دلارهای نفتی  و  بروکراسی آهنین دولت

دنیای اقتصاد- رئیس خانه صنعت، معدن وتجارت استان اصفهان با تأکید بر اینکه بروکراسی آهنین دولت ناشی از دلارهای نفتی است، گفت: دولت در حالی که در چالش بی پولی بزرگی به سر می برد، یارانه هم باید بدهد. محمدرضا برکتین در هفدهمین جشنواره تجلیل از پیشکسوتان، نخبگان و چهره های شایسته صنعت و معدن استان اصفهان، با اشاره به اینکه امروز در حالی هفدهمین جشنواره تجلیل از پیشکسوتان، نخبگان و چهره های شایسته صنعت و معدن استان را برگزار می کنیم که جامعه با بیم ها و امیدهای زیادی روبرو است، اظهار داشت: متأسفانه در سال های گذشته با وجود دلارهای نفتی، کاری صورت نگرفت که در زمان کاهش قیمت نفت، پشتوانه ما باشد. وی با اشاره به آثار دلارهای نفتی برای کشور، گفت: دولت بسیار بزرگ و بروکراسی آهنین ناشی از همین دلارهاست.

رئیس خانه صنعت، معدن وتجارت استان اصفهان با بیان اینکه کشور امروز باید ساز و کار خود را تغییر دهد و خودش را برای شرایط ایجاد شده آماده کند، افزود: مسئولان همه دلسوزند اما در بروکراسی فعلی نمی توانند کاری از پیش ببرند. برکتین بیان داشت: دولت در حالی که در چالش بی پولی بزرگی به سر می برد، یارانه هم باید بدهد. وی افزود: نقش تولیدکنندگان امروز در حفظ اشتغال بسیار مهم است و چشم جامعه به مدیران واحدهای تولیدی است. رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز در این جشنواره، گفت: مرکز SPX برای نخستین بار در کشور در اتاق اصفهان راه اندازی شده است و حضور تولیدکنندگان و بازرگانان در آن می تواند ارتباط آنها را با جهان قوی کند. سیدعبدالوهاب سهل آبادی افزود: بعد از حضور استان اصفهان در نمایشگاه هانوفر آلمان، استقبال خارجی ها از حضور در اصفهان بسیار خوب بوده است به طوری که در ۴۵ روز گذشته، ۱۷ شرکت برای حضور در اصفهان با ما تماس داشته اند. رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اعلام اینکه ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات به کمک تولید می آید، گفت: هزار میلیارد تومان از آن مربوط به اصفهان است که امیدواریم هر چه زودتر به دست واحدها برسد. وی بیان داشت: همان طور که در جنگ موفق بودیم، در جنگ اقتصادی هم موفقیم. سهل آبادی از استاندار اصفهان خواست تا دستور همراهی بیشتر با تولیدکنندگان را به سازمان ها و ادارات دولتی استان صادر کند.

استاندار اصفهان نیز در پاسخ به صحبت مجری که از وی خواست مساعدت هایی را درباره جریان زاینده رود انجام دهد، گفت: مسایل حوضه آبریز زاینده رود در چند دهه ایجاد شده و نمی توان انتظار داشت که در یک یا دو سال مسئله حل شود. رسول زرگرپور با بیان اینکه اصفهان در حال حاضر از ۵ استان خشک کشور به حساب می آید، اظهار داشت: در سال آبی ۹۵-۹۴ با خشکسالی بی سابقه در ۴۰ سال گذشته روبرو هستیم. وی اعلام کرد: در کل استان با ۳۵ درصد، در مرکز استان با ۵۰ درصد، در شرق اصفهان با ۸۰ درصد و در سرشاخه های زاینده رود با ۲۵ درصد کاهش بارندگی مواجه ایم با این وجود، گردش مالی کشاورزی ما اکنون ۳۰۰ میلیارد تومان است. زرگرپور با اشاره به شعار سال و اقتصاد مقاومتی، گفت: اقدام و عمل نیازمند عزم ملی همه فعالان حوزه تولید، اقتصاد و فرهنگ است و در این میان، مردم میدان‌دار اصلی هستند. استاندار اصفهان با بیان اینکه دولت یازدهم با رفع تحریم ها زنجیر را از پای اقتصاد برداشته است، اظهار داشت: در یک سال گذشته ده ها گروه اقتصادی از کشورهای مختلف به اصفهان آمده اند و مذاکرات خوبی را انجام داده اند و این تولیدکنندگان هستند که باید از این فضا استفاده کنند.