پایان فستیوال غول‌ها در ریاض

یکشنبه شب، معروف‌ترین دربی دنیای فوتبال یعنی ال‌کلاسیکو میان رئال مادرید و بارسلونا برگزار شد که آبی‌‌و‌اناری‌ها توانستند با برتری برابر رقیب دیرینه، کاپ قهرمانی سوپرجام را بالای سر ببرند. عربستانی‌ها برای برگزاری این بازی در کشورشان برنامه‌ریزی کردند که با پرداخت سالانه ۴۰ میلیون یورو به فدراسیون فوتبال اسپانیا، تا سال ۲۰۲۹ میزبان فرمت جدیدی از سوپرکاپ باشند. یعنی جامی که تنها با یک بازی میان قهرمان لالیگا و کوپا‌دل‌ری برگزار می‌شد، حالا چهار تیم دارد و کلی جذابیت بیشتر. هم حق پخش با قیمت گران‌تری به فروش می‌رسد، هم گردشگران زیادی روانه این کشور می‌شوند و هم مردم محلی بیشتر جذب فوتبال. البته آنها دل‌خوش به این مقدار نبودند؛ دیشب هم سوپرکاپ ایتالیا درحالی میان دو تیم میلان و اینتر در ریاض برگزار شد که این بازی هم از مهم‌ترین دربی‌های جهان است که به دلامادونینا شهرت دارد.

ایتالیا نخستین کشوری بود که سوپرکاپ خود را در عربستان برگزار کرد و حالا با پیشنهاد جدیدی از سوی سعودی‌ها مواجه شده است. این کشور عربی در نظر دارد سوپرکاپ ایتالیا را از حالت تک بازی خارج کند و این رقابت‌ها در قالب تورنمنتی با حضور ۴ تیم برگزار شود؛ قهرمان سری A، قهرمان کوپا ایتالیا، نایب قهرمان سری  A  و نایب قهرمان کوپا ایتالیا. به عبارتی فرمت رقابت‌ها دقیقا مشابه سوپرکاپ اسپانیا خواهد شد. عربستانی‌ها برای عملی کردن این پروژه، آماده پرداخت ۱۵۰ میلیون یورو به طرف ایتالیایی برای امضای قراردادی ۴ ساله هستند و باید دید این مبلغ فدراسیون فوتبال ایتالیا را راضی می‌کند یا خیر.

از اینها که بگذریم، هفته تمام فوتبالی پایتخت عربستان از ساعت ۲۰:۳۰ امشب با برگزاری نبرد پاری‌سن‌ژرمن و ستارگان ریاض که ترکیبی متشکل از دو تیم الهلال و النصر است به پایان می‌رسد. جالب است که نیم فصل دوم لیگ برتر ایران هم از امروز آغاز می‌شود، اما نه تنها خبری از ستاره‌ها نیست، بلکه حتی همین بازی‌های نیم بند هم بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود تا سرمای بازی‌ها از سرمای هوا هم سوزناک‌تر باشد. در این شرایط است که مدام باید کلاه‌مان را بالاتر بگذاریم؛ اما آیا دیگر بالاتر از این امکان دارد!؟