یا حالا یا هیچ‌وقت

در انتظار انقلاب در ترکیب

آنچه تقریبا قطعی به نظر می‌رسد، این است که ترکیب تیم ملی کشورمان برای بازی با ولز دستخوش تغییرات بسیار زیادی خواهد شد. انتقادها از ارنج اصلی تیم در بازی با انگلیس، از همان زمان اعلام نام نفرات آغاز شد. کارلوس کی‌روش در اقدامی که نظیر آن طی هشت سال دوران کارش در ایران دیده نشده بود، از آرایش سه دفاع استفاده کرد و البته بعضا نفراتی را برای حضور در زمین برگزید که مدت‌ها از آخرین بازی درست و درمان‌شان برای تیم ملی می‌گذشت. روزبه چشمی، مجید حسینی و علی کریمی‌(بازیکن سابق استقلال و سپاهان) از این دسته بودند. روشن بود که تیم ملی با این ترکیب و سیستم عجیب برابر انگلستان رستگار نخواهد شد و همین اتفاق هم رخ داد.

کی‌روش با انجام تعویض‌های فراوان تلاش کرد اشتباهات ابتدایی‌اش را جبران کند، اما کوشش او دیرهنگام و ناکافی بود. در نتیجه انتظار داریم امروز در ترکیب ایران شاهد تغییرات زیادی باشیم. یکی از این دگرگونی‌ها اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد، چرا که گفته می‌شود علیرضا بیرانوند به دیدار با ولز نمی‌رسد و باید دید کی‌روش از بین سه دروازه‌بان دیگرش در اردو کدام یکی را برای حضور در این دیدار انتخاب می‌کند. به علاوه احتمال پررنگی وجود دارد که از ابتدا شاهد حضور نفراتی همچون محمدحسین کنعانی‌زادگان، سعید عزت‌اللهی و سردار آزمون در زمین مسابقه باشیم.

آخرین فرصت

برای خیلی از آنهایی که امروز در اردوی تیم ملی هستند، بازی با ولز آخرین فرصت است که از خوردن برچسب «بازنده» روی این نسل جلوگیری کنند. تعارف که نداریم؛ ایران پیرترین تیم جام را به قطر برده و هدفش تنها بهره‌برداری حداکثری از مجموعه‌ای بوده که قریب به یک دهه کنار هم و با همین مربی کار کرده‌اند. این تیم در دو جام‌جهانی قبلی از گروهش صعود نکرد و در دو دوره جام ملت‌های آسیا هم موفق به حضور در مسابقه نهایی نشد. آن نتایج تا حدودی تفسیرپذیر بودند و خود ملی‌پوشان بارها منت شکست‌های نزدیک برابر آرژانتین یا اسپانیا را بر سر مردم ایران گذاشتند. امروز اما زمان دیگری است. با شعار «نسل طلایی» و به میل بازیکنان، کارلوس کی‌روش با وجود ناکامی در کلمبیا و مصر به ایران بازگشت.

او آمد تا تیم ایران را برای رقم زدن نخستین صعود تاریخش کمک کند. حتی خودش هم در مصاحبه‌ای به صراحت ایران را در کنار ژاپن تنها تیم‌های آسیایی دارای بخت صعود معرفی کرد. در نتیجه شکست برابر انگلستان با آن نتیجه غیرقابل هضم بود و حالا زمان جبران فرا رسیده است. تیم ایران باید از بازی با ولز امتیاز بگیرد. شکست در این مسابقه به معنای حذف قطعی تیم ملی است، اما پیروزی برابر رفقای گرت بیل، ایران را با بخت قابل توجهی به بازی روز آخر برابر آمریکا می‌فرستد. ولز در مسابقه اول خود با آمریکا به تساوی یک-یک رسید. دیگر بازی گروه دوم هم فردا شب از ساعت ۲۲:۳۰بین آمریکا و انگلستان برگزار خواهد شد.