عیدی سرخ یا عیدی آبی؟

بنابراین کاملا آشکار است که نتیجه مسابقه امروز تا چه اندازه می‌‌تواند در تعیین معادلات قهرمانی اثرگذار باشد. باید منتظر ماند و دید بعد از آخرین دربی قرن و در آستانه نوروز۱۴۰۱، این پرسپولیسی‌‌ها هستند که به هواداران خود عیدی می‌‌دهند یا استقلالی‌‌ها؟

انگیزه‌های پرسپولیس

22- (12)

همان‌طور که کاملا مشخص است، راه کسب عنوان قهرمانی برای پرسپولیس، از بردن دربی می‌‌گذرد. به احتمال بسیار زیاد، حتی مساوی در مسابقه امروز هم به درد سرخ‌‌ها نمی‌‌خورد. آنها اگر قصد دارند ششمین قهرمانی پیاپی خود را جشن بگیرند، راهش فقط این است که استقلال را ببرند. در این صورت فاصله به سه امتیاز کاهش پیدا خواهد کرد و پرسپولیس می‌‌تواند امیدوار باشد حریف مغموم و شوکه‌‌شده، در ادامه فصل امتیازات بیشتری از دست بدهد. پرسپولیس در این سال‌ها قطب مقتدر و اصلی فوتبال ایران بوده. سرخ‌‌ها اما حالا در موقعیتی متفاوت قرار گرفته‌‌اند و انتقادات زیادی از آنها به عمل می‌‌آید. با این حال برتری در بازی امروز می‌‌تواند ورق را برگرداند. شک نکنید شاگردان گل‌‌محمدی در این مسابقه سراپا انگیزه خواهند بود.

انگیزه‌های استقلال

22- (13)

هر هفته که از لیگ برتر گذشت، خودباوری مجموعه استقلال بیشتر و بیشتر شد. هر نتیجه خوب و هر هفته گل نخوردن، جان و توان مضاعفی بود که در رگ آبی‌‌ها تزریق می‌‌شد. این استقلال، اصلا شبیه تیم 15 هفته پیش نیست. آنها از اعماق وجودشان باور کرده‌‌اند که می‌‌توانند بعد از 9 سال به‌عنوان قهرمانی لیگ برتر دست یابند و نوار قهرمانی‌‌های رقیب سنتی را پاره کنند. بنابراین استقلال با ایمان درونی برابر پرسپولیس قرار می‌‌گیرد و حتما بازیکنان این تیم به شکست حریف قدرتمند خود می‌‌اندیشند. قهرمانی بدون بردن دربی یک چیزی کم دارد و فرهاد مجیدی بعد از درو کردن همه رکوردها، اصلا دوست ندارد چنین نقصی در کارنامه امسال تیمش جا بماند. اگر استقلال برنده شهرآورد امروز باشد، فاصله به 9 امتیاز خواهد رسید و عملا کار تمام می‌‌شود.

مشکلات پرسپولیس

22- (25)

عالم و آدم می‌‌دانند که بزرگ‌ترین مشکل این فصل پرسپولیس ضعف و تزلزل در ساختار دفاعی است. تیمی که تا پارسال به دشوارترین شکل ممکن به رقبا موقعیت گل می‌‌داد، امسال چپ و راست شاهد باز شدن دروازه‌‌اش بوده است. مقایسه تعداد گل‌‌های خورده سرخابی‌‌ها حیرت‌انگیز است. پرسپولیس درحالی 16 گل دریافت کرده که استقلال فقط 7 گل خورده است؛ یعنی حتی کمتر از نصف رقیب! امروز هم عمده نگرانی پرسپولیسی‌‌ها از همین بابت است؛ مخصوصا که جبران گل خورده برابر دژ مستحکم دفاعی استقلال اصلا کار آسانی نخواهد بود. به علاوه در این فصل به نظر می‌‌رسد پرسپولیسی‌‌ها از نظر بدنی هم وضع ایده‌‌آلی ندارند و در دقایق پایانی خیلی از مسابقات، شاهد افت محسوس سرخپوشان بوده‌‌ایم. ممکن است این مساله امروز مشکل‌‌ساز شود.

مشکلات استقلال

22- (26)

استقلال در حال پشت سر گذاشتن یکی از بهترین فصول خود است و تیم بسیار متوازنی دارد. وقتی تیمی 22 هفته شکست نخورده و به‌طور میانگین در هر بازی  45/ 2 امتیاز گرفته، معلوم است که مشکل حاد و بزرگی ندارد. با این حال اگر قرار باشد مته به خشخاش بگذاریم و به‌طور مصداقی فقط درباره بازی امروز حرف بزنیم، تعداد بازیکنان کم‌‌تجربه استقلال برای دربی بیش از پرسپولیسی‌‌هاست. در جمع آبی‌‌ها نفراتی مثل صالح حردانی، آمانوف و رافائل سیلوا دربی اول‌‌شان را تجربه می‌‌کنند و بعضی دیگر مثل جعفر سلمانی، امیرحسین حسین‌‌زاده، زبیر نیک‌‌نفس و... هم پا به دومین دربی خود می‌‌گذارند. در این مورد پرسپولیس بازیکنان باتجربه خیلی بیشتری دارد و کیست که نداند عنصر تجربه در شهرآورد از چه اهمیت بالایی برخوردار است؟

چهره‌های شاخص پرسپولیس

22- (11)

حامد لک و احمد گوهری هر دو متزلزل ظاهر شده‌‌اند؛ اما شانس حضور لک در بازی امروز بیشتر است. او که پارسال ستاره درخشان پرسپولیس بود، امسال افت کرده و این اواخر حتی مورد تمسخر برخی پیشکسوتان استقلال هم قرار گرفته است. لک اگر بازی کند انگیزه زیادی برای درخشش خواهد داشت. در پرسپولیس به‌طور مشخص باید به مهدی ترابی هم اشاره کرد که با 9 پاس گل، بهترین پاسور حال حاضر لیگ برتر به شمار می‌‌رود.

چهره‌های شاخص استقلال

22- (9)

حسین حسینی احیا شده است و فصل بسیار درخشانی را پشت سر می‌‌گذارد. او تا به حال دوبار برابر پرسپولیس دروازه خود را بسته نگه داشته و حالا دنبال کلین‌‌شیت سوم است. در خط حمله هم باید به بهترین گلزن آبی‌‌ها یعنی کوین آرتور یامگا اشاره کرد؛ بازیکن مفیدی که با 10 گل زده در تعقیب منشای 12 گله است و خواب کفش طلا می‌‌بیند. می‌‌دانید اگر یامگا امروز گل بزند، به اولین گلزن خارجی تاریخ استقلال در دربی‌‌ها تبدیل می‌‌شود؟