فلینی و رفقا در برزخ

همین حالا هم پرسپولیس به دلیل فسخ یک‌طرفه قرارداد از سوی شجاع خلیل‌زاده از این بازیکن شکایت کرده و طبق آخرین پیگیری‌ها پرونده به‌زودی به فیفا ارسال خواهد شد. داستان مهدی طارمی و ریزه‌اسپور هم مشهورتر از آن است که ندانید. رفتار عجیب مهدی طارمی در عقد قرارداد با باشگاه ترکیه‌ای و سپس بازگشت بی‌ملاحظه به فوتبال ایران چنان وضعیت وخیمی به‌وجود آورد که پرسپولیس تا مدت‌ها داشت تاوانش را می‌داد. شاید گزاف نباشد اگر بگوییم پرسپولیس قهرمانی دو سال پیش آسیا را پشت پنجره‌های بسته و فقط به‌خاطر اشتباه طارمی و مدیران وقتش از دست داد. این تیم از نظر نیروی انسانی فرسوده شده بود و در فینال نتوانست برابر کاشیما دوام بیاورد.

در این شرایط باز جالب است که بازیکنان ایرانی نسنجیده و بی‌گدار به آب می‌زنند و برای خودشان و تیم‌شان مشکل به وجود می‌آورند. بابک مرادی، وینگر ۲۷ ساله فصل گذشته ماشین‌سازی که به خاطر موهای فرفری‌اش به «فلینی» شهرت دارد، در پنجره پیش از شروع فصل، قراردادش را با این باشگاه به‌طور یک‌طرفه فسخ کرد و به استقلال پیوست. باشگاه تبریزی از همان ابتدا به این مساله اعتراض داشت، اما مرادی داستان را جدی نگرفت تا اینکه نهایتا کمیته تعیین وضعیت بازیکنان فدراسیون فوتبال با متخلف شناختن این بازیکن، او را چهار ماه محروم کرد. مرادی همچنین ۸۰۰ میلیون تومان هم جریمه شده است. با وجود این گویا کمیته تعیین وضعیت به این نتیجه رسیده که استقلال در این ماجرا تقصیری نداشته و در پی اغوای مرادی نبوده است. اگر مساله‌ای غیر از این ثابت می‌شد، باشگاه استقلال هم باید محرومیتی دو پنجره‌ای و ویرانگر را تحمل می‌کرد. حالا ما بازیکنی داریم که از تیم قبلی‌اش رانده و از تیم جدیدش مانده است، به هیچ‌کدام از آنها نمی‌تواند کمک کند و خودش هم تا اواسط نیم‌فصل دوم باید کنج خانه بنشیند. این همه ضرر به خاطر اینکه چشم‌مان را باز نمی‌کنیم و از اتفاقات اطرافمان درس نمی‌گیریم.

مرادی البته تنها نیست و همین حالا سعید واسعی هم دقیقا به همین دلیل با مشکل مشابه روبه‌‎رو شده است. واسعی پیش از شروع فصل جدید قراردادش را به‌طور یک‌طرفه با پیکان فسخ کرد تا به استقلال بیاید. با این حال پیشنهاد بالاتر از تراکتور رسید و او به تبریز رفت. حالا واسعی که در مسابقات قبلی برای تراکتور بازی هم کرده، به خاطر اثبات تخلفش چهار ماه محروم است. در همین استقلال، الان شائبه فسخ غیرقانونی قرارداد مهدی مهدی‌پور با ذوب‌آهن هم در حال پیگیری است و شاید اثبات این مساله، یک بازیکن حرفه‌ای دیگر را مدتی خانه‌نشین کند. در مجموع شتاب‌زدگی بازیکنان، فرصت‌طلبی و ناشی‌گری برخی مدیربرنامه‌ها و نیز فقر دانش حقوقی باعث تحمیل این همه خسارت به فوتبال ایران می‌شود. درس گرفتن از گذشته هم که اساسا کار ما نیست!