به‌خاطر یک مشت دلار؟

آذرشکیب دیروز درخصوص علت این تصمیم خود به «ایسنا»گفت: «نزدیک ۳ ماه است که به آذربایجان آمده‌ام و پس از گفت‌وگوهایی که به‌واسطه یکی از دوستانم که در این کشور زندگی می‌کند داشتم، در نهایت به عضویت تیم‌ملی آذربایجان درآمدم و قرار است در گام نخست در رقابت‌های قهرمانی اروپا که در رومانی آغاز می‌شود در وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی بگیرم. چند سالی بود که در ایران مدام می‌گفتند سنم بالا رفته و توجهی به من نداشتند، به همین خاطر دنبال این بودم که کشتی بگیرم و به مدال برسم. در ایران کشتی‌گیران بسیار خوبی درسنگین وزن داریم و عملا من هیچ شانسی برای عضویت در تیم‌ملی نداشتم، به همین خاطر خدا خواست و به آذربایجان آمدم و حالا هدفم این است که در رقابت‌های جهانی و المپیک برای این کشور کشتی بگیرم و بدون مدال از کشتی نروم.

به‌رغم اینکه یکی دو سالی از میادین دور بوده‌ام اما درحال‌حاضر شرایط نسبتا خوبی دارم.» وی درجواب این سوال که شرایط مالی باعث گرفتن این تصمیم شده نیز گفت: «من ابتدا هیچ پیشنهاد مالی ندادم و آذربایجانی‌ها به همین دلیل خیلی ازمن خوششان آمد. مسوولان جمهوری آذربایجان خیلی به ورزش اهمیت می‌دهند و هوای قهرمانانشان را دارند. مثلا جبرئیل حسن‌اف، طغرل عسگراف، شریف شریف‌اف یا بقیه کشتی‌گیرانی که مدال جهانی و المپیک دارند ماهی ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان به پول ما حقوق می‌گیرند و خانه، ماشین و همه امکانات رفاهی نیز دراختیارشان است. اگر یک کشتی‌گیر یا یک ورزشکار آذربایجان در بازی‌های اروپایی مدال طلا بگیرد به پول ایران در حدود دو و نیم میلیارد تومان پاداش می‌گیرد. درایران به من توجهی نمی‌شد و چند سال هیچ‌کس سراغی از من نگرفت. چند سال من را به هیچ مسابقه‌ای اعزام نکردند و کاملا کشتی را رها کرده بودم. این شد که تصمیم گرفتم تابعیت این کشور را قبول کنم.»

حمید بنی‌تمیم سرپرست فدراسیون کشتی دیروز نسبت به این موضوع واکنش نشان داد وگفت: «من مرجعی نیستم که به کسی بگویم اجازه خواهد داشت برای کشتی گرفتن تغییر تابعیت بدهد. هر چند در ورزش حرفه‌ای کشتی‌گیران می‌توانند در لیگ سایر کشورها حضور پیدا کنند اما هیچ فدراسیونی درخصوص تغییر تابعیت ورزشکارش اقدام نمی‌کند.» فدراسیون کشتی نیز دیروز با صدور بیانیه‌ای  تاکید کرد آذرشکیب آزادکار وزن ۱۲۵‌کیلوگرم که دارای تابعیت جمهوری آذربایجان است، بیش از دو سال است که درهیچ یک ازمسابقات رسمی برای تیم‌ملی ایران به میدان نرفته و با توجه به ماده ۸ قوانین ترانسفر اتحادیه جهانی کشتی، برای حضور در مسابقات با نام جمهوری آذربایجان نیازی به دریافت رضایت‌نامه از فدراسیون کشتی ایران ندارد.