اولین همایش تخصصی بررسی راهکارهای توسعه روابط تجاری استان تهران و گرجستان هفته پیش با حضور 15 تن از تجار و بازرگانان گرجی و مسئولان استان تهران و برخی بازرگانان استان تهران در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد.این همایش که به همت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و حمایت استانداری تهران با هدف ارتقا همکاری های تجاری استان تهران و گرجستان شکل گرفته بود با استقبال قابل توجه بازرگانان و صاحبان صنایع استان تهران روبرو شد.
یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اولین کسی بود که به عنوان سکاندار تولید در استان پشت تریبون قرار گرفت و از قابلیت ها و ظرفیت های بومی گفت.
صادقی خاستگاه برگزاری این همایش و مناسبت هایی از این دست را شناسایی پتانسیل های همکاری با همسایگان و توسعه تجارت استان تهران با کشورهای منطقه عنوان کرد.
وی گفت: استان تهران یکی از استان های پیشرو کشور در حوزه تولید است و مامن صنعت خودرو به عنوان دومین صنعت بزرگ کشور بعد از نفت تلقی می شود. در همین راستا، تهران قطب اصلی صنایع های تک، صنعت پوشاک و فرآوری صنایع غذایی هم هست که می تواند بستر مناسبی برای توسعه صادرات باشد.
به گفته وی، برای تبیین جایگاه استان تهران در بخش تجارت همان بس که از ۳۲ هزار کارت بازرگانی صادر شده در کشور ۱۸ هزار عدد در استان تهران بوده و این استان حائز بیشترین میزان ثبت سفارش در کشور است.در حال حاضر مبادلات تجاری ایران و گرجستان حدود ۱۵۰ میلیون دلار است که حدود ۱۰ درصد آن یعنی ۱۵ میلیون دلار به مبادلات تجاری استان تهران و گرجستان مربوط می شود که صادقی این میزان را ناچیز و قابل ارتقا دانست.
pic۱
*یدالله صادقی: استان تهران یکی از استانهای پیشرو کشور در حوزه تولید و قطب اصلی صنایع های تک ، پوشاک و فرآوری صنایع غذایی است که می تواند بستر مناسبی برای توسعه صادارت باشد

دیگر سخنران این نشست ، نعمت اله ترکی معاون برنامه ریزی استانداری تهران بود که با اشاره به جمعیت ۱۳ میلیونی استان تهران آمارهایی ارائه داد که جملگی از ظرفیت های بالای صنعتی، معدنی و خدماتی در استان حکایت داشت.
استان تهران با ۱۷ هزار واحد صنعتی و ۴۰۰ هزار واحد صنفی حدود ۲۵ درصد صنایع کشور را در خود جای داده و ۵۰ درصد گردش مالی کشور را به خود اختصاص داده است.تهران در زمینه های خدماتی و کشاورزی هم پیشرو است تا آنجا که مقام اول در تولید ۹ محصول کشاورزی را دارد و دارای ۶۳۰ واحد مرغداری، ۴۹۰۰ گلخانه و ۷۸۰ واحد زنبورداری و ۱۲۶ واحد سردخانه است و ده درصد معادن مهم کشور هم در حوزه این استان قرار گرفته است.

pic2
*نعمت اله ترکی معاون استانداری: با ایجاد ستادی برای توسعه صادرات سعی داریم با کمک بخش خصوصی نسبت به شناسایی قوت و ضعف در حوزه صادرات و تسهیل روند حضور بازرگانان ایران در بازارهای خارجی کمک کنیم

به گفته ترکی، استانداری تهران با ایجاد ستادی برای توسعه صادرات و جذب سرمایه گذاری خارجی سعی دارد با کمک بخش خصوصی نسبت به شناسایی قوت و ضعف در حوزه صادرات و تسهیل روند حضور بازرگانان ایرانی در بازارهای خارجی به خصوص بازارهای منطقه ای کمک کند.
در پایان این مراسم تعدادی از بازرگانان که در توسعه روابط با گرجستان ایفای نقش کرده اند مورد تقدیر قرار گرفته و به دریافت لوح نائل آمدند. pic۳