بازی نفرینی

پس از مدتی اما فدراسیون فوتبال لیبی اعلام کرد برای این بازی دوستانه نمی‌تواند تیم‌ملی‌اش را جمع‌وجور کند، بنابراین برگزاری مسابقه با وجود انعقاد قرارداد رسمی لغو شد. در فاصله کوتاهی اما فدراسیون فوتبال ایران توانست تیم‌ملی سیرالئون را جانشین لیبی کند؛ تیمی که حتی از حریف قبلی هم ضعیف‌تر بود، اما حداقل دست‌مان را خالی نمی‌گذاشت. سیرالئون کشوری عجیب است که حتی لیگ فوتبال هم ندارد، اما تیم‌ملی‌اش برقرار است و به همین دلیل پذیرفت به شرط تقبل تمام هزینه‌ها از سوی طرف ایرانی به تهران بیاید و با ما بازی کند. آنها آمدند و در پایتخت مستقر شدند، اما در فاصله ۲۴ساعت تا شروع بازی، این فیفا بود که تیر خلاص را به سمت «بازی نفرینی» شلیک کرد.

به این ترتیب دیروز با نامه رسمی فدراسیون جهانی فوتبال بازی دوستانه ایران و سیرالئون لغو شد. دلیل اتخاذ این تصمیم از سوی فیفا، اختلافات داخلی کشور آفریقایی در حوزه اداره فوتبال یاد شده؛ هر چه هست اما دود این مساله کاملا به چشم فوتبال ایران رفت و در شرایطی که مدتی است تمرینات تیم‌ملی برای برگزاری این بازی آغاز شده، حالا همه چیز از دست رفته است. البته دیروز و تا لحظه تنظیم این مطلب تلاش فدراسیون فوتبال برای متقاعد کردن فیفا به منظور برگزاری این بازی ادامه داشت. جالب است بدانید سایت رسمی فدراسیون فوتبال سیرالئون تا عصر دیروز بر برگزاری بازی تاکید داشت! همچنین فیفا در واکنش به درخواست ایران، برگزاری این بازی را منوط به اعلام رضایت رئیس معزول فدراسیون سیرالئون دانست.

چرا لغو شد؟

در مورد اینکه چرا فیفا تصمیم گرفت بازی دوستانه ایران و سیرالئون را لغو کند اطلاعات جزئی و روشنی وجود ندارد و همه چیز بیشتر بر پایه «گمانه‌زنی» استوار است. با این حال «ایسنا» در گزارشی، موضوع را این‌طور شرح داده است: خانم جوهانسون، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال سیرالئون که با دخالت دولت در فوتبال برکنار شده، در نامه‌ای به فیفا، خواستار رسیدگی این نهاد بین‌المللی به دخالت دولت شده و فیفا هم با استناد به اساسنامه خود و محکوم کردن هرگونه دخالت نهادهای خارج از فوتبال، گروه مدیریتی جدید در فدراسیون فوتبال سیرالئون را به رسمیت نمی‌شناسد. همچنین خانم جوهانسون در نامه به فیفا خواستار جلوگیری از برگزاری دیدار ایران و سیرالئون شده و اعلام کرده برگزاری این مسابقه بدون اجازه او است و دبیرکل فدراسیون فوتبال این کشور که توسط دولت انتخاب شده، این بازی را هماهنگ کرده. فیفا هم پس از این نامه، مکاتبه‌ای با فدراسیون فوتبال ایران انجام داد و خواهان لغو این بازی شد. این درحالی است که سیرالئون از روز پنج‌شنبه در ایران حضور دارد و تمام هزینه‌های اقامت و رفت و آمد این تیم به ایران از سوی فدراسیون فوتبال پرداخت شده و برگزار نشدن بازی ضرری حدود ۲۰۰ میلیون تومانی در دامن فدراسیون فوتبال می‌گذارد.

هفته بیست‌وششم؛ ضرری بزرگ‌تر از پول

مسلما هزینه هدررفته ۲۰۰میلیونی برای فدراسیون فوتبال دردناک است و از آن بالاتر، عقیم ماندن تلاش‌ها به‌منظور برگزاری یک بازی تدارکاتی برای تیم‌ملی را نمی‌توان هضم کرد. با این همه فدراسیون فوتبال بعد از لغو این بازی، یک عذاب و حسرت بزرگ‌تر را هم تجربه می‌کند؛ اینکه آنها اگر چند روز جلوتر می‌دانستند که خبری از برگزاری این مسابقه نخواهد بود، بازی‌های هفته بیست‌وششم لیگ برتر را برای روزهای پایانی سال برنامه‌ریزی می‌کردند. در حال حاضر برگزاری مسابقات این هفته برای فدراسیون به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. ازآنجاکه طبق پیش‌بینی‌های قبلی قرار بود ۲۶اسفند تیم‌ملی بازی داشته باشد، مسابقات این هفته لیگ برای نهم فروردین سال آینده برنامه‌ریزی شد. این درحالی است که تیم‌ملی تا هفتم فروردین اردو دارد و مسابقات لیگ قهرمانان آسیا هم روزهای ۱۳ و ۱۴ فروردین برگزار خواهد شد.

همین فاصله بسیار کوتاه باعث شده تا احتمال لغو هفته بیست‌وششم وجود داشته باشد. این در حالی است که طی یکی از مسابقات این هفته، پرسپولیس باید با سایپا بازی کند که انتظار می‌رود جشن قهرمانی سرخپوشان در همین دیدار برگزار شود. درحال‌حاضر با توجه به احتمال بالای صعود پرسپولیس، استقلال و ذوب‌آهن به مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا و فشردگی وحشتناک مسابقات در هفته‌های منتهی به جام‌جهانی، هیچ گزینه‌ای برای برگزاری مسابقات هفته بیست‌وششم وجود ندارد و انجام این مسابقات در روز نهم فروردین هم قطعا با انتقادات زیادی همراه خواهد شد. همه اینها درحالی است که در صورت اطلاع از لغو بازی تیم‌ملی، می‌شد مسابقات این هفته را امروز و فردا برگزار کرد و خلاص! حالا اما همه تیم‌ها تمرینات‌شان را تعطیل کرده‌اند و رفته‌اند...