پیام دوستی یا ناقوس جنگ؟

ورود منتقدان جدید

 بعد از اعلام لیست ۳۵ نفره تیم‌ملی، بار دیگر شاهد موج بزرگی از انتقادات علیه کارلوس کی‌روش بودیم. کار به‌جایی رسید که حتی دوست نزدیک کارلوس یعنی یحیی گل‌محمدی هم در نشست خبری پیش از بازی با استقلال به سرمربی تیم‌ملی یورش برد و از او بابت اینکه معیار استانداردی برای دعوت از بازیکنان ندارد، گله کرد. یحیی سرمربی پدیده است و از این تیم موفق و شگفتی‌ساز هیچ بازیکنی به جام‌ملت‌های آسیا نخواهد رفت. یحیی از اینکه بازیکنان مصدوم و سکونشین در تیم‌های اروپایی به اردو فراخوانده می‌شوند، شاکی بود. اشاره غیرمستقیم او به فرشاد احمدزاده است؛ بازیکنی که حضورش در لیست ۳۵ نفره به‌شدت مایه تعجب شد.

احمدزاده که در زمان حضور در پرسپولیس حتی با وجود ارائه نمایش‌های موثر هم به اردو دعوت نمی‌شد، حالا که در تیم سیزدهم لیگ لهستان یک نیمکت‌نشین محض است و سرمربی تیم هم هر چند روز یک بار مصاحبه‌های تند علیه کیفیت و آمادگی او انجام می‌دهد، به تیم‌ملی دعوت شده است. آن هم در پستی که امثال ترابی، جهانبخش و قلی‌زاده برای تیم‌ملی توپ می‌زنند! بسیاری بر این باورند که چنین دعوتی بیش از آن که جنبه فنی داشته باشد، حاوی پالس‌های دیگری برای اهالی فوتبال ایران است؛ اینکه بازیکنان با ترک لیگ برتر و پیوستن به هر تیمی ولو در مهجورترین لیگ‌های جهان شانس بیشتری برای حضور در تیم ملی خواهند داشت. در تمام این سال‌ها این یکی از اساسی‌ترین نقاط اختلاف نظر بین کی‌روش و منتقدان بوده است.

تشکر از همه جز برانکو!

واکنش کی‎‌روش به موج جدید انتقادها اما عجیب بود. او دیروز با انتشار پستی مجهول و ناگهانی در سایت فدراسیون فوتبال نوشت: «فوتبال بازی نقطه‌نظرها است و ما خانواده فوتبال یاد می‌گیریم که در این بازی، با مخالفت‌ها در کمال احترام و هماهنگی موافق باشیم. بنده به شخصه همیشه شجاعت و شهامت دوستان همکار خود را تحسین می‌کنم، زمانی که آنها برای اصول و ارزش‌هایی که از منافع فوتبال حفاظت می‌کند، برمی‌خیزند و می‌جنگند. برای مثال: علی پروین، علی دایی، امیر قلعه‌نویی، وینفرد شفر، جواد نکونام، یحیی گل‌محمدی، حسین کلانی، مهدی مهدوی‌کیا و وحید هاشمیان. عذرخواهی بنده را پذیرا باشید چنانچه اسمی که باید در این لیست از شجاعت و شخصیت والا وجود می‌داشت و نام نبردم.» حتی با چشم غیرمسلح و در نگاهی گذرا به این پیام هم می‌شود فهمید اسم برانکو در آن وجود ندارد؛ مساله‌ای که دیروز ساعتی پیش از بازی پرسپولیس و پارس‌جنوبی، بار دیگر خشم هواداران تیم سرخ پایتخت را برانگیخت. به این ترتیب پیامی که قرار بود استحکام‌بخش دوستی‌ها باشد، به بهانه‌ای برای تشدید یک دشمنی مخرب تبدیل شد. آیا بهتر نبود کارلوس اصلا این پیام را نمی‌نوشت؟