برق طلا، زیر پرچم بیگانه

گرایی در این مرحله نیز مقابل هان سو ریو دارنده ۲ مدال طلا و یک نقره جهان از کره‌جنوبی به روی تشک رفت و در حالی که ۵بریک از حریف خود پیش بود، هان سو ریو به دلیل احساس درد از ناحیه دنده حاضر به ادامه مبارزه نشد تا گرایی با کسب این پیروزی راهی نیمه‌نهایی شود. کشتی‌گیر شایسته کشورمان در نیمه نهایی مقابل جونی ختسوریانی از گرجستان که بهترین عنوانش مدال نقره جوانان اروپا ۲۰۱۸ بوده است، به روی تشک رفت و در همان تایم نخست با نتیجه ۸برصفر به برتری رسید تا نخستین و تنها فینالیست ایران در پایان رقابت‌های ۸ وزن باشد. گرایی دیشب در دیدار فینال به مصاف ماته نمس حریف صربستانی رفت.

ناکامی مختاری، قهرمانی ارسلان

با این حال آنچه در مسابقات جهانی باعث افسوس مضاعف کشتی کشورمان شد، کسب یک مدال طلای ارزشمند از سوی علی ارسلان، کشتی‌گیر ایرانی بود که زیر پرچم صربستان مسابقه می‌داد. ارسلان در جریان رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان در صربستان، در وزن ۷۲ کیلوگرم به روی تشک رفت. او ابتدا با نتیجه ۱۱بر۲ کولیک از اوکراین را برد و در یک‌هشتم نهایی نیز مقابل رابرت فریتچ از مجارستان ۷بر۳ پیروز شد. ارسلان در یک‌چهارم نهایی برابر اسلیوا از لیتوانی ۹برصفر به برتری رسید و راهی نیمه‌نهایی شد. ارسلان در نیمه‌نهایی مقابل ابراهیم قانم از فرانسه ۵بریک پیروز شد و به فینال رسید و سرانجام در دیدار نهایی مقابل اولوی غنی‌زاده از آذربایجان ۷بر۴ پیروز شد و به مدال طلای جهان رسید. موفقیت ارسلان در حالی است که محمدرضا مختاری نماینده ایران در این وزن با نمایشی ضعیف مقابل ابراهیم قانم فرانسوی شکست خورد و با توجه به باخت این کشتی‌گیر فرانسوی مقابل ارسلان، مختاری از دور رقابت‌ها کنار رفت.

بازخوانی یک مصاحبه تلخ

طبیعتا موفقیت یک ورزشکار ایرانی زیر پرچم کشورهای دیگر دردناک است و افکار عمومی را به صرافت کشف این حقیقت می‌اندازد که چرا نخبه‌های ورزش ایران نباید بتوانند در کشور خودشان موفقیت‌آفرین باشند. مورد خاص ارسلان اما بیشتر به خاطر اختلاف نظر او با محمد بنا بوده است. آن‌طور که رسانه‌ها گزارش داده‌اند، این فرنگی‌کار چندی پیش در اعتراض به «بی‌عدالتی در نحوه انتخاب ملی‌پوشان» به تابعیت صربستان درآمد و حالا این موفقیت بزرگ را کسب کرده است. او دی‌ماه گذشته در بخش‌هایی از مصاحبه بلندش به خبرگزاری تسنیم گفته بود: «مساله اصلا برد و باخت نیست؛ مساله این است که محمد بنا کسی را که بخواهد با شش بار باخت هم کنار نمی‌رود و کسی را که نخواهد با شش بار برد هم نمی‌خواهد. ایراد هم از چرخه نیست؛ ایراد این دید مغرضانه نسبت به بعضی‌هاست؛ اینکه برخی با یک باخت کنار گذاشته می‌شوند. من به صورت قانونی به صربستان رفتم. اینکه آقای مجری تلویزیون گفت که کم آوردم، بهتر است اطلاعاتش را به‌روز کند.

من ۱۱ سال، از ۲۰۱۰، در تیم‌های پایه و بعد هم بزرگسالان بودم. اینکه می‌گویند ارسلان کجا اول شد، امسال محمد بنا من را به جام ایوانوویچ صربستان فرستاد، تیم روسیه هم بود، کشتی‌گیر رنکِ یک دنیا از مجارستان هم آمده بود که او را ۱۰برصفر بردم. علی ارسلان بدون یک امتیاز فنی با چهار کشتی اول شد. حالا باز بگویند ارسلان کجا اول شد. نورچشمی‌ها با برنز جام تختی سال گذشته در وزن غیر‌المپیکی، سر از وزن المپیکی در توکیو درآوردند. بنا گفته مدالی ارزش دارد که زیر پرچم ایران باشد. مردانگی هم به این است که بچه مردم را فراری ندهی. وجدان می‌گوید که بچه‌ها را با رفتار‌های مغرضانه از کشتی زده نکنی. حالا یکی مثل ارسلان شانس آورد و سرنوشت او را به صربستان برد، خیلی‌ها این شانس را نمی‌آورند و کشتی‌شان تمام می‌شود.».همین‌قدر تلخ و غم‌انگیز.


تبریک یزدانی

بعد از موفقیت ارسلان در کشتی فرنگی قهرمانی جهان، حسن یزدانی ستاره اول کشتی ایران هم با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرامش این موفقیت را به او تبریک گفت. یزدانی در این پیام از ارسلان به عنوان «دلاور دوست‌داشتنی» یاد کرده است.

31- (2) copy