برادران پا به توپ!

* برادران محمدی: قبل از حردانی‌ها، برادران محمدی در کانون توجه بودند. میلاد و مهرداد دوقلو در راه‌آهن چهره شدند و حتی به تیم‌ملی هم رسیدند. میلاد دفاع چپ فیکس تیم‌ملی است و با آن اوت تاریخی‌اش در جام‌جهانی ماندگار شد، مهرداد اما کمی از تیم‌ملی فاصله گرفته است. هر دو برادر درحال‌حاضر لژیونر هستند.

* برادران نویدکیا: محرم بهترین بازیکن تاریخ سپاهان و یکی از چهره‌های ماندگار فوتبال ایران است. برادر او رسول هم در خط میانی برای تیم‌هایی مثل سپاهان، مس کرمان و نفت آبادان بازی کرده، اما هرگز موفقیت اخوی بزرگ‌تر را نداشت. رسول ۳۶ ساله درحال‌حاضر در سپاهان شاگرد برادرش محرم است.

* برادران کریمی: علی کریمی از نوادر تاریخ فوتبال ایران به‌شمار می‌آورد و نیازی به معرفی ندارد. برادرش فرشید هم گلر بود و در لیگ اول حرفه‌ای به شکلی معجزه‌آسا با پرسپولیس به مقام قهرمانی رسید. فرشید که دروازه‌بان متوسطی به‌شمار می‌آمد، غیر از پرسپولیس برای داماش و راه‌آهن هم بازی کرده. او ورزشکاری بی‌حاشیه است که به‌خاطر علاقه‌اش به مطالعه در جامعه فوتبال شهرت دارد.

* برادران مهدوی‌کیا: باز هم با یک الماس و یک کپی کم‌کیفیت طرف هستیم؛ مهدی یکی از یازده بازیکن برتر قرن هامبورگ و برنده توپ طلای فوتبال آسیا است، اما هادی با همه کوشش‌هایش در پرسپولیس چندان موفق نبود. مهدی الان آکادمی کیا را دارد و هادی هم در بخشی از کارها به او کمک می‌کند.

* برادران مجیدی: تکرار قصه بندهای بالا. داداش اصلی فرهاد است که از چهره‌های تاثیرگذار و ماندگار تاریخ استقلال محسوب می‌شود، برادر کوچک‌تر هم فرزاد است که اگرچه هافبک بدی به‌شمار نمی‌آمد، اما اصلا قابل مقایسه با اخوی مشهورش نبود. فرزاد غیر از استقلال برای تیم‌هایی مثل استیل‌آذین و پیام مشهد هم بازی کرده است.

* برادران فنونی‌زاده: برای یافتن برادرانی که سطح نزدیک‌تری به هم دارند، باید سه دهه عقب برویم. مرتضی فنونی‌زاده اساسا طرفدار استقلال بود، اما بعدا شد دفاع وسط پرسپولیس. مهدی فنونی‌زاده هم ابتدا هوادار پرسپولیس بود، اما دست تقدیر او را هافبک استقلال کرد. این دو برادر درحال‌حاضر هر سه روز یک‌بار در یکی از شبکه‌های تلویزیونی دعوت هستند و هر چه را ما بخواهیم بگوییم، هزار برابرش را خودشان تعریف کرده‌اند!

* برادران بیانی: شاهرخ و شاهین هر دو در استقلال چهره شدند، شاهرخ با وعده زمینی که از علی پروین گرفت و البته هرگز خود زمین نصیبش نشد یکسال برای پرسپولیس توپ زد و حتی دروازه آبی‌ها را هم گشود، اما بعد به استقلال برگشت. شاهین بیانی در پست دفاع راست توپ می‌زد، اما شاهرخ هافبک بود.

* برادران مظلومی: مرحوم غلامحسین‌خان از بهترین و گلزن‌ترین مهاجمان تاریخ فوتبال ایران بود. او سال ۹۳ به رحمت خدا رفت. پرویز مظلومی هم که پنج سال کوچک‌تر بود، در همین پست سال‌ها برای استقلال توپ زد. پرویز بعدها در دو مقطع سرمربی استقلال شد و همین حالا هم به‌عنوان سرپرست روی نیمکت آبی‌پوشان حضور دارد.

* دیگران: غیر از اینها برادران دیگری هم در سطح اول فوتبال ایران داشته‌ایم. از آن جمله می‌توان به حمید و مسعود استیلی، رسول و حسین خطیبی، سیروس و غلامحسین دین‌محمدی، آندرانیک و سرژیک تیموریان، عباس و مسعود مژدهی، علیرضا و غلامرضا عباس‌فرد، مهدی و مهرداد کریمیان، مهدی و مجتبی شیری و افشین و غلامحسین پیروانی اشاره کرد.