سردار و«آزمون» نهایی

اما سردار آن سردار با صلابت همیشگی نبود. او حتی در بازی با مراکش  هم آن موقعیت تک‌به‌تک را گل نکرد و فوتبال ایران را با تردید درخصوص عملکرد خود مواجه ساخت که آیا بهتر نبود مثلا دیگری جای او بازی کند و اصلا چه بر سر سردار آمده که موقعیتی از این دست را که پیش از این به راحتی گل می‌کرد این چنین راحت از دست می‌دهد.همان روز هم  وقتی تمام تیم ایران به‌خاطر جنگجویی و تلاش خود مورد ستایش قرار گرفت، سردار از این موج جاماند. کار به اینجا کشید که او بعد از بازی با اسپانیا و درحالی‌که معلوم نشد چگونه به این سرعت از موج انتقادات باخبر شده با چشمان اشکبار مقابل خبرنگاران از ترک تیم‌ملی گفت و همه را بهت‌زده کرد. او با صراحت از مردم گله کرد و گفت: «من از مردم ایران گله دارم، زیرا آنها فکر می‌کنند من هیچ تلاشی نمی‌کنم. من انتقاد‌های بی‌دلیل زیادی را می‌شنوم.

آنها نمی‌دانند که چقدر من تلاش می‌کنم. اینجا هستم تا برای تیم‌ملی بجنگم و مردم ایران را شاد کنم. در مقدماتی جام‌جهانی مردم را شاد کردم و هدفم این بود که در این جام نیز همین کار را ادامه دهم. شاید آنها می‌خواهند من ۲۳ ساله را شکست دهند. اکنون که من گریه می‌کنم به‌خاطر بازنده بودنم نیست و این گریه به‌خاطر این است که دلم به‌حال خودم و قدرنشناسی مردم می‌سوزد. اگر مردم از عملکرد من ناراضی هستند بعد از جام‌جهانی برای تیم‌ملی بازی نخواهم کرد.» بلافاصله بعد از این اظهارنظر نوع رفتار افکار عمومی با این ستاره جوان مورد نکوهش قرار گرفت و آن را با آنچه برای علی دایی بعد از جام‌جهانی ۲۰۰۶ رخ داد مقایسه کردند. در آن دوران هم دایی کاپیتان تیم‌ملی به کم‌کاری و البته خودکامگی در تیم‌ملی متهم شد و کار تا ساختن جوک و اس‌ام‌اس بین مردم هم پیش رفت.

ماجراهای سردار

اما چرا سردار آزمون ناگهان و اینچنین مغضوب شد؟ چرا مردم او را هم درکنار دیگر ستاره‌های تیم قرار ندادند و آن‌طور که خودش گلایه می‌کند تلاشش به چشم نیامده است؟ شاید درمورد او نباید فقط به جام‌جهانی اکتفا کرد و باید کمی هم به گذشته بازگشت و رفتارها و ادبیات او را زیر ذره‌بین برد. سردار فصل نسبتا ناموفقی را در تیم روسی خود پشت سرگذاشت و کارنامه گلزنی‌اش چندان چشمگیر نبود اما درحالی‌که منتقدان نگران خط حمله تیم‌ملی و شرایط او بودند و مدام موضوع را به وی تذکر می‌دادند تمام حواس سردار به اسبش «سریک» بود که در مسابقات اسب‌دوانی کشور شرکت کرده و اتفاقا توسط مسوولان فدراسیون هم به دوپینگ متهم شده بود.

این وسط رسانه‌ها هم به او هشدار دادند که حواست را به فوتبال بده. یک روزنامه ورزشی عکسی از او درکنار اسبش روی جلد انداخت و تیتر زد: «سردار سوار اسب شیطان.» اشاره به این نکته که او خر شیطان را سوار شده و فقط تمرکزش را به ماجرای اسبش داده است. اتفاقی که می‌تواند او را از فوتبال دور کند و تمرکزش را از دست بدهد. جالب اینکه آزمون مصاحبه تندی انجام داد و به منتقدان تاخت و اطمینان داد ماجرای اسبش ربطی به فوتبال ندارد و حتی رد پای برخی از اهالی فدراسیون اسب سواری را در ماجرا دید. بعد از آن او وارد دعوای کی‌روش و برانکو شد. درحالی‌که بحث کیفیت لژیونرها داغ بود برانکو بعد از یک بازی تدارکاتی تیم‌ملی گفت: «کیفیت لژیونرهایی مثل طارمی و آزمون آنقدر بود که در زمین پرواز می‌کردند.»  همین جمله به مذاق پدر سردار خوش نیامد و پیامکی تند به سرمربی پرسپولیس داد که بلافاصه رسانه‌ای شد.

پدر آزمون در این پیامک تهدید‌آمیز سرمربی پرسپولیس را خطاب قرار داده و با عباراتی نظیر «با تو برخورد خواهم کرد»، «یک روز تو را به پایین می‌کشم»، «تو چه کسی هستی که حق داری درباره پسرم حرف بزنی»، «دهانت را ببند و سرت به کار خودت باشد»، «کاری با تو می‌کنم که فراموش نکنی» و... مورد خطاب قرار داد و وارد بحث فوتبالی دو سرمربی شد. خود سردار هم یک هفته قبل از حضور تیم‌ملی درجام‌جهانی و درحالیکه برخی از بزرگان فوتبال مثل علی کریمی منتقد رفتارهای کی‌روش بودند به منتقدان تاخت و باز هم وارد موضوعی شد که کمتر بازیکنی وارد آن می‌شود. بالاخره آخرین ماجرا که به پست اینستاگرامی امیرمهدی ژوله طنزنویس برمی‌گشت که با او و طارمی شوخی کرده بود اما سردار با کامنت «توخوبی» جوابش را داد تا مشخص شود او حتی در کوران مسابقات هم فضای مجازی را به دقت رصد کرده و هیچ حرفی را هم بی‌جواب نمی‌گذارد.

سلبریتی‌ها به کمکش آمدند

بعد از ۴۸ ساعت توفانی آزمون در پستی اینستاگرامی اطمینان داد در بازی با پرتغال با تمام وجودش برای ایران خواهد جنگید. البته او از سلبریتی‌هایی که به دفاع از وی برخاسته بودند و باز هم تاخت‌وتاز به این بازیکن را پای ضعف فرهنگی ما گذاشتند هم تشکر کرد. اگرچه رصد دقیق‌تر از فضا نشان می‌داد این بار سلبریتی‌ها هم نتوانسته بودند چندان فضا را به نفع سردار فوتبال ایران بازگردانند. سرداری که با این تذکر جدی مواجه بود که برای موفقیت به‌جای گلایه از مردم و اشک ریختن مقابل خبرنگاران بهتر است موبایلش را کنار بگذارد، اسبش را فراموش کند و فقط و فقط روی فوتبال تمرکز کند.