چهار وزن اول

در وزن ۶۱ کیلوگرم محمدباقر یخکشی پس از استراحت در دور نخست در دور دوم با نتیجه ۷ بر صفر عباس رحمان‌اف دارنده مدال برنز آسیا از ازبکستان را مغلوب کرد. وی در دور بعد در مصاف با خولیس بونه رودریگوئز دارنده مدال برنز جهان از کوبا با نتیجه ۱۰ بر ۸ مغلوب شد و با توجه به حضور حریفش در دیدار فینال وی به گروه بازنده‌ها رفت. یخکشی در این گروه ایوان گویدا از رومانی را با نتیجه ۱۱ بر یک شکست داد و راهی دیدار رده‌بندی شد، اما در این دیدار مقابل جوزف کولون از آمریکا با نتیجه ۱۳ بر ۲ شکست خورد. در وزن ۷۴ کیلوگرم مصطفی حسین‌خانی در دور نخست مقابل دی لومائو از جزایر پالائو با نتیجه ۱۱ بر صفر به پیروزی رسید. وی در دور دوم مقابل جردن باروز قهرمان جهان و المپیک از آمریکا درحالی‌که با نتیجه ۳ - ۳ پیش بود در ثانیه‌های پایانی با نتیجه ۴ بر ۳ مغلوب شد و با توجه به باخت ۵ - ۵ باروز مقابل سیداکوف روس، حسین‌خانی از دور رقابت‌ها کنار رفت. اما دو برنز ایران این‌طور به‌دست آمد؛ در وزن ۸۶ کیلوگرم حسن یزدانی در دور اول مقابل دیوید تیلور از آمریکا با نتیجه ۱۱ بر ۶ مغلوب شد و با توجه به حضور این کشتی‌گیر در دیدار فینال، وی به گروه بازنده‌ها رفت.

یزدانی در این گروه ابتدا حاجی رجب‌اف از بلاروس را با نتیجه ۱۰ بر صفر از پیش رو برداشت. وی در دور بعد مقابل یوریسکی توربلانکا کورالتا از کوبا با نتیجه ۱۰ بر صفر پیروز شد و به دیدار رده‌بندی راه یافت. وی در این دیدار در مصاف با داورن کوراگلیف از روسیه با نتیجه ۱۱ بر ۵ به برتری رسید و صاحب مدال برنز شد. در وزن ۱۲۵ کیلوگرم هم پرویز هادی در دور اول روبرت باران از لهستان را با نتیجه ۱۱ بر صفر شکست داد. وی در دور دوم مقابل ابراگیم سعیداف از بلاروس با نتیجه ۱۱ بر ۲ به پیروزی رسید و در مرحله یک‌چهارم نهایی نیز در یک کشتی حساب‌شده با نتیجه ۳ بر ۲ از سد طاها آکگول قهرمان جهان و المپیک از ترکیه گذشت و به نیمه‌نهایی رسید. هادی در این مرحله در مقابل گنو پتریاشویلی از گرجستان با نتیجه ۱۳ بر ۶ شکست خورد و راهی دیدار رده‌بندی شد. وی در این دیدار آنزور خیزریف از روسیه را با نتیجه ۱۱ بر ۲ از پیش رو برداشت و به مدال برنز رسید.

چهار وزن دوم

در ۴ وزن دوم نیز رضا اطری و امیرحسین مقصودی در اوزان ۵۷ و ۶۵ کیلوگرم وداع زودهنگامی با مسابقات جهانی داشتند، اما عزت‌الله اکبری و علیرضا کریمی تا پای فینال خیلی خوب پیش رفتند. این دو کشتی‌گیر هم در اوزان ۷۹ و ۹۲ کیلوگرم در نیمه‌نهایی شکست خوردند تا ایران در پایان روز دوم در حسرت فینال بماند. به این ترتیب اکبری و کریمی دیشب برای کسب مدال برنز تلاش کردند که ساعت مسابقه آنها دیرتر از ارسال این صفحه برای چاپ بوده است.

آخرین ناکامی‌ها

در ادامه این مسابقات دیروز در وزن ۷۰‌کیلوگرم، یونس امامی در دور اول با نتیجه ۷ - ۷ مقابل سالکازانوف از اسلواکی شکست خورد و مجتبی گلیج نماینده وزن ۹۷ کیلوگرم ایران هم دیدار نخست را با نتیجه ۱۰ بر صفر برابر اصلان بیک آلبروف از آذربایجان واگذار کرد. این دو کشتی‌گیر به دلیل حذف رقبای‌شان از حضور در جدول بازمانده‌ها نیز بازماندند.

قرعه‌ها را دستکاری کرده بودند!

طبیعتا بحث در مورد نتایج ایران در مسابقات کشتی آزاد، بعد از پایان این رقابت‌ها استارت خواهد خورد. با وجود این دیروز یک عضو شورای فنی فدراسیون کشتی به ارائه توضیحاتی در مورد عملکرد کاروان کشورمان پرداخت. محمد دلیریان گفت: «خیلی‌ها می‌گویند مشکلاتی که تیم در آستانه اعزام به جهانی داشته نباید روی کارشان در بوداپست تاثیر می‌گذاشت! مگر چنین چیزی ممکن است. همه آن مسائل روی کشتی‌گیر و کادرفنی تاثیر گذاشته، آنها تا دقیقه نود نمی‌دانستند به مسابقات جهانی می‌روند یا نه. جدا از این من با این سنم تاکنون چنین قرعه سختی را در هیچ دوره‌ای برای کشتی ندیده بودم. من که فکر می‌کنم قرعه‌ها را خودشان چیده بودند. مگر می‌شود قرعه به این سختی؟ اگر قرار بود در یک گروه این همه قهرمان جهان و المپیک قرار بگیرند پس رنکینگ برای چیست؟ به همین دلیل به نظر من ارزش مدال برنز هادی، به اندازه طلاست. هر کسی با این قرعه‌ها مدال بگیرد، کارش اندازه طلا می‌ارزد. کسی فکرش را نمی‌کرد پرویز هادی با این سن و سال این‌طور کشتی بگیرد و حریفان شاخصش را شکست دهد. او می‌توانست مقابل کشتی‌گیر گرجستانی هم برنده باشد. حالا امیدوارم سایر نفرات هم بتوانند کشتی‌های خوبی بگیرند و روی سکو بروند.»