وداع بی‌طلا

 به این ترتیب در پایان این رقابت‌ها که با نتایج دور از انتظار کشتی‌گیران ایران و ناکامی در کسب مدال طلا همراه بود، امین میرزازاده در ۱۳۰ و محمدرضا گرایی در وزن ۶۷ کیلوگرم به مدال نقره رسیدند و محمدهادی ساروی در وزن ۹۷ کیلوگرم نیز به مدال برنز بسنده کرد. ناکامی کشتی فرنگی ایران در کسب مدال طلا در این رقابت‌ها در حالی بود که ایران سال گذشته و در پایان رقابت‌های جهانی نروژ با ۴ مدال طلا و ۲ برنز بعد از روسیه به عنوان نایب قهرمانی جهان رسید، اما امسال بدون کسب مدال طلا و تنها با ۲ نقره و یک برنز نتوانست روی سکوی اول تا سومی قرار بگیرد. در پایان این مسابقات ترکیه با کسب ۲ مدال طلا و ۳ برنز و مجموع ۱۲۵ امتیاز در صدر قرار گرفت، آذربایجان با یک طلا، یک نقره و ۳ برنز و مجموع ۱۱۸ امتیاز نایب قهرمان شد و صربستان میزبان نیز که تنها با ۶ کشتی‌گیر در این رقابت‌ها حاضر شده بود، با کسب ۴ مدال طلا و مجموع ۱۱۰ امتیاز در جایگاه سوم تیمی قرار گرفت.

انتظارات برآورده نشد

طبیعتا نتایج تیم ملی کشورمان قابل قبول نبود و انتقادهای زیادی را متوجه کادرفنی این تیم و نیز مجموعه فدراسیون کرده است. در همین راستا حسن رنگرز، فرنگی‌کار سابق تیم ملی و دارنده مدال‌های طلا و برنز جهان در این مورد به «ایسنا» می‌گوید: «در راس این مجموعه محمد بنایی حضور دارد که برای کشتی فرنگی ما الی ماشاءالله افتخارات بی‌نظیری را رقم زده است، یعنی یک انسان کاربلد در راس یک مجموعه فنی که آنها نیز همگی توانمند هستند، قرار دارد. باید به محمد بنا و افتخاراتش احترام بگذاریم و اگر می‌بینیم نتایج مطلوب نبوده است باید نگاه آسیب‌شناسی داشته باشیم و دایره نقد و تخریب را از یکدیگر جدا کنیم. خیلی از مردم پس از این نتایج از ما می‌پرسند که چرا چنین نتیجه‌ای رقم خورده است. فکر می‌کنم چند موضوع در این باره باید مورد بررسی قرار گیرد. چیزی که به عنوان یک پیشکسوت کشتی احساس کردم این است که کشتی‌گیران ما یک جاهایی به لحاظ بدنی در شرایط خوبی قرار نداشتند، حالا این موضوع متاثر از کاهش وزن، آسیب‌دیدگی یا روند آماده‌سازی آنها بوده است باید مورد بررسی فنی قرار گیرد. باید این موضوع آسیب‌شناسی شود که چرا بچه‌های ما در برخی اوزان آمادگی و شادابی لازم را نداشتند که البته این موضوع قطعا دغدغه کادر فنی تیم ملی نیز خواهد بود.»

وزیر نظر نداد

موج انتقادها از عملکرد کشتی فرنگی کشورمان در مسابقات جهانی باعث شد وزیر ورزش هم در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت در این زمینه مورد سوال قرار بگیرد. حمید سجادی اما این‌طور جواب خبرنگاران را داد: «من شخصا کارشناس کشتی نیستم که ارزیابی کنم. منتظریم که کارشناسان کشتی و خود فدراسیون تحلیل و دلایل و سخنان خود را بیان کنند. برای همان سه مدالی که به دست آمد هم خسته نباشید می‌گوییم. خانواده ورزش و اهالی کشتی دوست داشتند که مدال طلا هم بین مدال‌ها باشد، اما فکر می‌کنم که حتما قضاوت و کارشناسی و تحلیل به عهده کارشناسان امر است. منتظریم که تحلیل آنان را بشنویم تا طی دوسال آتی بتوانیم سهمیه‌های المپیک را بگیریم و تمام امیدمان به المپیک پاریس است تا به اهداف ارزشمند فدراسیون برسیم.» مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان هم از دیروز در صربستان آغاز شد.