اوج فشردگی در فوتبال ایران

یک- طی روزهای آینده با برگزاری بازی‌های معوقه، ۲۳ هفته کامل از لیگ بیستم سپری خواهد شد. بعد هم برنامه به طور کامل برای نزدیک به یک ماه در اختیار تیم‌ملی قرار می‌گیرد. تیم کشورمان از ۱۳ تا ۲۵ خرداد باید مسابقات حیاتی‌اش در مرحله انتخابی جام‌جهانی را در منامه بحرین پشت سر بگذارد. پیش از آن هم اردوی کیش را برای تطبیق آب‌وهوایی خواهیم داشت.

دو- هنوز برنامه هفته ۲۴ لیگ برتر اعلام نشده، اما با توجه به مسابقات تیم‌ملی به‌نظر می‌رسد از سرگیری لیگ برتر به هفته اول تیرماه موکول شود. ۷ مسابقه برای هر تیم باقی مانده و احتمالا بیش از یک ماه زمان لازم است تا فصل جاری به پایان برسد.

سه- به این تقویم باید مسابقات جام‌حذفی را هم اضافه کنید. این بازی‌ها به یک‌چهارم نهایی رسیده و سه مرحله دیگر باقی مانده است. یک بازی سوپرچام هم بین پرسپولیس و تراکتور داریم که از ابتدای فصل به‌طور مرتب به تعویق افتاده است. مسلما هیچ‌کدام از دو تیم قید این شانس را برای بردن یک جام نمی‌زنند؛ بنابراین سازمان لیگ حتما باید سوپرجام را هم در تقویم جا بدهد.

چهار- با توجه به بندهای بالا، به‌نظر می‌رسد پایان فصل فوتبال باشگاهی ایران تا نیمه دوم مرداد به طول بینجامد. خب سوال اینجاست که لیگ بیست‌ویکم از چه تاریخی باید شروع شود؟ قاعدتا لازم است بین دو فصل فوتبالی دو تا سه ماه فاصله وجود داشته باشد، اما در شرایط فعلی چنین امکانی وجود ندارد. درحال‌حاضر سه تیم ایرانی به مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا راه یافته‌اند. هنوز کنفدراسیون فوتبال آسیا برنامه دقیق این بازی‌ها را اعلام نکرده؛ نه زمان و مکان و نه حتی اینکه آیا بازی‌ها به صورت تک مسابقه برگزار می‌شود یا رفت و برگشت است. با این همه در برنامه اولیه روزهای ۲۲ و ۲۳ شهریور برای انجام این مرحله قید شده است. این یعنی نمایندگان ایران در آن زمان باید در فرم مسابقه و در اوج آمادگی به سر ببرند. به این منظور هم دست‌کم سه هفته تمرین و آماده‌سازی لازم است. بنابراین برای سه تیم پرسپولیس، استقلال و تراکتور شاید چیزی به اسم تعطیلی بین دو فصل نداشته باشیم!

پنج- برای بقیه تیم‌ها هم شرایط همین‌طور است. اگر تیم‌ملی ایران با موفقیت از این مرحله مسابقات انتخابی جام‌جهانی عبور کند، به سرعت باید مهیای دور بعدی بازی‌ها شود. ۱۲ تیم راه یافته به مرحله بعدی در دو گروه شش تیمی با هم به رقابت خواهند پرداخت. هنوز زمان و چگونگی برگزاری آن مرحله اعلام نشده است، اما قدر مسلم فرصت چندانی برای انجام رقابت‌ها وجود ندارد. مسابقات جام‌جهانی قطر از ۳۰ آبان ۱۴۰۱ برگزار می‌شود و فهرست نهایی تیم‌های حاضر در آن از چند ماه قبل باید قطعی شده باشد. پس می‌بینید که لیگ بیست‌ویکم هنوز متولد نشده با دردسر بزرگی مواجه است.