بازی جنجال‌های ناتمام

در لیگ دوم رقابت نزدیک دو تیم برای قهرمانی با موفقیت سپاهان به پایان رسید تا برخی از سرخ‌ها رقیب اصفهانی را به تمرکز روی مسائل بیرون از زمین برای کسب موفقیت متهم کنند. در آن زمان شایعاتی با کلیدواژه «گز و سکه» منتشر شد که اتفاقا طی همین چند روز گذشته به بهانه تقابل دوباره دو تیم، شاهد بازنشر این شایعات در سطحی وسیع بودیم. در لیگ هفتم یک سرباز وظیفه به دلیل پرتاب نارنجک دستی از سوی هواداران سپاهان چشمانش را از دست داد و در هفته پایانی همان فصل پرسپولیس با گل دقیقه ۹۶ سپهر حیدری در یک بازی جنجالی قهرمانی را از سپاهان گرفت. در لیگ دوازدهم برخی از بازیکنان پرسپولیس به‌خاطر استفاده از آب‌های معدنی ورزشگاه فولادشهر دچار ضعف جسمانی شدید شدند و در لیگ سیزدهم محسن قهرمانی عجیب‌ترین پنالتی تاریخ لیگ برتر را به سود سپاهان برابر پرسپولیس اعلام کرد.

این تصمیم در دقیقه دوم مسابقه، نه‌تنها قهرمانی فصل را از پرسپولیس گرفت، بلکه بی‌پرواترین پرونده ارتشا و فساد داوری را در کشورمان باز کرد. این فقط مشتی از خروار حواشی این بازی است، وگرنه در جام‌های حذفی هم معمولا بحث داوری‌های بودار و پنالتی‌های مشکوک در مسابقات دو تیم مطرح می‌شده است. یکشنبه‌شب اما یک صفحه دیگر به این کتاب قطور افزوده شد؛ جایی که رویارویی پرسپولیس و سپاهان در ورزشگاه نقش جهان به جنجال کشیده شد. این مسابقه که می‌توانست تاثیر زیادی بر تعیین تکلیف قهرمان نیم‌فصل داشته باشد، در نهایت با نتیجه مساوی یک - یک به پایان رسید. گل پرسپولیس در دقایق پایانی و از روی نقطه پنالتی به‌ثمر رسید؛ یک پنالتی بحث‌برانگیز که به اذعان کارشناسان قبل از وقوع آن، مهاجم پرسپولیس روی مدافع حریف خطا کرده بود. حالا از دست رفتن دو امتیازی که می‌توانست فاصله سپاهان و پرسپولیس را به عدد ۵ برساند، حسابی طلایی‌پوشان اصفهان را شاکی کرده است. دیروز زد و خورد کلامی بین دو اردوگاه برقرار بود و به نظر می‌رسد این قصه همچنان ادامه داشته باشد.

طغیان قلعه‌نویی

امیر قلعه‌نویی بعد از بازی با پرسپولیس حاضر نشد در نشست خبری شرکت کند. او از دو اتفاق ناراحت بود؛ یکی نمایش ضعیف بازیکنانش مخصوصا در نیمه دوم که باعث شد تا یک ساعت بعد از بازی صدای فریادهای امیر در تونل ورزشگاه نقش جهان به گوش برسد و دیگری همان پنالتی دقایق آخر. دیروز که نطق قلعه‌نویی باز شد و او با چندین رسانه مصاحبه‌های مفصل اختصاصی انجام داد، بیشتر روی همین بخش دوم تمرکز کرد. او سخنان بسیار تندی علیه علیرضا فغانی به زبان آورد و بهترین داور ایران را به عناد شخصی با خودش متهم کرد.

بخشی از حرف‌های قلعه‌نویی در مورد این داور را به نقل از ورزش‌سه بخوانید: «آقای فغانی با من مشکل دارد. به نظرم این آقا یک خودشیفتگی کاذب پیدا کرده و از بالا به پایین به همه تیم‌های فوتبال، بازیکنان و مربیان نگاه می‌کند و خودش را قلدرخان فوتبال ایران می‌داند. بازیکن خارجی تیم من در رختکن با ناراحتی گلایه می‌کند که داور در زمین مدام به او توهین می‌کند. اصلا من درخصوص اشتباهات فغانی شک ندارم که از عمد این رفتارها را با من و تیم‌هایم انجام داده است.» قلعه‌نویی در ادامه آشکارا پرسپولیس را به بهره‌مندی از حمایت‌های بیرونی متهم می‌کند و علیه برانکو - دوست سابق و متحد اصلی‌اش در جبهه آنتی‌کی‌روش‌ها!- موضع می‌گیرد: «۱۵ تیم لیگ برتر برای دومی رقابت می‌کنند و پرسپولیس برای قهرمانی! یک پنجره را از خارج به روی این تیم بستند، اما از داخل هزار پنجره به روی‌شان باز شد.» به نظر می‌رسد این حرف‌ها با واکنش ارکان مدیریتی و مراجع حقوقی فوتبال ایران مواجه خواهد شد.

خونسردی برانکو

در نقطه مقابل اما برانکو دیروز خونسرد بود. او از کیفیت بازی تیمش تمجید کرد، قضاوت فغانی را بدون اشکال خواند و گفت همه دشمنی‌ها را درک می‌کند، چون می‌داند همه می‌خواهند نایب‌قهرمان آسیا را متوقف کنند. پرسپولیسی‌ها هم البته به دو صحنه در این بازی اعتراض دارند؛ یکی شارژ شدن عالیشاه در محوطه جریمه سپاهان و دیگری برخورد استنلی کی‌روش با جلال حسینی، پیش از گل میزبان. برانکو از جلال حسینی خواسته تصاویر مربوط به آن لحظه را در صفحه شخصی‌اش منتشر کند. دیشب برنامه «نود» به‌طور مفصل به این حواشی پرداخت، اما به‌نظر می‌رسد این غائله حالا حالاها ادامه داشته باشد.