چاقی باعث تغییر واکنش زبان در طعم غذاها می‌شود
تحقیقات جدید نشان داد که چاقی ممکن است واکنش زبان را در طعم غذاها تغییر دهد.
به گزارش خبرگزاری فارس؛ دانشمندان اعلام کردند که چاقی ممکن است در نقاطی از مغز که سیستم طعم را از طریق سلول‌ها روی زبان کنترل می‌کند،‌ تغییر ایجاد کند.
با توجه به نشریه «پلاس وان»، زیست‌شناسان دانشگاه «بوفالو» دریافتند که داشتن اضافه وزن واکنش زبان را در غذاهای مختلف تغییر می‌دهد. آنها، ۲۵ موش طبیعی را با ۲۵ موش‌ دیگر که غذاهای بسیار چرب می‌خوردند و چاقی مفرط داشتند، مقایسه کردند. محققان دریافتند که موش‌های چاق، سلول‌های گیرنده طعم و مزه کمتری داشتند در مقایسه با آنهایی که لاغرتر بودند به محرک‌های شیرین پاسخ دادند، علاوه‌بر این، سلول‌های پاسخ در حیوانات چاق حتی واکنش ضعیف‌تری را نشان داد.
دکتر مدلر استادیار علوم زیستی گفت: این تحقیقات نشان داده است که چاقی می‌تواند به تغییرات در مغز و همچنین به همان اندازه عصب‌هایی که سیستم طعم محیطی را کنترل می‌کنند، منجر شود، اما هیچ کس تا به‌حال به سلول‌های روی زبان که با غذا تماس دارند توجه نکرده بود. محققان سرنخی در ارتباط با ناتوانی در تشخیص شیرینی و افزایش وزن پیدا نکردند. در حالی که طعم و مزه نقش مهمی را در تنظیم اشتها ایفا می‌کند،‌ محققان بر دانش بیشتری در مورد ارتباط بین طعم‌، اشتها و چاقی تاکید دارند.