دیوارها تا تعویض کف پوش و اضافه کردن مبلمان جدید را به صورت مجازی اعمال کرده و پیش‌بینی دقیقی از تغییرات آینده منزل یا محیط کار خود داشته باشید.بیش از ۳۵۰۰ مدل سه بعدی از لوازم مختلف در اپلیکیشن گنجانده شده تا بتوانید تصویر دقیق‌تری از محیط موردنظر خود را در آن بسازید. جالب اینجا است که برای واقعی‌تر شدن مدل، امکان تنظیم زاویه تابش خورشید هم در اپلیکیشن فراهم شده است.جالب است بدانید که مجله تایم، این اپلیکیشن را به‌عنوان یکی از ۵۰ ابزار ضروری برای کاربران آیپد انتخاب کرده است. پس کاملا منطقی به نظر می‌رسد که Interior Design با در اختیار قرار دادن این امکانات کاربردی رایگان نباشد و در برابر امکانات فوق‌العاده خود به کاربران چیزی حدود 10 دلار از آنها دریافت کند. برای استفاده از امکانات این اپ می‌توانید به سایت مخصوص آن یعنی www.interior-design-ipad.com هم سر بزنید. pic4