چاقو دسته خودش را برید

 این اواخر اما کار از این هم بدتر شده و برچسب کم‌کاری و تبانی است که به بازیکنان و مربیان مختلف چسبانده می‌شود. بعضا در نشست‌های خبری و مصاحبه‌ها شاهد این هستیم که یک نفر، دیگران را به کم‌کاری متهم می‌کند و گاهی هم در رادیو و تلویزیون یا نشریه‌های رسمی دارای مجوز چنین مطالبی می‌شنویم. آنچه هم ظاهرا اهمیت چندانی ندارد، آبرو و حیثیت آدم‌ها و سلامت روانی جامعه فوتبال است. در غیر این صورت یک نهاد نظارتی باید وارد می‌شد و مو را از ماست بیرون می‌کشید؛ اگر کسی تخلف می‌کرد، سزایش را می‌دید و اگر کسی بیهوده تهمت می‌زد، مجازات می‌شد. وقتی چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد، طبیعتا فضای موجود تداوم خواهد یافت.

طغیان غیرمنتظره ریکاردو  

آنچه اما بهانه تنظیم این مطلب شد، طغیان غیرمنتظره ریکاردو ساپینتو سرمربی استقلال بود. آبی‌ها دیشب در چارچوب مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی به مصاف نساجی مازندران رفتتند. اتفاق ملتهب اما قبل از این بازی رخ داد؛ زمانی که ساپینتو در نشست خبری به تندی به ژوزه مورایس سرمربی سپاهان و سیاوش یزدانی تاخت. داستان به اولین بازی نیم‌فصل دوم برمی‌گردد؛ زمانی که سپاهان و استقلال تا آخرین ثانیه‌های بازی یک بر یک مساوی بودند و یزدانی که آن زمان پیراهن آبی‌ها را به تن داشت مرتکب خطای پنالتی شد. سپاهان به گل دوم رسید و ساپینتو که متهم است به کسب نتایج ضعیف برابر تیم‌های بزرگ، یک دوئل سرنوشت‌ساز دیگر را هم در مسیر قهرمانی با باخت پشت سر گذاشت. عجیب‌تر از همه اینکه یزدانی بعد از این بازی از سوی ساپینتو کنار گذاشته شد و بلافاصله به سپاهان پیوست.

این گویا چیزی است که ریکاردو هنوز نتوانسته با آن کنار بیاید؛ آن‌قدر که این‌طور ناگهانی و تند به مورایس یورش برده است: «من رابطه بسیار خوبی با مورایس دارم. با این حال در موضوع سیاوش یزدانی، اتفاقی که افتاد من یک ذره ناراحت شدم که داخل و بیرون زمین چه اتفاقی رخ داد. بعد از آن ما دیگر صحبتی نکردیم. ما در پرتغال رسمی داریم و انتظار داشتم طبق آن او به من زنگ می‌زد و با من صحبت می‌کرد که چه اتفاقی افتاده است. آن اتفاقی که رخ داد و بعد از آن اشتباه بزرگ بازیکن ما به تیم حریف رفت که من تاکنون در فوتبال چنین چیزی ندیده بودم. البته برای ما هم خوب شد؛ چون بعد از جدایی سیاوش تیم ما خیلی خوب شد؛ ولی انتظار این را داشتم که سرمربی حریف با من تماس بگیرد و شرایط را توضیح بدهد.

شاید یک روزی او به من زنگ بزند راجع به شرایط عجیب و غریب با من صحبت کند. کمیته باید راجع به این موضوع بازرسی و تحقیق می‌کرد؛ ولی هیچ اتفاقی رخ نداد اما هر کس مسوول رفتار خودش است. شاید یک روز او به من توضیح بدهد باید ببینیم. فکر می‌کردم باید این موضوع را توضیح می‌دادند که چرا او آن بازیکن را بعد از پنالتی به تیم خودش برد که سه امتیاز را از ما گرفت این طبیعی نبود. در این فرهنگی که در پرتغال هست باید جدیت و احترام بیشتری به خرج داد من هیچ‌وقت چنین بازیکنی را از تیم حریف که آن کار را کرده باشد، نمی‌آورم اما او این کار را انجام داد.»

   هیچ‌کس در حاشیه امن نیست!  

تیتر «چاقو دسته خودش را برید» به این دلیل برای این گزارش انتخاب شده که مورایس و ساپینتو هموطن بوده‌اند. همچنین هر دو اینها در طول هفته‌های آخر لیگ در یک جبهه مشترک علیه پرسپولیس قرار داشتند. به علاوه مورایس چند روز پیش مصاحبه کرد و رسما گفت آرزو می‌کند استقلال قهرمان جام حذفی شود. با همه اینها گویا بازار اتهام‌زنی در فوتبال ایران آن‌قدر داغ است که هیچ‌کس در حاشیه امنیت قرار ندارد!