نیمه‌نهایی رویای ما نیست

بیژن ذوالفقارنسب، کارشناس فوتبال کشور یکی از آنها بود که به کی‌روش یادآوری کرد ما قبلا قهرمان این بازی‌ها شدیم و حالا نباید حضور در جمع ۴ تیم پایانی برای ما رویا باشد. او در این خصوص به خبرگزاری تسنیم گفت: «بازیکنان تیم‌ملی اکثرا همان نفرات حاضر در جام‌جهانی هستند و تغییرات کمی در تیم‌ملی داریم. تیم‌های کره و ژاپن پیش از جام‌جهانی جوانگرایی کردند و با توجه به اینکه جام‌ملت‌ها با فاصله کمی بعد از جام‌جهانی برگزار می‌شود بهترین استفاده را از جوانگرایی‌شان در جام‌ملت‌ها می‌برند. تیم‌ملی با استراتژی و نفرات مشخص تمرین و در جام‌ملت‌ها شرکت می‌کند و با بازیکنانی که سابقه ۲-۳ دوره حضور درجام‌ملت‌ها و جام‌جهانی را دارند در این رقابت‌ها شرکت می‌کنیم.»

ذوالفقارنسب در بخش بعدی صحبت‌هایش درباره سخنان اخیر کی‌روش مبنی بر اینکه رویای ایران حضور در نیمه‌نهایی جام‌ملت‌ها است، گفت: «ایران همیشه به‌عنوان یکی از شانس‌های قهرمانی در جام‌ملت‌های آسیا مطرح است و ما با مربی ایرانی هم قهرمان آسیا و هم سوم آسیا شدیم و رویایی برای حضوردر نیمه‌نهایی نداریم. کی‌روش می‌خواهد جاده را هموار کند تا در صورتی که در جام‌ملت‌ها تیم‌ملی نتیجه نگرفت کار خود را توجیه کند، هیچ تیمی از پیش برنده نیست. تیم‌ملی ۸-۷ سال است که در رنکینگ، تیم اول آسیاست و با توجه‌ به عملکرد تیم‌ملی در جام‌جهانی و همچنین این موضوع که ایران به‌عنوان تیم اول آسیا پا به مسابقات جام‌ملت‌ها می‌گذارد، قهرمانی ایران دورازدسترس نیست و این انتظار درستی است که از کی‌روش داریم.»

با مایلی‌کهن و برانکو تجربه کردیم

خداداد عزیزی دیگر پیشکسوت فوتبال ایران است که دیروز درباره صحبت کی‌روش واکنش نشان داد و به او یادآور شد قبلا با مایلی‌کهن هم به نیمه‌نهایی رسیدیم. او به ورزش سه می‌گوید: «حضور در نیمه‌نهایی جام‌ملت‌ها، رویای ما نیست. این موضوع رویای کی‌روش است. ما خیلی وقت پیش به نیمه‌نهایی صعود کردیم. تیم محمد مایلی‌کهن درسال ۱۹۹۶ که نه پول داشتیم و نه بازی تدارکاتی به نیمه‌نهایی رسیدیم. آن سال بهترین تیم آسیا شدیم، بهترین تیم اخلاق شدیم، آقای گل مسابقات از ما بود، بهترین بازیکن جام را داشتیم و هرچه افتخار بود جارو کردیم. در زمان برانکو هم این اتفاق افتاد پس رویای حضوردرنیمه‌نهایی برای مردم ما نیست. باید ازحامیان کی‌روش بپرسید چرا این‌طور از او طرفداری می‌کنند. اگر قرار باشد در دور حذفی اردن و چین را هم نبریم و به نیمه‌نهایی نرسیم که دیگر چه نیازی به کی‌روش داریم؟ خداراشکر که در قرعه شانس آوردیم و می‌توانیم به نیمه‌نهایی برسیم!»

خوش شانسی برای قرعه آسان

نکته‌ای که خداداد عزیزی در صحبت‌هایش به آن اشاره کرده قرعه آسان تیم‌ملی تا نیمه‌نهایی جام‌ملت‌ها است. تیم‌ملی پس از صعود به‌عنوان صدرنشین گروه خود و مصاف با یکی از تیم‌های سوریه، فلسطین، اردن، لبنان، کره‌شمالی، عمان یا ترکمنستان در یک هشتم نهایی، در مرحله یک‌چهارم نهایی باید با برنده دیدار تیم‌های دوم گروه A و دوم گروه C مصاف دهد. با توجه به چیدمان گروه‌ها می‌توان این‌طور پیش‌بینی کرد که اگر امارات صدرنشین گروه A شود، تایلند و بحرین می‌توانند تیم دوم گروه خود باشند. در گروه C هم با احتمال صدرنشینی کره‌جنوبی، شانس چین مقابل فیلیپین و قرقیزستان برای دوم شدن در گروه از همه بیشتر است. یعنی در این صورت ایران در مرحله یک‌چهارم نهایی با یکی از تیم‌های تایلند، بحرین یا چین مصاف خواهد داد و در صورت برتری می‌تواند راهی نیمه‌نهایی شود.