استعفا

31 (2)

 سپاهان که در فصل جاری ضعیف‌تر از حد انتظار نتیجه گرفته است، در دیدار هفته نوزدهم برابر ذوب‌آهن اصفهان هم به تساوی بدون گل رضایت داد تا یک گام بلند دیگر از کورس قهرمانی فاصله بگیرد. بعد از توقف ناامیدکننده مقابل هوادار، دربی اصفهان هم جزو مسابقات بی‌کیفیت سپاهان از آب در آمد؛ هرچند اگر شهریار مغانلو قدر موقعیت دیرهنگامش را می‌دانست، شاید خیلی چیزها عوض می‌شد. در هر صورت با این مساوی، سپاهان با 34 امتیاز در حالی در رده سوم قرار گرفت که فاصله‌اش با استقلال صدرنشین به 13 امتیاز افزایش یافت و بدتر اینکه مس رفسنجان هم به یک امتیازی این تیم رسید. در این شرایط چندان عجیب نبود که خبر استعفای محرم نویدکیا، سرمربی نجیب طلایی‌پوشان منتشر شود. محرم یک بار هم بین دو نیم‌فصل استعفا داده بود. هر چند این‌بار هم باشگاه سپاهان درخواست سرمربی‌اش را نپذیرفت و از نویدکیا خواست به کار ادامه بدهد. به نظر می‌رسد روند پرشتاب مسابقات و اینکه آنها فرصت کافی برای انتخاب سرمربی بعدی را در اختیار ندارند، در این مخالفت بی‌تاثیر نبوده است.

 

خطای هند

31 (3)

به‌طور کلی این هفته بار دیگر بحث اشتباهات داوری بسیار داغ شد. جرقه این اتفاق زمانی زده شده که حامد پاکدل، مهاجم پرسپولیس با دست دروازه گل‌گهر را باز کرد. در روز بسیار مهم سیرجان، پاکدل در دقایق آغازین بازی در حالی دروازه میزبان را باز کرد که کاملا روشن بود از دستش استفاده کرده است. با این حال داور متوجه این موضوع نشد. این اما آخرین اشتباه بازی نبود، چرا که در نیمه دوم هم یک خطای پنالتی به سود پرسپولیس اعلام نشد. در دیدار استقلال و فجرسپاسی هم آبی‌پوشان در حالی با یک گل به برتری رسیدند که برخی کارشناسان داوری عقیده دارند پیش از گل جعفر سلمانی، روزبه چشمی روی مدافع حریف مرتکب خطا شده بود. طبیعتا بعد از هر دو بازی سر و صدای زیادی به پا شد و فضای رسانه‌ای فوتبال ایران به تسخیر بیانیه‌ها و مصاحبه‌های تند و تیز در آمد. با این همه ‌چیزی که بار دیگر جای خالی‌اش به‌شدت احساس شد، کمک داور ویدئویی بود. روشن نیست چه زمانی با ورود این فناوری، جلوی بخشی از این اشتباهات فاحش گرفته خواهد شد.

 

سربازی

31 (13)

 هفته‌هاست که حاشیه‌های اعزام سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند، دو مدافع میانی استقلال به خدمت سربازی ادامه دارد. این دو بازیکن مشمول هستند و باید ادامه فصل را در یک تیم نظامی پشت سر بگذارند. با این وجود تلاش‌های باشگاه استقلال برای به تعویق انداختن زمان اعزام آنها تا پایان فصل، همچنان ادامه دارد. پیش از بازی با فجرسپاسی، سازمان نظام وظیفه از ضرورت اعزام این دو بازیکن خبر داد و به همین دلیل آنها بازی روز چهارشنبه را از دست دادند. بازیکنان استقلال اما به حمایت از همبازیان خود پرداختند. آنها در عکس دسته‌جمعی پیراهن‌های یزدانی و مرادمند را به دست گرفتند و بعد از پایان مسابقه هم به سود این دو نفر مصاحبه کردند. پرسپولیسی‌ها عقیده دارند قانون در این مورد باید اجرا شود، همان‌طور که بین دو نیم‌فصل لیگ شانزدهم امید عالیشاه و احمد نوراللهی با جدایی از این تیم به تراکتور پیوستند. استقلالی‌ها هم در نقطه مقابل به وضعیت خدمت وحید امیری اعتراض کرده‌اند؛ بازیکنی که در بالاترین سطح مشغول بازی است، اما معافیت پزشکی دارد! خلاصه که جنگی بین دو باشگاه برپاست.

 

رکورد

31 (5)

 پیروزی استقلال برابر فجرسپاسی اما علاوه بر اینکه باعث تثبیت جایگاه این تیم در صدر جدول و افزایش فاصله آبی‌ها با پرسپولیس به پنج امتیاز شد، تعدادی رکورد رشک‌برانگیز هم برای فرهاد مجیدی به جا گذاشت. به عنوان مثال استقلال با نباختن در این بازی توانست برای نوزدهمین هفته پیاپی تنها صفر موجود در جدول را که کنار تعداد باخت‌های این تیم ثبت شده، حفظ کند. به این ترتیب استقلال تبدیل به شکست ناپذیرترین تیم تاریخ لیگ برتر شد. تا قبل از این بازی، استقلال همراه با سپاهان به صورت مشترک با ۱۸ بازی بدون شکست رکورددار بودند، اما آبی‌ها با پیروزی آخرشان موفق شدند این رکورد را به ۱۹ بازی پیاپی برسانند. به علاوه استقلالِ مجیدی امسال از نظر امتیازگیری عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته؛ چرا که هیچ تیمی در تاریخ لیگ برتر نتوانسته از 19 بازی ابتدایی خود 47 امتیاز کسب کند. از همه اینها که بگذریم، فرهاد مجیدی بین همه مربیان تاریخ لیگ برتر توانست در کمترین زمان ممکن به امتیاز 100 برسد. طبیعتا این آمار و ارقام، مجیدی و هواداران استقلال را در مسیر فتح جام دلگرم‌تر می‌کند.