سناریو برای محرومیت شما؟

سعید مهری copy

 پس از پیروزی دشوار استقلال برابر پارس جنوبی جم که با تنها گل سعید مهری در وقت‌های اضافی به دست آمد، این بازیکن مطالبی به زبان آورد که شاید مرزهای خیال‌بافی در فوتبال ایران را جابه‌جا کرد! مهری که به خاطر نمایش ضعیفش در دربی زیر فشار بود، با گلزنی در این مسابقه شرایط خودش را بهبود بخشید. او نیمه اول هم یک پنالتی گرفت که محمد محبی آن را از دست داد. با این حال مهری بعد از ارتکاب به یک تمارض بسیار واضح در نیمه دوم، از داور کارت زرد گرفت و حضور در نیمه‌نهایی را از دست داد. این بازیکن پس از مسابقه گفت: «سناریو چیده بودند تا مرا محروم کنند.» شاید مثلا اگر لیونل مسی قبل از فینال جام‌جهانی کارت می‌گرفت و این حرف را می‌زد، می‌شد کمی به موضوع جدی‌تر فکر کرد، اما کدام قدرت در ایران باید برای محرومیت «سعید مهری» با این کیفیت سناریو بنویسد؟ آن هم تازه در تورنمنت دست دومی مثل مسابقات حذفی؟ اصلا مگر در جریان بازی معلوم بود استقلال در نیمه‌نهایی به چه تیمی می‌خورد که قرار باشد مهری را محروم کنند؟ یک سوال دیگر؛ اگر قرار به سناریونویسی بود، چرا سر برخورد نیمه اول با مهری به او کارت زرد ندادند؟ دلیلش روشن بود؛ چون آنجا واقعا پنالتی شد، اما سرنگونی نیمه دوم او یکی از آشکارترین تمارض‌های نیم‌قرن اخیر فوتبال ایران به شمار می‌رود. به همین سادگی.

تعلقات رنگی کارشناس داوری؟

یحیی گل محمدی copy

به تازگی یک کارشناس داوری در تلویزیون آماری از اشتباهات اثرگذار این فصل تهیه و ارائه کرده که نشان می‌دهد استقلال در نیم‌فصل اول بیش از سایر تیم‌ها متضرر شده است. معمولا از این جدول‌ها داریم و برنامه نود هم سال‌های آخر حیاتش از این کارها می‌کرد. منتها این‌بار نتیجه کار به مذاق سرمربی پرسپولیس خوش نیامده است. یحیی گل‌محمدی در نشست خبری پیش از بازی با گل‌گهر در جام حذفی، مدعی شد بعضی‌ها در تلویزیون تعلقات رنگی دارند و اضافه کرد: «الان که در هفته‌های سرنوشت‌ساز لیگ فوتبال هستیم، وقت ارائه آمار و جدول نیست.» خب پس کی وقت این کارها است؟ چرا در این کشور رسم شده که همه برای رسانه تعیین تکلیف کنند؟ آیا در فوتبال هم مثل حوزه‌های دیگر «مقطع حساس کنونی» داریم و نباید در آن زمان حرف زد؟ داور بازی حساس دورتموند و بوخوم در بوندس‌لیگا همین چند روز پیش اعتراف کرد در مورد عدم اعلام پنالتی به سود زردپوشان اشتباه کرده و تا آخر عمر خودش را نمی‌بخشد. خب الان سرمربی تیم بایرن‌مونیخ باید بگوید در این هفته‌های سرنوشت‌ساز، وقت بیان این مطالب نیست؟ راستی اگر جدول کارشناس مربوطه طوری بود که نشان می‌داد پرسپولیس بیش از سایر تیم‌ها از ناحیه داوری ضرر کرده، باز یحیی همین حرف را می‌زد؟

سوت‌های عمدی علیه شما؟

نورافکن 2 copy

تا همین چند روز پیش سپاهان بخت اول کسب عنوان قهرمانی در لیگ برتر به شمار می‌آمد، اما توقف بد موقع طلایی‌پوشان مقابل ملوان ابتکار عمل را از دست این تیم خارج کرد و به پرسپولیس سپرد. این نتیجه برای سپاهانی‌ها بسیار ناگوار بود. آنها پس از مسابقه چندین بیانیه صادر کردند و با مصاحبه‌های گوناگون، به گلایه از داوری‌ها پرداختند. مجموعه سپاهان عقیده دارد در بازی با ملوان یک پنالتی به سود این تیم اعلام نشده. در همین راستا امید نورافکن، ستاره ملی‌پوش سپاهان هم که به تازگی قراردادش را به مدت سه سال با این تیم تمدید کرده، مصاحبه تندی انجام داد و مدعی شد اشتباهات داوری سهوی نیست. این بزرگ‌ترین اتهامی است که یک نفر در مجموعه فوتبال حرفه‌ای می‌تواند به ارکان داوری و مدیریتی وارد کند. اینکه چرا نورافکن به خاطر این اظهارات احضار نمی‌شود یک حرف دیگر است، اما باید از این بازیکن پرسید آیا به یاد دارد سپاهان در همین هفته‌های سرنوشت‌ساز آخر با چه کیفیتی از سد صنعت نفت آبادان گذشت؟ آن بازی فقط یک گل داشت که آخرش هم معلوم نشد توپ از خط رد شده یا نه؟ راستی اگر اراده‌ای برای قهرمان نشدن سپاهان وجود دارد، چرا مسابقات این تیم بر خلاف پرسپولیس و استقلال بدون محدودیت تماشاگران برگزار می‌شود؟ کافی بود شخص امید نورافکن روی گل مساوی ملوان آفساید را پر نمی‌کرد تا امروز این حرف‌ها پیش نیاید.