رازِ ماندگاری
امیر شهلا جنگ در ذات خود، ترکش‌هایی دارد که تا سال‌ها پس از تمام شدن‌اش، همچنان شریان‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک ملت را می‌فشارد.
از بهمن٥٧ که بنیان‌های نظام پهلوی به خواست و اراده مردم ایران زیرورو و جمهوری اسلامی زاده شد، تا شهریور٥٩ که با حمله عراق، جنگ آغازید، دولت ایران تنها ١٩ماه فرصت داشت تا به دور از حاشیه و متن جنگ، به استقرار نظامی مبتنی بر شعارهای اصیل انقلاب بپردازد. ١٩ماهی که البته پر از افت‌ و خیزهای داخلی بود و اولویت دولتمردان، بازگردانیدن نظم و قانون به عرصه اجتماع و اقتصاد بود. اما شعله‌های تجاوز بیگانه که به خاک سرزمینی ایران افروخته شد، همه اولویت‌های ملی به دفع متجاوز و صیانت از قلمرو حاکمیتی کشور معطوف شد.
جنگی که اگرچه در ظاهر میان دو کشور درگرفته بود، اما در باطن، همه قدرت‌های سیاسی و اقتصادی جهان را رو در روی یک کشور قرار داده بود!
خیلی‌ها برای نشان دادن بی‌توفیقی دولتمردانِ پس از انقلاب در شروع توسعه و پیشرفت کشور، به مقایسه ایران و کره جنوبی می‌پردازند که با هم شروع کرده‌اند اما با هم پیش نرفته‌اند و بعد، شیب تند توسعه در کره را با شاخص‌های پیشرفت کشورمان مقایسه می‌کنند و سپس نتیجه می‌گیرند ما در همین سی و چند سال، به اندازه چند قرن، از قافله پیشرفت و تکامل عقب مانده‌ایم! هیچکدام از این صاحب نظران در تحلیل‌شان، از جنگی که این جا را به هم ریخت و آن جا را نه، صحبت نمی‌کنند! جنگی که هشت سال وقت و انرژی ما را گرفت اما تا هشتاد سال، ترکش‌هایش در فضای اقتصاد و توسعه زیرساخت‌های این کشور نمود خواهد داشت.
آنها که انقلاب ١٩ماهه مردم ایران را وادار به تغییر فاز، از اولویت ساختن به اولویت دفاع کردند، هرچند کشوری غنی و ثروتمند را برای سال‌ها، با عوارض یک جنگ نابرابر درگیر ساختند، اما از آن غافل بودند که همان جنگی که در ذات‌اش، ترکش و ویرانی و عقب‌افتادگی دارد، به یک باره، چنان یکدستی و وحدتی ملی را در میان همه اقوام، گروه‌ها و دسته‌ها تقویت می‌کند که از تهدیدِ جنگ، فرصتی برای تقویت یکپارچگی ملی و هم صف شدن تمامی نیروهای معتقد به جمهوری اسلامی و قانون اساسی پدید می‌آید. راز ماندگاری یک ملت همین انسجام ملی است که در پناه جنگی ویران کننده و تحمیلی برای ما به وجود آمد. حالا فصل بیدارکردن ققنوس پیشرفت و توسعه کشور رسیده است. همه آنها که دل در گرو این آب و خاک دارند باید برای ساختن وطن، آستین همت بالا بزنند.
هفته دفاع مقدس گرامی و خجسته باد