سفره 90 کیلومتری اکرام رضوی در ماه مبارک رمضان
مجموعا 360 هزار نفر روزه‌دار بر سر خوان نعمت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) میهمان خواهند شد. دنیای اقتصاد- معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: درطول ماه مبارک رمضان سفره 90 کیلومتری در حرم مطهر برای پذیرایی از مجاوران پهن می‌شود.
محمود ممتاز در نشست خبری تشریح برنامه‌های معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی اظهار کرد: در اجرای طرح اکرام رضوی در ایام ماه مبارک رمضان اکیپ‌های مخصوصی از خدمت‌گزاران افتخاری مسئولیت توزیع دعوت‌نامه ضیافت طرح اکرام رضوی در مساجد و محلات سطح شهر را که قبلا از طریق قرعه‌کشی انتخاب شده‌اند، برعهده دارند. معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی خاطر نشان کرد: در ایام ماه مبارک رمضان مراسم نقاره‌زنی ویژه سحرها از ساعت ۱:۲۹ دقیقه بامداد برای بیدار کردن مردم جهت مراسم سحری انجام خواهد شد و همچنین همزمان با نماز مغرب نیز این آئین صورت می‌پذیرد.


طرح اکرام رضوی
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی ادامه داد: مراسم افطار حرم مطهر (طرح اکرام رضوی) از یک ساعت قبل از اذان مغرب و عشاء با ختم یک جزء کلام‌ا... مجید، مداحی، ذکر، توسل و همچنین نماز جماعت شروع خواهد شد و پس از آن مدعوین به محل پذیرایی هدایت می‌شوند و در آنجا از ۳ هزار متر سفره آماده‌ شده با نهایت تکریم استفاده خواهند کرد و در بدو ورود بسته‌های پذیرایی را دریافت می‌کنند.
وی تصریح کرد: بسته‌های پذیرایی افطار امسال شامل ده قلم از جمله پنیر، سبزی، خرما، قند، چای، شله‌زرد، نمک و چای خواهد بود و علاوه بر اینها غذای گرم نیز به زائران ارائه می‌شود.
ممتاز خاطر نشان کرد: در ماه مبارک رمضان مجموعا ۳۶۰ هزار نفر روزه‌دار بر سر خوان نعمت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) میهمان خواهند شد و روزانه بالغ بر ۵۰۰ نفر خدمت‌گذار مسئولیت آماده‌سازی، طبخ و پذیرایی از میهمانان را با ۶۰۰۰ نفر ساعت کار روزانه به عهده دارد.


برنامه‌های ویژه شب‌های قدر
در حرم مطهر رضوی
ممتاز در ادامه با اشاره به فعالیت‌های پیش‌بینی شده جهت شب‌های قدر اظهار کرد: آمادگی برای خدمات‌رسانی به 3 میلیون نفر در لیالی قدر و فعالیت بیش از 20 هزار نفر نیروی خدمه، خدمت‌گزار و کارمند جهت ارائه خدمات به زائران از جمله تمهدیدات ما برای این ایام به شمار می‌رود.


برنامه‌های عید سعید فطر
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی درخصوص برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای عید فطر نیز اظهار کرد: حضور بیش از 10 هزار نفر از خدمه و خدمت‌گزاران برای خوش‌آمدگوئی و تکریم زائران از جمله این برنامه‌ها به شمار می‌روند.


توصیه به زائران
ممتاز خطاب به زائران بارگاه امام هشتم(ع) گفت: که توصیه‌های زیر را از جمله حفظ آرامش، رعایت آداب زیارت، عدم نشستن در مسیرهای تردد و مبادی ورودی، عدم تصویربرداری در اماکن متبرکه، رعایت کامل پوشش اسلامی، رعایت نظافت و بهداشت، قرار دادن مهرها در جامهری‌ها، هدایت گمشدگان به دفاتر مخصوص، توجه به راهنمایی‌های خادمان و ماموران، اعلام موارد مشکوک به خدام، قرار دادن قرآن و کتب ادعیه در قفسه‌های مخصوص، رعایت حال سالمندان و افراد ناتوان در هنگام تشرف، تحویل امانات و اشیای قیمتی به دفاتر امانات، استفاده از کیسه‌های پلاستیکی جهت نگهداری کفش‌ها در صورت عدم تحویل به کفشداری‌ها رعایت کنند.