از مانور خنثی‎سازی بمب تا لغو نشست...
دنیای اقتصاد، رها بخشایش- معاون مالی و اداری شهرداری مشهد در نشستی خبری میزبان اصحاب رسانه بود که این نشست به دلیل حاشیه‎های به‌وجودآمده نیمه‎تمام ماند و طرح سؤالات خبرنگاران به زمان دیگری موکول شد.
این نشست بر اساس آنچه از پیش اعلام شده بود، ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه، دهم آبان ماه آغاز شد؛ حدود ۴۵ دقیقه پس از آغاز نشست، صدای آژیر خودروهای پلیس و حضور مأموران پلیس و کارشناسان یگان خنثی‌سازی بمب در عرصه میدان شهدا توجه خبرنگاران را به خود جلب کرد و بلافاصله پس از آن اعلام شد، احتمال بمب‌گذاری در ساختمان شهرداری وجود دارد و ساختمان باید تخلیه شود؛ به این ترتیب نشست خبری معاون شهردار ناتمام ماند و ساختمان شهرداری تخلیه شد.
گمانه‎زنی‌ها و حرف‌وحدیث‎ها در عرصه میدان شهدا و اطراف ساختمان شهرداری ادامه داشت تا اینکه اعلام شد این اقدامات در راستای اجرای «مانور خنثی‌سازی بمب» بوده و بدون اطلاع کارکنان شهرداری صورت گرفته است؛ صحبت‌های جانشین فرمانده انتظامی مشهد نیز بر این مطلب صحه گذاشت.

سرهنگ محمد بوستانی پس از اجرای مانور و متفرق‌سازی جمعیت، با حضور در جمع خبرنگارانی که برای پوشش نشست خبری معاون اداری و مالی شهردار در شهرداری حضور یافته بودند، اظهار کرد: این رزمایش به صورت لحظه صفر اجرا شد و هیچ‌یک از کارکنان شهرداری در جریان اجرای مانور نبودند.
جانشین فرمانده انتظامی مشهد هدف از اجرای مانور را سنجش میزان آمادگی نیروهای امنیتی و افزایش سطح هوشیاری نیروی انتظامی اعلام کرد و افزود: از دیگر اهداف این مانور می‎توان به سنجش میزان آمادگی شهرداری، نیروهای امدادی و... اشاره کرد. وی این نکته را نیز یادآور شد که مشابه این مانور برای سایر سازمان‌ها اجرا خواهد شد اما زمان اجرای آن مشخص نیست.

ناگفته‌های معاون شهردار از وضعیت نیروی انسانی
معاون اداری و مالی شهردار مشهد در نشست خود، پیش از برگزاری مانور خنثی‎سازی بمب، حوزه اداری و مالی شهرداری را از حوزه‌های پرمسئولیت دانست و اظهار کرد: فعالیت‌های این حوزه در دو بعد تجهیز منابع و مدیریت و نظارت بر مصرف منابع صورت می‌گیرد.
محمد آذری با اشاره به اینکه سرلوحه فعالیت‌های معاونت اداری و مالی شهرداری، سیاست‌های بیست‌وشش‌گانه ابلاغی رهبری در خصوص نظام اداری کشور است، خاطرنشان کرد: منطبق با این سیاست‎ها بنای کار ما شفافیت، صداقت، سلامت، دقت، سرعت و پاسخگویی است. معاون اداری و مالی شهردار مشهد بالاترین سرمایه مادی و معنوی هر سازمان را منابع انسانی آن سازمان دانست و تصریح کرد: شهرداری مشهد به عنوان یک ابرسازمان حدود 20 هزار نفر مزدبگیر دارد که پرسنل شاغل در سازمان‌ها و بخش خصوصی را شامل می‌شود. وی با بیان اینکه شهرداری مشهد بیش از 400 خدمت و فعالیت ارائه می‎کند، عنوان کرد: متناسب با این تعدد خدمات، تخصص‎ها و وظایف مختلفی نیز در شهرداری وجود دارد که مدیریت این منابع انسانی کار دشواری است.

تدوین «برنامه جامع نیروی انسانی شهرداری» در آینده نزدیک
آذری از تدوین «برنامه جامع نیروی انسانی شهرداری» در راستای ساماندهی منابع انسانی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: معتقدیم در شهرداری نمی‌توان جزیره‎ای کار کرد و اولین گام برای اصلاح اوضاع احصاء وضعیت موجود است که در این راستا بانک نیروی انسانی شهرداری تکمیل شده است.
معاون اداری و مالی شهردار مشهد با بیان اینکه با اجرای قانون برنامه جامع نیروی انسانی مشاغل حاکمیتی از مشاغل تصدی‎گری احصاء می‎شود، اظهار کرد: شهرداری تحت هیچ شرایطی اجازه به‎کارگیری نیرو برای مشاغل تصدی‎گری را ندارد بلکه باید بخش خصوصی را برای مشاغل تصدی‎گری به کار گرفت؛ در حال حاضر متأسفانه معجونی از تمام این‎ها در شهرداری وجود دارد و امیدواریم با تکمیل و اجرای این برنامه شاهد تحولی در حوزه منابع انسانی شهرداری باشیم.

آذری با اشاره به اینکه در سال‏های گذشته مدیریت منابع انسانی در شهرداری مغفول مانده است، افزود: اگر این مسأله لحاظ می‎شد، امروز شاهد این نبودیم که بدون برنامه، نیروهایی در حوزه‎های مختلف شهرداری به‌کار گرفته شوند که حالا که جوانی این نیروها و سن استخدام آن‎ها گذشته است، برای تبدیل وضعیت آن‎ها دست شهرداری بسته باشد.
معاون اداری و مالی شهردار مشهد ادامه داد: در حال حاضر سازمان‎هایی در شهرداری داریم که بیش از ۹۰ درصد وظایف آن‎ها به بخش خصوصی واگذار شده اما تعداد زیادی نیروی انسانی در این سازمان‎ها مشغول به‌کار هستند و ما نمی‎دانیم این افراد دقیقا چه کاری انجام می‌دهند. من به‌عنوان متولی منابع انسانی به دنبال بیکار کردن کسی نیستم اما مسئولیت سنگین‎تری نیز دارم و باید این منابع را مدیریت کنیم؛ اجازه نداریم منابعی که از مردم به صورت امانت در دست ماست، به این شکل مصرف کنیم که هم به بخش خصوصی پول بدهیم و هم نیروی خودمان بیکار باشد؛ آیا این مدیریت است؟

پلیس ساختمان ساماندهی می‎شود
آذری ادامه داد: هزینه‎های مضاعفی به دلیل نداشتن برنامه جامع نیروی انسانی به بهانه واگذاری امور به بخش خصوصی به شهرداری تحمیل شده است و هنوز هم این مسأله وجود دارد. وی برنامه «ساماندهی پلیس ساختمان» را از دیگر اقدامات در راستای ساماندهی نیروی انسانی برشمرد و تصریح کرد: در سال جاری به دلیل رکود ساخت‎وساز و صدور پروانه‎ها کاهش یافته است؛ پس این حجم نیروی انسانی بر چه چیزی نظارت می‎کنند؟ علاوه بر این با این حجم نظارت خروجی کار چیست؟ این مسأله قطعا ساماندهی می‌شود و در بودجه سال آینده متناسب با نیاز واقعی خود اعتبار در نظر می‎گیریم.
معاون اداری و مالی شهردار مشهد بیمه طلایی کارکنان، تشکیل صندوق حامی شهرداری، صندوق ذخیره شهرداری، مرکز پزشکی شهرداری و ... را از اقدامات شهرداری برای کارکنان خود عنوان و خاطرنشان کرد: صندوق قرض‌الحسنه شهرداری نیز به زودی آغاز به کار می‎کند.
آذری از ارائه لایحه «همسان‌سازی حقوق و مزایای کارکنان شهرداری با کارمندان دولت» به شورای شهر خبر داد و تصریح کرد: این لایحه عصر امروز(یکشنبه) در کمیسیون برنامه و بودجه شورا بررسی می‎شود.

کاهش 22 درصدی تحقق درآمدهای نقدی روزشمار شهرداری
معاون اداری و مالی شهردار مشهد در خصوص تحقق درآمدهای نقدی شهرداری در سال جاری اظهار کرد: در سال جاری تاکنون به صورت روزشمار ۴۵ درصد درآمدهای نقدی شهرداری محقق شده که این رقم در مقایسه با سال گذشته ۲۲ درصد کاهش داشته است. آذری ادامه داد: به این نکته نیز باید توجه کرد که درآمدهای نقدی مصوب شهرداری در سال جاری نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد افزایش داشته و میزان این درآمدها در سال ۹۳ مبلغ دو هزار و ۴۰ میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۹۴ به دو هزار و ۵۶۸ میلیارد تومان رسیده است. وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری باید مبلغ یک هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان از درآمدهای نقدی شهرداری محقق می‎شد، افزود: اما تاکنون مبلغ ۷۱۰ میلیارد تومان آن محقق شده است.

تهیه دستورالعمل تشکیل خزانه واحد شهرداری
آذری با اشاره به اینکه دستورالعمل تشکیل «خزانه واحد شهرداری» تهیه شده است، افزود: تمام منابع شهرداری باید در این خزانه متمرکز شود و سپس در قالب بودجه مصوب به سازمان‎ها تخصیص یابد. وی با بیان اینکه کمیته حسابرسی در شهرداری مشهد برای اولین بار ظرف چند هفته آینده تشکیل می‎شود، گفت: این کمیته به نظام‌دهی، ساماندهی، شفافیت و سلامت سیستم کمک می‌کند.
در حاشیه: بعد از اجرای مانور خنثی‎سازی بمب، خبرنگاران حاضر به درخواست روابط عمومی شهرداری برای حضور در ادامه نشست به سالن بازگشتند اما اندکی بعد سروصدایی از دفتر شهردار شنیده شد که به گفته روابط عمومی به دلیل گلایه یکی از مراجعان به شهرداری بود که از تعلل در پاسخگویی به دلیل اجرای مانور گلایه داشت؛ بعد از این اتفاق، روابط عمومی شهرداری ادامه این نشست را به زمان دیگری موکول کرد و جلسه لغو شد.