محمود فکری copy

کاربرد کنفرانس این است؟

اول اینکه سرمربی تیم مس شهر بابک اگر با فرد یا افرادی خصومت شخصی دارد، کنفرانس خبری بعد از بازی مسابقات لیگ یک قطعا محل خوبی برای تسویه‌حساب و تهمت زدن نخواهد بود. این تریبون عمومی صرفا در اختیار سرمربیان قرار می‌گیرد تا در خصوص بازی و اتفاقات آن صحبت شود و بارها مشاهده شده در نشست‌های بین‌المللی، به برخی خبرنگاران ایرانی اجازه پرسیدن سوال داده نمی‌شود، چرا که پرسش آنها در راستای بازی نیست. کما اینکه شاهد بودیم همین دو روز قبل خوان کارلوس گاریدو در پاسخ به سوالی بی‌ربط به مسابقه پرسپولیس و چادرملو، محل نشست را ترک کرد. شاید بهتر بود سرمربی اسپانیایی پرسپولیس هم کمی خویشتن‌داری پیشه می‌کرد، اما به هرحال هم خبرنگاران و هم مربیان ایرانی باید کاربرد کنفرانس قبل و بعدی از بازی را بدانند.

در جست‌وجوی لغت جدید

جدا‌ از این مسائل، یکسری خط قرمزهای عرفی و قانونی در کشور ما وجود دارند که گاهی اوقات برخی افراد به آنها نزدیک و شاید حتی از آن عبور کنند، اما به زبان آوردنش – آن‌هم به نیت توهین و تحقیر – قطعا نزد هر قشر و گروهی مذموم است. محمود فکری بعد از فحاشی چند سال قبل به جواد نکونام، لفظ به کار برده را تعدیل و از آن طریق از جریمه بیشتر فرار کرد. همان صفت تبدیل به یک کلمه ماندگار و پرتکرار در فوتبال ایران شد و خود فکری هم چند وقت قبل در یک برنامه تلویزیونی با افتخار از ابداع آن صحبت می‌کرد! انگار سرمربی سابق استقلال از تعدد استفاده از این کلمه و کاربرد آن در فضای مجازی بسیار لذت برده و جمعه شب قصد داشته یک صفت دیگر هم وارد ادبیات فوتبال این کشور کند. غافل از اینکه اهالی این ورزش حتی با وجود تمام بی‌اخلاقی‌ها و حواشی ریز و درشت، برابر برخی اظهارات شنیع می‌ایستد.

حرف آخر

نکته تکراری برای فوتبال‌دوستان هم که از آن دم زدیم، یک فکت مهم است که انگار باید بار دیگر به آن بپردازیم؛ اینکه فوتبال و اهالی آن تنها می‌توانند اسطوره‌هایی درون زمین باشند و لاغیر. برای محمود فکری و دستاوردهایش در فوتبال ایران احترام قائلیم، اما کافی است صحبت‌های وی روی یک نوجوان پیگیر فوتبال تاثیر منفی بگذارد. خب بالاخره او اینها را از زبان فردی شنیده که یکی از باسابقه‌ترین کاپیتان‌های تاریخ استقلال محسوب می‌شود، بیش از 20 بازی ملی انجام داده و روزگاری هدایت آبی‌پوشان پایتخت را هم به عهده داشته است. کسی که از ارج و قرب زیادی بین دوست‌دارانش برخوردار است و حتی زمان بازی هم جزو بازیکنان کم حاشیه فوتبال ایران بود. با این تفاسیر،

 ‌ای‌کاش طرفداران این رشته ورزشی به خصوص قشری که سن و سال کمتری دارند، مدام این جمله را به خود یادآوری کنند که هیچ اسطوره‌ای نمی‌تواند و نباید خارج از مستطیل سبز برای آنها الگو باشد؛ والسلام.


فکری باید شلاق بخورد!

در میان عکس‌العمل‌های ریز و درشت به اظهارات عجیب فکری، شاید غیرمنتظره‌ترین واکنش را رئیس کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال نشان داد. خبرگزاری تسنیم با ادبیات کاملا حقوقی از قول عباس موسوی نوشت: « بزه دیده از این رفتار تنها یک شخص نیست بلکه کلیت جامعه فوتبالی است. مجنی‌علیه از این ناسزا و به واقع قذف می‌تواند دادخواهی کیفری با اعمال حد قذف برابر مواد 245 به بعد قانون مجازات اسلامی - کتاب تعزیرات اقامه نماید. با اینکه ذاتا مخالف مجازات‌های بدنی هستم اما نواختن 80 تازیانه حدی بابت چنین رفتاری را متضمن تمام اهداف اصلاحی تنبیه کیفری می‌بینم.»