17 میلیارد  فیفا برای سرخابی‌ها

این پاداش با محاسبه تیم‌هایی که هر بازیکن در دو سال آخر قبل از جام‌جهانی برای آنها بازی کرده پرداخت می‌شود. به این ترتیب که مثلا مهدی طارمی چون سه‌چهارم دو سال قبل از جام‌جهانی (یک فصل‌ونیم) را در پرسپولیس توپ زده، ۷۵ درصد پاداش را دریافت می‌کند و ۲۵ درصد بقیه به الغرافه قطر می‌رسد. فلسفه فیفا برای در نظر گرفتن این پاداش که مجموعا شامل رقم بسیار هنگفتی برای تمام بازیکنان در همه تیم‌های حاضر در جام‌جهانی است، ادای دین به حقی است که باشگاه‌ها بر گردن مسابقات ملی دارند. در حقیقت هزینه استخدام، به‌کارگیری و آماده‎سازی بازیکنان حرفه‌ای با باشگاه‌ها است و این آنها هستند که با تقبل تمام مخارج، ستاره‌ها را در بهترین فرم به تیم‌های ملی تحویل می‌دهند. در عین حال ممکن است برخی از بازیکنان با باشگاه‌ها برای در اختیار گرفتن سهمی از پاداش حضورشان در جام‌جهانی به توافق برسند که آن یک بحث دیگر است. به هر حال دیروز فیفا به‌طور رسمی سهم باشگاه‌های آسیایی از حضور بازیکنان‌شان در جام‌جهانی را اعلام کرد که بر این اساس الهلال عربستان با در اختیار داشتن ۱۰ بازیکن، معادل ۲ میلیون و ۲۴ هزار دلار پاداش دریافت خواهد کرد و از این نظر تیم اول آسیاست.

در این میان باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال هم دریافتی قابل‌توجهی از حضور بازیکنان‌شان در روسیه خواهند داشت. براساس اعلام فیفا، استقلال ۸۴۰ هزار و ۵۱۰ دلار و پرسپولیس هم ۶۴۹ هزار و ۴۸۵ دلار دریافت خواهند کرد. اگر قیمت روز دلار را حوالی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر بگیریم، پاداش ریالی استقلال چیزی حدود ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خواهد بود و پرسپولیس هم می‌تواند چیزی حدود ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پاداش بگیرد. بدیهی است که تزریق عددی حدود ۱۷ میلیارد تومان به سرخابی‌ها می‌تواند کمکی قابل‌توجهی برای این دو تیم محبوب به‌شمار بیاید. ذوب‌آهن و سایپا سومین و چهارمین تیم‌های سهم‌برنده ایرانی از پاداش فیفا برای جام‌جهانی هستند که هر دو ۲۲۹ هزار و ۲۳۰ دلار دریافت می‌کنند. پدیده هم با دریافتی ۱۵۲ هزار و ۸۲۰ دلار، پنجمین تیم ایرانی از این حیث است. پدیده با وجود نتایج فوق‌العاده‌ای که این فصل گرفته، با مشکلات مالی زیادی دست به گریبان بوده است و اگر این پول به موقع به باشگاه تزریق شود، می‌تواند بخشی از گرفتاری‌ها آنان را حل کند.

ششمین تیم ایرانی که از پاداش فیفا سهم می‌برد اما یک پدیده عجیب است. باشگاه سیاه‌جامگان بابت اینکه پیش از جام‌جهانی یک فصل محمد خانزاده را در اختیار داشته ۷۶ هزار و ۴۱۰ دلار دریافت خواهد کرد. این درحالی است که سیاه‌جامگان بعد از سقوط به دسته اول به‌خاطر مشکلات مالی از حضور در رقابت‌های این رده انصراف داد و منحل شد. باشگاه سپاهان هم با داشتن یک بازیکن در تیم ملی مبلغ ۷۶ هزار و ۴۱۰ دلار دریافت خواهد کرد.