از مسی تا وریا؛ تفاوت‌‎های دو افشاگری

* تفاوت اول؛ از قرار معلوم قرارداد لیونل مسی را مدیران سابق بارسا افشا کردند. بارتومئو که در اثر درگیری با ستاره آرژانتینی شغلش را از دست داد، متهم ردیف اول این پرونده است و خود لئو هم از او شکایت کرده. با این حال به‌نظر می‌رسد قرارداد وریا غفوری را مدیران فعلی باشگاه لو داده‌اند. قاعدتا منطقی نیست که سعادتمند، مدیرعامل پیشین باشگاه خودش با افتخار قرارداد بدی را که بسته فاش کند، بنابراین متهم اصلی این داستان مدیران فعلی هستند؛ کسانی که هیچ واکنشی هم به این افشاگری بزرگ نداشتند! در این صورت ببینید کار در استقلال چقدر بیخ دارد که باشگاه قرارداد کاپیتان تیم را لو می‌دهد.

* تفاوت دوم؛ هر چقدر گران و یک‌طرفه، اما به هر حال مسی در سال ۲۰۱۷ یک قرارداد رسمی و قانونی با باشگاه بسته که درحال اجرا است، اما وریا غفوری اول برای این دو فصل قراردادهایی به ارزش بیش از دو میلیارد تومان بسته و بعد با ابطال اسناد قبلی، قراردادهایی جدید با سه برابر دستمزد به امضا رسانده است. این در راستای همان پروژه معروف «ترمیم قراردادها» است که در پرسپولیس هم مشابهش را داریم؛ نمونه‌اش علیرضا بیرانوند و جنجالی که با حاتم‌بخشی محمدحسن انصاری‌فرد به‌وجود آمد. مهدی قائدی هم می‌گوید از مدت‌ها قبل منتظر باشگاه است تا قراردادش درست شود. منظور او نیز دقیقا همین افزایش رقم است. این واقعا چه بساطی است؟ یعنی یک بار امضا کنید و بعد دنبال افزایش رقم دستمزد باشید؟ روی چه حسابی؟ با کدام منطق حرفه‌ای؟ این سطح از بازیکن‌سالاری واقعا نوبراست.

* تفاوت سوم؛ باشگاه بارسلونا و بسیاری از روزنامه‌نگاران مستقل در سراسر جهان بعد از افشای قرارداد مسی روی ارزندگی این بازیکن انگشت گذاشتند. تعداد جام‌هایی که تیم با کمک او فتح کرده به کنار؛ مساله اینجاست که به قول خوان لاپورتا، نامزد ریاست باشگاه محاسبات نشان می‌دهد یک‌سوم از کل درآمد بارسلونا به‌خاطر حضور مسی است. آورده وریا غفوری برای استقلال چقدر است؟ در بحث درآمدزایی در ایران ضعف زیرساختی داریم و این مساله تقصیر غفوری نیست، اما او در حوزه فنی چقدر ممتاز و کارگشا بوده است؟ تیم در دوران او چند جام برده و چقدر پاداش آسیایی کسب کرده که رقم قراردادش در طول اجرا به سه برابر افزایش پیدا می‌کند؟ همه فتوحات استقلال با غفوری در تمام این سال‌ها تنها قهرمانی در یک جام حذفی بوده است.

* تفاوت چهارم؛ واکنش مسی به افشای قراردادش چه بود؟ یک ضربه ایستگاهی تاریخی به اتلتیک بیلبائو و درخشش حیرت‌انگیز در بازی حذفی با گرانادا. او هنوز هم یک گلوله آتش داغ است. لئو می‌خواهد ثابت کند ارزش پولی را که می‌گیرد دارد. در جریان برتری ۵ بر یک بارسا برابر آلاوس در بامداد یکشنبه، لئو یکی از بهترین بازی‌های عمرش را کرد. دو گل بسیار زیبا زد و گلی دیگر هم به ثمر رساند که بسیار سختگیرانه آفساید اعلام شد. یک پاس چیپ هم روی گل پنجم، جشنواره هنرنمایی‌های نابغه آرژانتینی را کامل کرد. در این سمت جهان اما واکنش وریا غفوری به افشای قراردادش چه بود؟ غیبت غیرموجه در اولین جلسه تمرینی تیم و بعد تبدیل شدن به کم‌اثرترین بازیکن میدان در بازی بزرگ با سپاهان. حداقل نشان بدهید استحقاق پولی را که می‌گیرید دارید؛ البته در دنیای حقیقی، نه در فضای مجازی.