آشفتگی در مدیریت والیبال

حالا درحالی مهلت اداره با سرپرست به پایان رسیده که وزارت ورزش در تصمیمی عجیب اعلام کرده انتخابات به تعویق خواهد افتاد. اما این تصمیم موج انتقادها را به سمت وزارت ورزش و خصوصا معاون ورزش قهرمانی این وزارتخانه سوق داده است. هنوز اسامی نامزدهای این انتخابات به‌صورت رسمی اعلام نشده، اما برخی معتقد هستند داورزنی معاون وزیر ورزش که قبل از ورودش به این وزارتخانه سال‌ها رئیس فدراسیون والیبال بود قصد دارد برای ریاست مجدد در این فدراسیون اقدام کند به همین دلیل سوءظن رابطه تعویق انتخابات با مهیا شدن شرایط ورود وی مطرح شده است. داورزنی البته بحث مهندسی شدن انتخابات را تکذیب کرده است.  او گفته: «قرار بود ثبت‌نام‌ها را شروع کنیم اما وقتی تیم جوانان قهرمان شد، الان نوجوانان هم در اردو هستند، تیم‌ملی بزرگسالان هم خود را برای انتخابی المپیک آماده می‌کند، تعدادی معتقد بودند که اگر انتخابات برگزار شود حس بی‌ثباتی در فدراسیون ایجاد می‌شود(!) به همین دلیل گفتیم اشکال ندارد یک ماه عقب بیندازیم.  تعجب می‌کنم برخی دوستان از مهندسی انتخابات گفته بودند. چنین چیزی نیست.»

دلایل داورزنی برای تعویق انتخابات درحالی عنوان شده که پیش از این مسوولان وزارت ورزش اعلام کرده بودند که انتخابات این فدراسیون، پس از پایان لیگ ملت‌های والیبال برگزار می‌شود.   اما بهنام محمودی، کاپیتان پیشین تیم‌ملی درواکنش به لغو ثبت‌نام کاندیداهای حضور در انتخابات به انتقاد تند از تصمیم داورزنی پرداخت: «نمی‌دانم چه سیاستی پشت این ماجرا وجود دارد.  یا فرد مورد نظر خود را پیدا نکرده‌اند یا دوستان مجوز لازم برای بازگشت را کسب نکرده‌اند.  باید به قانون احترام گذاشته شود، مجلس و سازمان بازرسی به قضیه ورود کنند تا بلکه مشکل حل شود.  انتخابات کشتی برگزار شد و والیبال نیز باید تکلیف خود را بداند.»

درهمین حال محمود افشاردوست، دبیر سابق فدراسیون والیبال به شکل ملایم‌تری به این ماجرا نگاه کرده : «دلیل تعویق انتخابات را نمی‌دانم چون جایی هم اعلام نشده است. باید تکلیف فدراسیون خیلی زود مشخص شود. وقتی فدراسیون رئیس داشته باشد شرایط خیلی فرق می‌کند. درانتخابات، هیات‌های استانی رای می‌دهند و آنها هم عاقل و بالغ هستند، کاندیداها را می‌شناسند و درموردشان تحقیق می‌کنند. پس خیلی به موضوع مهندسی شدن انتخابات توجه ندارم.» با این شرایط وزارت ورزش به‌عنوان متولی ورزش حرفه‌ای در کشور، قطعا باید از برنامه‌های تمام فدراسیون‌های تحت پوشش خود به‌ویژه مسائل و جزئیات انتخابات باخبر باشد. اینکه درست در آستانه آغاز ثبت‌نام، ناگهان تورنمنت‌های پیش روی فدراسیون والیبال به یاد مسوولان می‌افتد، نشان ازعدم توجه کافی یا حضورذهن ناکافی مسوولان است. ثبت‌نام و تایید صلاحیت‌ نامزدها پروسه‌ای است که شاید چند ماه طول بکشد و با شرایطی که پیش روی والیبال قرار دارد ممکن است انتخابات درسال آینده برگزار شود که این اتفاق ضربه بزرگی به والیبال وارد می‌کند.