مایلی‌کهن: حاتم طایی شدن آسان است!

مایلی‌کهن، سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال گفت: نامزدی رییس یک فدراسیون در انتخابات فدراسیون دیگر صحیح نیست.

کمتر از ۱۷‌روز دیگر انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال برگزار می‌شود؛ این در حالی است که کمیته انتقالی و مسوولان موقتش این روزها به شدت در تکاپوی انتخاب سرمربی تیم ملی هستند. حافظه قوی تاریخی نداریم. به راحتی سراغ مربیان خارجی می‌رویم. به قول معروف، خرج که از کیسه مهمان بود حاتم طایی شدن آسان بود. مربیانی را به فوتبال ایران می‌آوریم که حتی هموطنان خودشان هم آنها را به عنوان یک مربی قبول ندارند. مصاحبه لوکا بوناچیچ درباره وینگو را حتما خوانده‌اید که گفت، این افراد اصلا مربی نیستند. آنها در کجا مربیگری کرده‌اند؟ بعد از جام جهانی ۱۹۹۸ سراغ بلازویچ رفتیم و این مربی را آوردیم. گفتیم او با تیم ملی کرواسی در جهان سوم شده و یکی از بزرگ‌ترین مربیان است؛ اما در آسان‌ترین دوره‌ای که باید در جام جهانی حضور پیدا می‌کردیم، از صعود بازماندیم. آن هم در شرایطی که کره جنوبی و ژاپن به دلیل میزبانی در مسابقات مقدماتی حضور نداشتند.

در جام جهانی ۲۰۰۶ هم اگر صعود کردیم، به دلیل آن بود که از گروه چهار تیمی، ۲‌تیم بالا می‌رفت و ما دوم شدیم. در آن گروه همراه ژاپن، کره شمالی و بحرین حضور داشتیم. اگر قرار بود یک تیم از گروه صعود کند، باز هم ناکام می‌ماندیم. در جام ملت‌ها هم با سلام و صلوات سوم شدیم. در کشور ما هیچ وقت به آرشیو رجوع نمی‌کنیم و به تجربه اهمیت نمی‌دهیم. ضرر هنگفت برای کسب تجربه می‌دهیم؛ اما تجربه را به کار نمی‌گیریم و بارها از یک سوراخ گزیده می شویم که به دلیل عدم تخصص است. با مربی ایرانی نتیجه نمی‌گیریم، سراغ مربی خارجی می‌رویم. هر وقت با مربی خارجی به بن بست می‌خوریم، سراغ مربی ایرانی می‌رویم. آن هم بدون تحقیق و بررسی و اینکه بدانیم چرا شکست خوردیم.

می‌گویند رییس فدراسیون هنوز مشخص نیست.

انتخاب سرمربی آینده تیم ملی بدون هماهنگی رییس آینده انجام نمی‌شود. از اکنون نتایج انتخابات فدراسیون در روز ۱۵ آذر مشخص است. مگر آنکه فیفا مخالفتی با نحوه انتخابات انجام دهد. به همین دلیل، ۲‌نفر دیگر هم نامزد شده‌اند تا در صورت مخالفت، به عنوان جایگزین وارد شوند.

خیلی عجیب است که دبیر کمیته ملی المپیک و رییس فدراسیون پینگ پنگ در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال نامزد می‌شوند؟ بهتر است شهنازی در همان فدراسیونی که حضور دارد، کار کند و آن را بالا بکشد. تمام این انتخابات نمایشی است. زشت است که رییس یک فدراسیون در انتخابات فدراسیون دیگر نامزد شود. یکی از نامزدهای انتخابات هیات‌رییسه فدراسیون، علیرضا رحیمی (رییس فدراسیون هندبال) است. این آقا دوست و هم دانشگاهی خودم است؛ اما چرا باید اینگونه باشد؟

یک بار در همان جلسه خرد جمعی گفتم، اگر به کشورهای صاحب فوتبال نگاهی بیندازیم، خیلی راحت متوجه می‌شویم که تیم‌های اروپایی حاضر در جام جهانی، بهترین و قوی‌ترین لیگ‌ها را دارند. تیم‌ ملی از دل لیگ بیرون می‌آید. لیگ ما به دلیل یک مسابقات دانشگاهی به راحتی برنامه‌اش تغییر می‌کند؛ آن هم مسابقاتی که کمک داور با شلوار در آن حضور دارد. سپاهان بعد از حضور در امارات و لیگ قهرمانان، به طور دستوری مسابقه اش لغو می‌شود. این مسائل لیگ را لوث می‌‌کند؛ البته در این فصل برگزاری لیگ خیلی بهتر از گذشته بود.

اینکه انتخابات فدراسیون پشت درهای بسته برگزار می‌شود و رسانه‌های گروهی در آن حضور ندارند، تصمیم خیلی بدی نمی‌تواند باشد زیرا رسانه‌ها بعد از برگزاری مراسم می‌توانند نظرات و سوالات خود را مطرح کنند. در همین مسابقه پرسپولیس و سایپا، جواد خیابانی پس از مسابقه از سرمربی پرسپولیس سوالاتی را پرسید و بعد گفت سرمربی سایپا اصول حرفه‌ای‌گری را رعایت نکرد و نزد ما نیامد. در حالی که عدم‌آشنایی من مجری به اصول حرفه‌ای‌گری باعث چنین برخوردی می‌شود. مربیان بعد از مسابقات باید ۵ تا ۱۰‌دقیقه در یک سالن که مخصوص این کار است، حاضر شوند؛ نه آنکه دو مربی رودرروی یکدیگر مصاحبه کنند.

یکی از مشکلات تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا توجه به اسم‌ها بود. لژیونری که در آلمان حتی یک دقیقه هم بازی نمی‌کند، انتظار دارد در تیم ملی ثابت باشد یا فوتبالیستی که از خارج آمده، بدون آنکه در پایین‌ترین سطح لیگ‌های جهانی حضور داشته باشد، در تیم ملی ایران به طور ثابت بازی می‌کند. آن موقع جوانان ارزنده‌ای مثل رجب‌زاده، شجاعی، ایمان مبعلی، کاظمیان و هادی عقیلی پشت خط می‌مانند. مربی خارجی چه کاری می‌خواهد انجام ‌دهد؟ نفرات تیم ملی را که شخص دیگری باید انتخاب کند.

اگر تیم ملی برنده شود، بردها به حساب او گذاشته می‌شود. اگر هم بازنده شود، می‌گوییم چون شناختی از فوتبال ما ندارد، باید به او فرصت بدهیم و پول مملکت را همین جوری در جوی آب می‌ریزیم.