امید استقلال به بازگشت

امیدواری کاپیتان

یکی از اشکالاتی که این اواخر از استقلال گرفته شده، دور شدن این تیم از هواداران و رسانه‌ها بوده است. تقریبا تمام تمرینات استقلال پشت درهای بسته برگزار می‌شود و وضع در این مورد چنان است که گاهی اخبار مهم تیم بعد از چند روز به بیرون درز می‌کند. خیلی‌ها عقیده دارند این انزوای خودخواسته باعث خروج استقلال از ویترین اخبار شده و وزن حضور رقیب سنتی در رسانه‌ها را افزایش داده است. مهدی رحمتی به‌عنوان کاپیتان استقلال دیدگاهش را در این مورد می‌گوید: «اگر ارتباط بازیکنان با رسانه‌ها کم شده شاید به‌خاطر جلوگیری از حواشی است و به همین دلیل است که آنها یک مقدار با ترس به سمت رسانه‌ها می‌روند. شما می‌بینید کوچک‌ترین حرکت بازیکن در فضای مجازی بازتاب پیدا می‌کند. البته من به شخصه با این رویه موافق نیستم و معتقدم رسانه‌های کشور در تمام مراحل زندگی یک ورزشکار تاثیر مستقیم و موثر دارند. استقلال با هوادارانش زنده است. این هواداران هستند که سال‌ها پشت این تیم بودند و باعث شخصیت گرفتن باشگاه شدند. خود من هم مخالف هستم که تمرینات پشت درهای بسته برگزار شود.  همان‌طور که تماشاگر در بازی‌ها به بازیکن روحیه می‌دهد قطعا حضور آنها در تمرینات هم تاثیرگذار است و تمرین با حضور تماشاگران استقلال حس مسوولیت‌پذیری بچه‌ها را بیشتر می‌کند.»

او از برخی پیشکسوتان تیم هم ناراحت است: «برخی از آقایان به اصطلاح کارشناس در تلویزیون حاضر شده و حرف‌هایی می‌زنند که آدم خجالت می‌کشد بگوید او کارشناس است. شخصی که هزار پیغام و پسغام به مدیران باشگاه داده که مثلا فلان پست را بگیرد اما چون باشگاه به او پست نداده از فرصتی که رسانه ملی به او داده سوءاستفاده کرده و به قول خودش به باشگاه استقلال نیش می‌زند. اینها همان‌هایی هستند که چند سال پیش از اردوی ترکیه استقلال به‌خاطر مشکلات اخلاقی اخراج شدند.» رحمتی که با خبرگزاری فارس مصاحبه کرده، ایمان دارد با همه این مشکلات استقلال با شفر دوباره اوج می‌گیرد: «معتقدم سال گذشته که آقای شفر تیم را تحویل گرفت وضعیت خیلی بد بود اما با همدلی که ایجاد کرد توانستیم نتایج خوبی بگیریم. به نظر من شفر چیزی تا اینجا کم نگذاشته و می‌تواند شرایط تیم را سر و سامان بدهد و دوباره مدعی کند. خوشبختانه یا متاسفانه او در این ۲ سال بارها و بارها من را روی نیمکت نشانده و حمایت من از او باعث نمی‌شود که حرف و حدیثی به وجود بیاید.»

قوز بالای قوز برای شفر

همین دو روز پیش بود که رسانه‌ها با شعف از بازگشت مصدومان کهنه استقلال به تمرینات خبر دادند؛ اینکه میثم تیموری، مرتضی آقاخان و محسن کریمی آماده بازی هستند و شرایط داریوش شجاعیان خیلی بهتر شده است. گویا در همین جلسه تمرینی دست آرمین سهرابیان شکسته و این بازیکن تا پایان نیم‌فصل اول از میادین دور خواهد بود. سهرابیان برای استقلال در دو پست مدافع میانی و دفاع چپ بازی می‌کرد و حالا آسیب‌دیدگی او همزمان با مصدومیت طولانی‌مدت پژمان منتظری دست شفر را در پوست گردو خواهد گذاشت. به این ترتیب تنها گزینه‌های باقی مانده مربی آلمانی برای زوج قلب خط دفاعی، کنار هم گذاشتن روزبه چشمی و محمد دانشگر است. چشمی تا قبل از تشکیل اردوی تیم‌ملی از تمرینات استقلال کنار گذاشته شده بود، اما با توجه به بخشیده شدن فرشید اسماعیلی انتظار می‌رود روزبه هم بعد از بازگشت کاروان تیم‌ملی به ایران بدون مشکل در تمرینات استقلال حاضر شود.

دردسرهای بی‌پایان مدیران قبلی

در شرایطی که مدت‌هاست رضا افتخاری و کادرش با باشگاه استقلال خداحافظی کرده‌اند، دردسرهای مربوط به برخی تصمیمات آنها همچنان ادامه دارد؛ آنچه به یک روال کاملا عادی در فوتبال ایران تبدیل شده است. دیروز بار دیگر خبر پیچیده شدن شکایت دو تن از بازیکنان خارجی سابق استقلال رسانه‌ای شد. یکی از این دو نفر «بویان نندانوف» است؛ بازیکنی که در نقل‌وانتقالات زمستانی سال ۹۶ به استقلال پیوست و تنها ۴ بازی برای این تیم انجام داد. او بعد از پایان فصل قبل استقلال را ترک و از این باشگاه شکایت کرد. وی قراردادی ۴۳۰ هزار دلاری با استقلال امضا کرده و تنها ۳۰ هزار دلار از این باشگاه دریافت کرده است. نندانوف حالا خواستار دریافت ۴۰۰ هزار دلار دیگر شده است. همزمان «پروپیچ» هم مطالبه‌ای ۴۲۰ هزار دلاری از استقلال دارد که گویا مدیران این باشگاه ناچار هستند آن را از محل پاداش‌های فیفا بابت حضور بازیکنان این تیم در جام‌جهانی بپردازند.

شایعات نقل‌وانتقالاتی

در عین حال با نزدیک شدن به پنجره زمستانی نقل‌وانتقالات، شایعات در مورد تحولات استقلال هم بالا گرفته است. دیروز خبرگزاری فارس گزارشی در این مورد منتشر کرد و البته از یک مشکل آبی‌ها در مسیر تقویت تیم‌شان هم پرده برداشت. در بخشی از این گزارش آمده است: «استقلالی‌ها در فهرست خود جای خالی ندارند و در صورتی که بخواهند بازیکن جدید خریداری کنند باید چند بازیکن را به تیم‌های دیگر منتقل کنند. از طرف دیگر داریوش شجاعیان، محسن کریمی و مرتضی آقاخان از نیم فصل دوم به فهرست استقلال بر می‌گردند و حضور همین ۳ نفر به معنی جدایی ۳ بازیکن کنونی استقلال است. همین مساله باعث شده تا مسوولان این باشگاه تنها در تدارک جذب یک‌ هافبک و یک مهاجم برای نیم‌فصل باشند چون با همین شرایط هم باید نام ۵ بازیکن را از لیست نیم‌فصل دوم این تیم خارج کنند.» همزمان خبر رسیده طارق همام هم ممکن است بین دو نیم‌فصل به تیم سابقش یعنی نیروی هوایی عراق برگردد؛ خبری که قاعدتا زیاد نباید برای هواداران استقلال جالب باشد، چون طارق تنها خارجی موثر این تیم در ماه‌های گذشته بوده است.

چرا استقلال برمی‌گردد؟

انتظارها برای بهتر شدن استقلال بعد از پایان اردوی تیم‌ملی چندان هم بیراه نیست. در اردوی اخیر تیم‌ملی بر خلاف گذشته تعداد نفرات اندکی از استقلال دعوت شدند. حضور تنها ۳ آبی‌پوش در اردو باعث می‌شود تمرینات تاکتیکی استقلال با شرایط بهتری برگزار شود و شفر با در اختیار داشتن حداکثر نفراتش تیم را آماده‌کند. به علاوه الان همه حواشی فوتبال ایران روی فاز جدید درگیری کی‌روش و برانکو متمرکز است. این بهترین فرصت است که وینفرد شفر با عبور از فشار روزهای قبل از تعطیلات، بار خودش را ببندد و به سوی نجات پل بزند. این روزها همه درگیر دوگانه پرسپولیس- تیم‌ملی شده‌اند و شاید فرصتی بهتر از این برای شفر و استقلال پیدا نشود. همچنین فراموش نکنیم مسابقات باقی‌مانده استقلال تا پایان نیم‌فصل، حداقل روی کاغذ چندان سخت نیست. غیر از بازی با پدیده صدرنشین که عقب افتاده و آن هم در ورزشگاه آزادی خواهد بود، شاگردان شفر تا پایان دور رفت با استقلال خوزستان، نفت آبادان و سپیدرود رشت بازی خواهند داشت. انتظار می‌رود استقلال در بدترین شرایط ۸ امتیاز از این ۴ بازی کسب کند.