و اینک فینال!

شاید تا دو هفته پیش این‌طور به نظر می‌رسید که فینال لیگ بازی تراکتورسازی و پرسپولیس خواهد بود، اما دو شکست غیرمنتظره تراکتورسازان برابر سپیدرود و پیکان، معادلات صدر جدول را تغییر داد. در حال حاضر پرسپولیس با ۵۵ امتیاز در صدر قرار دارد و سپاهان و استقلال با ۵۰ امتیاز دوم و سوم هستند. تراکتورسازی اما با ۴۹ امتیاز به رده چهارم سقوط کرده و منتظر سلسله اتفاقات عجیبی است که در اثر آن بتواند جام قهرمانی را بالای سر ببرد. استقلال هم البته بدون شانس نیست، اما ابتکار عمل دست دو تیم پرسپولیس و سپاهان است. اگر سرخپوشان برنده بازی فرداشب باشند، تقریبا ۷۰ درصد راه صعود را رفته‌اند، چرا که در فاصله سه هفته تا پایان مسابقات، با تیم دوم فاصله‌ای حداقل ۵ امتیازی خواهند داشت. از سوی دیگر اگر سپاهان برنده این دیدار باشد و فاصله‌اش را با پرسپولیس به ۲ امتیاز کاهش بدهد، می‌تواند امیدوار باشد که تیم برانکو یک لغزش دیگر هم در تبریز داشته باشد و صدر را تحویل بدهد. طبیعی است که مساوی هم به سود سایر رقبا باشد.

مجموعه این مسائل باعث شده مسابقه فردا شب اهمیتی خارق‌العاده پیدا کند؛ آنقدر که تقریبا تمام بلیت‌های ورزشگاه به فروش رسیده و انتظار می‌رود استادیوم کاملا پر شود. برانکو هم که متوجه اهمیت این دیدار شده، دیروز در حاشیه تمرین پرسپولیس اذعان کرد برنده بازی پرسپولیس و سپاهان قهرمان لیگ خواهد شد. او البته یک چالش بزرگ هم پیش رو دارد؛ اینکه بتواند بازیکنانش را بعد از شکست آسیایی برابر الاهلی عربستان به شرایط مطلوب روحی برگرداند. مشکل دوم برانکو برای بازی فردا شب این است که شجاع خلیل‌زاده را به دلیل محرومیت در اختیار ندارد. انتظار می‌رود او جای خالی یکی از بهترین مدافعان لیگ را با محسن ربیع‌خواه پر کند؛ اما کیست که نداند فاصله کیفی این دو نفر بسیار زیاد است؟

غیبت شجاع خلیل‌زاده به ویژه از آن جهت حائز اهمیت است که سپاهانی‌ها استنلی کی‌روش سرزن را در اختیار دارند؛ بازیکنی که در حال حاضر با ۱۴ گل زده و یک گل بیشتر از علی علیپور در صدر جدول گلزنان ایستاده است. پس این بازی یک نبرد آقای گلی هم در دل خودش دارد. البته در ترکیب سپاهان نیز محمد ایرانپوریان به دلیل محرومیت غایب است؛ بازیکنی که اخراجش برابر سایپا به شدت امیر قلعه‌نویی را عصبانی کرد. پرسپولیس اگر امشب پیروز باشد و مقدمات قهرمانی‌اش را فراهم کند، با پنج جام لیگ برتری عنوان پرافتخارترین تیم تاریخ این مسابقات را از چنگ سپاهان خارج و به علاوه با رکورد سه قهرمانی پیاپی سپاهان در لیگ‌های نهم، دهم و یازدهم نیز برابری خواهد کرد. این مسابقه حساس امشب از ساعت ۲۰:۱۵ با قضاوت بیژن حیدری در ورزشگاه آزادی آغاز خواهد شد.