ورزش ایران و عبور از مرز ورشکستگی

در فوتبال هم یک باشگاه لیگ برتری پیش از پایان مسابقات فصل جاری رسما خبر عدم تیم‌داری‌اش در فصل بعد را اعلام کرد. ماجرا در مورد تیم پدیده مشهد است؛ باشگاهی که در چند سال گذشته در فوتبال ایران پا گرفت و به‌خاطر نظم مالی و مدیریتی‌اش شرایط نسبتا مطلوبی داشت، اما بعد از مشکلاتی که برای خود پروژه پدیده شاندیز در خراسان رخ داد، نفس تیم فوتبال پدیده هم به شماره افتاد. چندی پیش سرپرست معاونت امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی با حضور در تمرینات پدیده گفته بود: «این شرکت دیگر قصدی برای تیم‌داری در فصل آینده ندارد و براساس دستوری که استاندار داده و همچنین پیگیری‌هایی که از طرف دستگاه قضا صورت گرفته فعلا چند شرکت از جمله شرکت تبرک و یکی دو شرکت دیگر تولید فولاد و سیمان کمک‌هایی را تا پایان فصل برای از هم نپاشیدن تیم پدیده انجام خواهند داد. شرایط به شکلی است که شرکت پدیده برای فصل آینده هزینه‌ای را برای تیم‌های ورزشی متقبل نخواهد شد.»

شوک تعطیلی‌های پیاپی تیم‌های لیگ برتری در ورزش ایران را اما، فوتسال کامل کرد؛ به‌طوری که در یک هفته اخیر دو تیم لیگ برتری اعلام انحلال کرده و از رقابت‌های فوتبال سالنی انصراف دادند. مثل والیبال، اینجا هم ابتدا نوبت یک تیم مدعی با سابقه قهرمانی بود که کنار برود. تاسیسات دریایی، تیم نایب‌قهرمان لیگ امسال بود که با انتشار این بیانیه کوتاه برای همیشه به حضورش در فوتسال پایان داد: «تیم فوتسال باشگاه تاسیسات دریایی طی سال‌های ۹۲ تا ۹۶ افتخار دو بار قهرمانی لیگ برتر و یک بار نایب‌قهرمانی را داشته و همچنین قهرمانی باشگاه‌های آسیا در سال ۲۰۱۵ و کسب عنوان بهترین تیم فوتسال آسیا در همان سال از دیگر افتخارات فراموش نشدنی تیم تاسیسات دریایی است. اکنون که به حکم تقدیر امکان ادامه‌ حضور در لیگ برتر فوتسال کشور وجود ندارد، برخود واجب می‌‌دانیم از تمامی بازیکنان، کادر فنی، عوامل پشتیبانی و... از صمیم قلب قدردانی نماییم.» چنانکه در همین بیانیه هم روشن بود، تاسیسات در این چند سال افتخارات زیادی به‌دست آورده، اما به‌دلیل آنچه مسوولان باشگاه تقدیر و قسمت خوانده‌اند، از حالا دیگر در پهنه ورزش ایران وجود خارجی نخواهد داشت.

البته تاسیسات دریایی اولین تیم پرافتخار فوتسال کشور نیست که پس از مدت کوتاهی عطای کار را به لقایش می‌بخشد؛ چه اینکه پیش‌تر تیم‌های پرسروصدای دیگری مثل پیمان تهران، استقلال، پاس، تام ایران خودرو، شن سای ساوه، شهید منصوری قرچک، فولاد ماهان اصفهان، دبیری تبریز و... نیز همین راه را پیموده بودند. شوک به هواداران فوتسال اما آخر هفته گذشته و با خبر انحلال تیم آتلیه قم تکمیل شد؛ باشگاهی که در اولین سال حضورش در لیگ برتر نتایج خوبی به‌دست آورد و روی پله پنجم ایستاد، اما حالا در آستانه انحلال قرار گرفته است. چنان‌که مدیران باشگاه مزبور می‌گویند، نامه رسمی انحلال تیم فوتسال آتلیه قم امروز (شنبه) رسما منتشر خواهد شد.

از مشکلات تیم‌داری در رشته ورزشی فوتبال زیاد حرف زده شده، اما قطعا حال بقیه رشته‌ها به مراتب خراب‌تر است. باز فوتبال به‌خاطر شدت توجه عمومی می‌تواند از طریق منابعی همچون جذب اسپانسر، گرفتن تبلیغات محیطی و حضور جدی‌تر علاقه‌مندان در بخش خصوصی قوت لایموتی فراهم کند، اما امثال والیبال و فوتسال و به‌خصوص رشته‌های پایین‌تر از اینها با مشکلات باورنکردنی مواجه هستند. همین تازگی‌ها یکی از ملی‌پوشان جودو گفته بود قرارداد او در لیگ برتراین رشته ورزشی ۱۰میلیون تومان در سال است که حتی به ماهی یک میلیون تومان هم نمی‌رسد!

در فوتبال اگر خبری از حق پخش مسابقات نیست، حداقل باشگاه‌های لیگ برتری مجبور نیستند برای روی آنتن رفتن بازی‌های‌شان دست به جیب شوند. در همین فوتسال اما شرایط دیگری حاکم است؛ چنان‌که وحید شمسایی، سرمربی تیم منحل شده تاسیسات دریایی می‌گوید سال گذشته این تیم حدود ۱۵۰ میلیون تومان از جیب خود داد تا مسابقاتش پخش مستقیم شود! آیا واقعا با این شرایط می‌توان به آینده ورزش قهرمانی در کشور دلخوش بود؟ ورزشی که بیش از هر چیز دیگری با معضل عدم بازگشت سرمایه مواجه است و این معضل دیر یا زود کمر همه سرمایه‌گذاران را خم خواهد کرد.