انگلیس، بهشت حقوق‌بگیرها

 اما دلیل اصلی پرداختن به پرمیرلیگ نه مسائل فنی که برخی بریز و بپاش‌های مالی است. به هرحال انگلیسی‌ها به درستی مدعی داشتن بهترین لیگ باشگاهی دنیا هستند و برای حفظ این روند هرکاری انجام می‌دهند که مهم‌ترین آن خرج‌های کلان است. در فصلی که گذشت لیگ برتر انگلیس برای هفدهمین سال متوالی، میانگین پرداخت بیشترین دستمزد به بازیکنان در تمام لیگ‌های فوتبالی دنیا را به خود اختصاص داد. رشد دستمزدها در دو دهه اخیر پرمیرلیگ بی‌سابقه بوده و حالا حتی باشگاه‌های رده پایین جدول هم حقوق قابل اعتنایی به بازیکنان پرداخت می‌کنند. جدا از سطح کیفی بالا و اتمسفر هیجان‌انگیز فوتبال جزیره، یکی از دلایلی که ستارگان جهان لیگ برتر را برای ادامه بازی خود انتخاب می‌کنند، همین پرداختی نجومی است. شاید جالب باشد بدانید که در فصل ۲۳-۲۰۲۲، منچستریونایتد با میانگین سالانه ۱/ ۷ میلیون پوند، بیشترین حقوق را در میان تمامی باشگاه‌های لیگ برتری پرداخت کرده است.

بسیاری اعتقاد دارند که یکی از دلایل ناکامی سالیان اخیر شیاطین سرخ، همین ریخت‌وپاش‌های بی‌حساب‌وکتاب بوده؛ هرچند آنها امسال توانستند سهمیه لیگ قهرمانان را کسب کنند، اما توجه کنید که منچسترسیتی همشهری آنها که برای چهارمین بار در ۵ سال اخیر قهرمانی لیگ را تجربه کرد، سالانه ۷/ ۶ میلیون پوند به بازیکنانش دستمزد می‌دهد. پردرآمدترین بازیکن یونایتد، داوید دخه‌آ است که هفتگی ۳۷۵ هزار پوند (معادل سالانه ۵/ ۱۹ میلیون) دریافت می‌کند که کمتر از کوین دی بروینه در سیتی با دریافتی سالانه ۸/ ۲۰ میلیون پوند است. درواقع دستمزد سایر بازیکنان نه چندان سرشناس‌تر تیم آن‌قدر بالا هست که در رده‌بندی کلی قرمزها را بالاتر از آبی‌ها قرار می‌دهد. هم‌رده با قهرمان لیگ هم چلسی قرار دارد که امسال به شکل دیوانه‌واری در بازار نقل و انتقالات هزینه کرد، اما یکی از سیاه‌ترین سال‌های تاریخ خود را پشت سر گذاشت.

تیم لندنی درست مانند سیتی، به‌طور متوسط سالانه ۷/ ۶ میلیون پوند حقوق می‌دهد که رحیم استرلینگ خرید فصل قبل آنها از سیتیزن‌ها با ۹/ ۱۶ میلیون پوند بیشترین درآمد را دارد. هرچه به رتبه‌های پایین‌تر سرک بکشیم، از اعداد هم به طرز معناداری کاسته می‌شود. مثلا متوسط دستمرد سالانه در لیورپول، ۲/ ۵ میلیون است که گران‌قیمت‌ترین بازیکنش هم محمد صلاح محسوب می‌شود که سال گذشته دستمزدش را به ۲/ ۱۸ میلیون پوند افزایش داد. تاتنهام و آرسنال دو تیم لندنی دیگر در تاپ سیکس هم به ترتیب ۷/ ۳ میلیون و ۵/ ۳ میلیون پوند دستمزد می‌دهند که هری کین با دریافت سالانه ۴/ ۱۰ میلیون پوند پردرآمدترین بازیکن اسپرز است. درباره توپچی‌ها هم فعلا گابریل ژسوس با دریافتی خالص ۷/ ۱۳ میلیون در سال پردآمدترین است، اما بوکایو ساکا به تازگی قراردادش را تمدید کرده و گویا سالانه ۱۵ میلیون پوند حقوق خواهد گرفت. به هر ترتیب مقایسه این اعداد با دیگر لیگ‌های معتبر اروپایی نشان می‌دهد که انگلیس بهشت حقوق‌بگیرها است، چرا که در مقام مقایسه، تیم‌های لالیگای اسپانیا سالانه به صورت میانگین ۷/ ۳ میلیون یورو دستمزد به بازیکنان پرداخت می‌کنند. حالا متوجه فاصله نجومی جزیره‌نشین‌ها با دیگر لیگ‌ها شدید؟