روز استقلال!

جشن فرهاد

31- (2) copy

بی‌گمان خوشحال‌‎‌ترین چهره روز فوتبال ایران فرهاد مجیدی است؛ کسی که گام به گام تیمش را به کسب عنوان قهرمانی نزدیک‌تر می‌کند. برتری یکشنبه‌شب برابر گل‌گهر سیرجان، فتح‌الفتوح فرهاد بود. او مسابقه‌ای را برد که خیلی‌ها گمان می‌کردند در آن امتیاز از دست خواهد داد. گل‌گهر تیم بسیار خوبی است که برای همه رقبا دردسر درست کرده. آنها از چهار بازی آخر خود سه مسابقه را با پیروزی پشت سر گذاشته بودند. داریم از تیمی حرف می‌زنیم که این فصل چهار امتیاز از پرسپولیس گرفته و البته چهار گل هم به سپاهان زد‌. شاید اگر کسر هفت امتیاز از گل‌گهر نبود، تیم سیرجانی امروز برای قهرمانی می‌جنگید. در نتیجه پیروزی برابر این تیم، از نظر فنی بسیار ارزشمند است. همه‌چیز اما فقط همین نیست؛ فرهاد ششمین دوئلش با امیر قلعه‌نویی را هم در قامت سرمربی استقلال با پیروزی پشت سر گذاشت تا به رکورد حیرت‌انگیز پنج برد و یک مساوی برابر پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر دست یافته باشد. هرچند همان مساوی هم بعدا با حکم کمیته انضباطی تبدیل به برد شد. مجیدی در شرایطی تیمش را به سمت شکست طلسم 9 ساله و قهرمانی در لیگ برتر می‌کشاند که به تازگی دو مدافع اصلی‌اش یعنی سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند را به دلیل اعزام به خدمت سربازی از دست داده است. خودش اما گفته بود سعی می‌کند از این اتفاق، انگیزه مضاعفی برای موفقیت تیمش بسازد. به نظر می‌رسد او تا به حال در این زمینه موفق عمل کرده است. استقلال در این فصل فقط هفت گل خورده و این یعنی دروازه آبی‌ها کمتر از نصف پرسپولیس باز شده است. مسلما رد پای پین، دستیار ایتالیایی فرهاد مجیدی هم در این موفقیت به چشم می‌خورد. آیا در پایان این فصل، سرانجام جام قهرمانی روی دست‌های وریا غفوری بالا خواهد رفت؟

 

بهت یحیی

31- (8) copy

یحیی گل‌محمدی اما چهره ناکام این هفته فوتبال ایران بود؛ مردی که تیمش می‌خواست فاصله سه امتیازی با استقلال را کاهش بدهد، اما این فاصله به دو برابر افزایش پیدا کرد. بازیکنان پرسپولیس بازی با آبادان را با روحیه پایین شروع کردند، چرا که خبر پیروزی استقلال در بازی مهم تهران را شنیده بودند. با این حال کمر سرخ‌ها زمانی شکست که حامد لک در دقایق آغازین بازی سانتر ساده ارسالی از سمت راست را تبدیل به گل به خودی کرد. لک مدت‌هاست که از فرم ایده‌آل فاصله گرفته. پرسپولیس برای جبران این مساله، احمد گوهری را به استخدام درآورد که این دروازه‌بان هم در مسابقه با مس رفسنجان نمایش خوبی نداشت. گفته می‌شود یحیی تا آخرین دقیقه نمی‌دانسته در بازی با نفت آبادان از لک استفاده کند یا گوهری، اما نهایتا حامد را به احمد ترجیح داد تا تنها هفت دقیقه بعد متوجه اشتباه بزرگش شود. در هر صورت پرسپولیس که در این مسابقه از موقعیت‌هایش استفاده نکرد و بعدتر گل دوم را هم خورد، حالا در فاصله‌ای بعید از تکرار عنوان قهرمانی قرار گرفته است. این مساله باعث شده یحیی گل‌محمدی با انبوهی از انتقادات مواجه شود. هواداران و منتقدان بعد از بازی سوالات زیادی از سرمربی پرسپولیس پرسیدند؛ اینکه راز افت همه دروازه‌بان‌ها از علیرضا بیرانوند تا بوژیدار رادوشوویچ و حامد لک در تیم او چیست؟ چرا ساختار دفاعی این‌قدر ضعیف شده است؟ چرا تیم این‌قدر مصدوم دارد و از نظر بدنی روبه‌راه نیست؟ چرا به جوانان بها داده نمی‌شود؟ چرا در پرسپولیس خبری از پلن دوم نیست؟ چرا رضا اسدی تحت هر شرایطی، چه تیم جلو باشد یا عقب به میدان فرستاده می‌شود؟ چرا یحیی فقط از مشکلات مالی حرف می‎زند و کاری به کاستی‌های فنی ندارد؟ چرا؟ چرا؟ چرا؟

 

خشم امـیر

31- (1) copy

عجیب‌ترین تصاویر یکشنبه‌شب، خشم و عصیان باورنکردنی امیر قلعه‌نویی بود. مدت‌هاست که هیچ چیز، مطلقا هیچ چیز در زمین مسابقه به سود او پیش نمی‌رود. امیر 9 سال است جام نگرفته و در دومین فصل حضورش روی نیمکت گل‌گهر، با همه وجود دنبال کسب یک افتخار است، اما زمین و زمان دست به دست هم داده‌اند تا چنین اتفاقی برای او رقم نخورد.

گل‌گهر خوب بازی می‌کند و تیم گردن‌کلفتی است، اما ابتدا با بحران کسر هفت امتیاز مواجه شد و بعد هم عمده اتفاقات به زیان این تیم رخ داد. به عنوان مثال در بازی دو هفته قبل برابر پرسپولیس، داور خطای هند آشکار حامد پاکدل را ندید و گل پرسپولیس را پذیرفت.

این هفته هم بدشانسی‌های قلعه‌نویی ادامه پیدا کرد. در بازی با استقلال ابتدا یک پنالتی به سود تیم او اعلام شد که سعید صادقی، بهترین بازیکن گل‌گهر آن را از دست داد. در ادامه استقلال روی یک ضربه پنالتی به گل رسید، اما تیم سیرجانی سزاوارانه کار را به تساوی کشید.

در شرایطی که به نظر می‌رسد دو تیم به تقسیم امتیازات قناعت کرده‌اند، یک صحنه مشکوک در محوطه جریمه گل‌گهر رخ داد و داور بازی با مشورت کمکش، برخورد توپ به دست علیزاده را پنالتی تشخیص داد. یک پنالتی کمرشکن در آخرین دقایق مسابقه که یک شکست دیگر را برای تیم امیر رقم زد. در مورد درست یا غلط بودن پنالتی، بین کارشناسان اختلاف نظر اساسی وجود دارد، با این حال تصویر حرص خوردن و حتی خودزنی‌های امیر قلعه‌نویی کنار زمین، تا ابد در حافظه فوتبال ایران ماندگار خواهد شد. این چندمین بار است که او دوئل حیثیتی با فرهاد مجیدی را به شاگرد قدیمی‌اش می‌بازد و هر بار هم - لااقل به زعم خودش- قربانی بی‌عدالتی شده است.