پایان آرزوی 22 ساله، یا آغازی دوباره؟

خبر ساخت ورزشگاه نقش‌جهان به عنوان یکی از خدمات دولت یازدهم- درصورتی که به صورت کامل به انجام برسد- تا سال‌ها در ذهن مردم باقی خواهد ماند. نباید فراموش کرد که تلاش‌های دولت یازدهم و به خصوص رسول زرگرپور، استاندار اصفهان، در این زمینه، ستودنی بود و باعث شد با ورود فولاد مبارکه، این آرزوی مردم نصف‌جهان جامه عمل بپوشاند. اما در شرایطی که قرار است ورزشگاه نقش‌جهان از چند روز دیگر میزبان مسابقات مختلف لیگ برتر باشد، بسیاری از هواداران تیم فوتبال سپاهان اصفهان امیدوار هستند که این بار ورزشگاه به صورت تکمیل شده و بدون عیب‌ و نه ناقص، افتتاح شود.

افتتاح ورزشگاه با حضور معاون رئیس جمهور

هفته گذشته محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان پیش از استعفای خود از وزارت ورزش و جوانان، خبر از افتتاح این ورزشگاه داد. وی با بیان اینکه نقش‌جهان بعد از مجموعه ورزشی آزادی تهران با ظرفیت هفتاد هزار نفر در بین ورزشگاه‌های بزرگ کشور قراردارد، اظهار داشت: تکمیل ورزشگاه نقش جهان بعد از ۲۲ سال مطالبه به حق مردم این شهر است که به زودی تحقق می‌یابد. به هرحال برخورداری از یک فضای ورزشی مدرن با امکانات خوب برای مردم اصفهان به ویژه جوانان این خطه ضرورت داشته است.

گودرزی با بیان اینکه رقم ۴۵ تا ۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه در توان دولت نبوده، به تلاش های این وزارتخانه برای حل چالش بزرگ نقش جهان اشاره کرد و گفت: برای حل معضل ورزشگاه نقش جهان که واقعا به یکی از اساسی‌ترین چالش‌های عمرانی ورزشی کشور تبدیل شده بود، رایزنی‌ها و تعامل مثمر ثمری با استاندار اصفهان، مدیرکل ورزش و جوانان این استان و همچنین مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه صورت گرفت که این توافق را شکل داد. وی بیان کرد: در این توافق مقررشد شرکت فولاد مبارکه در قبال استفاده تیم فوتبال متبوعشان، سایر تیم‌ها و مردم، رقم مورد نیاز افتتاح و بهره‌برداری را تامین کند که این فرآیند به خوبی انجام شد. با این حال، عمر مدیریتی گودرزی که بسیاری بر این باور هستند تلاش‌های او نیز برای پیشرفت این ورزشگاه، تأثیرات بسیاری را به دنبال داشته، به افتتاح آن قد نداد.

اهالی فوتبال اصفهان که سال‌هاست منتظر ساخت این ورزشگاه هستند، انتظار دارند حال که رقم‌های سنگینی از سوی مسئولان مختلف برای تکمیل نقش‌جهان هزینه شده، استادیومی تکمیل شده، تحویل اهالی فوتبال این شهر و به خصوص هواداران تیم سپاهان شود. استادیومی که حداقل تا ۵ سال آینده، هزینه‌ای جز نگهداری نداشته باشد و نیازی به مرمت بخش‌های اساسی آن به فراخور زمان نباشد. آنها امید دارند مسئولان ورزش استان و مدیران شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کشور، بدون اغماض توجه لازم را صورت دهند تا در آینده، چالش های مختلف ناشی از عدم تکمیل ورزشگاه، گریبانگیر مسئولان وقت و مسئولان امروز آن نباشد. چالش هایی که سوالات زیادی را رقم زده اند:

آیا نقش‌جهان واقعاً تکمیل شده است؟!

درباره این موضوع واکنش‌ها و حاشیه‌های مختلف همواره بر سر زبان‌ها بوده و اختلاف نظرهای مختلفی درباره آن دارند. اگرچه مدیران ورزش استان و پیمانکاران ورزشگاه اعتقاد دارند که نقش‌جهان حالا دیگر تکمیل شده ومشکلی در روند ساخت آن وجود ندارد با این حال، برخی عنوان می‌کنند که ورزشگاه نقش‌جهان بر اساس آنچه از ابتدا در قرارداد ساخت مد نظر قرار داشته، ساخته نشده و طی سال‌های اخیر، تغییراتی در این زمینه به وجود آمده است. حتی گودرزی، وزیر ورزش و جوانان نیز سال گذشته در بازدید از این ورزشگاه اعلام کرد که قرار نیست نقش‌جهان با ظرفیت ۷۵ هزار صندلی به بهره‌برداری برسد.

یکی از مهم‌ترین مسائل درباره ساخت ورزشگاه نقش‌جهان، توجه به ورودی‌ها و خروجی‌های آن است. امروز در ساخت استادیوم‌های ورزشی، نحوه ساخت ورودی‌ها و خروجی‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ ها مورد توجه قرار می‌گیرند، بنابراین نیاز است درباره ساخت این ورزشگاه نیز به این موضوع توجه لازم صورت گیرد. اهمیت این مسئله وقتی مهم‌تر می‌شود که تعداد هواداران سپاهان در مسابقات خود از ۵ تا ۱۰ هزار نفر فراتر می‌رود و با توجه به این مسئله، برنامه‌ریزی برای ورود و خروج آنها بسیار قابل توجه خواهد بود. به طور قطع، قبل از افتتاح نقش‌جهان، باید مشخص شود که آیا ورودی‌ها و خروجی‌های تعبیه شده برای این استادیوم، از دیدگاه مسوولان شورای تأمین، استاندارد هست یا هرچه سریعتر در این باره تصمیمی جدی اتخاذ خواهد شد.

برای پارکینگ جایی هست؟

بارها به هنگام دیدارهای حساس سپاهان با تیم‌های سرخابی و به خصوص پرسپولیس، شاهد بوده‌ایم که ترافیک سنگین اطراف ورزشگاه فولادشهر اصفهان باعث شده پارکینگ‌های این ورزشگاه به سرعت پر شوند و دیگر امکان استفاده از آنها وجود نداشته است. در حال حاضر پارکینگ‌های مد نظر برای ورزشگاه نیز به عنوان یک ضرورت اساسی مد نظر قرار دارد و مسئولان باید درباره اینکه پارکینگ‌هایی متناسب با جمعیت احتمالی حاضر در این ورزشگاه تعبیه شده یا خیر، توضیحات لازم را ارائه کنند.

تکلیف ترافیک اطراف ورزشگاه چیست؟

خوب به یاد داریم که هنگام برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان در شهر اصفهان، تردد قابل توجه خودروها در اطراف ورزشگاه بزرگ، ترافیک سنگین و قابل توجهی را به این منطقه از شهر اصفهان تحمیل کرده بود. حال که قرار است جمعیتی چندین برابر، وارد ورزشگاه نقش‌جهان شود، بدون شک برنامه‌ریزی برای مدیریت ترافیک در مسیرهای مناسب منتهی به نقش‌جهان، یکی از ضروریاتی است که باید برای آن برنامه‌ریزی شود و در این زمینه باید سیستم حمل و نقل نیز به سرعت تقویت شود.

تمام صندلی‌ها نصب شده اند؟

سئوال مهم هواداران سپاهان در روزهای گذشته به نصب صندلی ها اختصاص داشت. حالا که این ورزشگاه پس از این مدت طولانی به بهره‌برداری می‌رسد، چرا قرار نیست همه صندلی‌های آن نصب شود و آیا چادرهای آن نصب خواهد شد یا خیر؟ اگرچه همه قبول دارند که شاید ورزشگاه نقش‌جهان با ۷۵ هزار جمعیت، هیچ‌گاه پر نشود اما آیا استادیومی که سکوهای بتنی آن آماده شده، با یک ورزشگاه دارای صندلی تفاوت چندانی دارد؟

سرویس‌های بهداشتی ورزشگاه چگونه است؟

بدون شک سرویس‌های بهداشتی یکی از ضروریات ورزشگاهی مانند نقش‌جهان است و با توجه به همین موضوع، از ابتدا چهار مجموعه سرویس بهداشتی برای آن در نظر گرفته شده بود. با این حال، گفته می‌شود که در حال حاضر قرار است تنها ۲ سرویس بهداشتی به بهره‌برداری برسد که ظرفیت آن باید متناسب با جمعیت احتمالی حاضر در ورزشگاه، در نظرگرفته شود. انتقادی که به ورزشگاه آزادی و سایر ورزشگاه های کشور وارد است آیا در نقش جهان نیز ادامه خواهدیافت؟

نور ورزشگاه برنامه ریزی شده است؟

یکی از مهم‌ترین مسائل دیگر نقش‌جهان اما، نور ورزشگاه به شمار می‌رود که باید در این زمینه استانداردهای مختلف در نظر گرفته شود. مسئولان عنوان کرده‌اند که روند ساخت ورزشگاه نقش‌جهان زیر نظر کارشناسان آشنا به قوانین AFC بوده و در این زمینه مشکلی وجود ندارد اما بررسی وضعیت نور ورزشگاه برای بازی‌های پخش مستقیم نیز، یکی از جنبه‌های مهم ساخت آن به شمار خواهد رفت که باید درباره آن نیز برنامه‌ریزی مناسبی انجام شود.