وعده پیگیری از طریق فیفا

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به مناقشه بین فوتبال ایران و عربستان تاکید کرده ما به ای‌اف‌سی هشدار داده‌ایم که این ماجرا می‌تواند به مهلکه‌ای بزرگ برای آنها تبدیل شود. مهدی تاج در مراسم بدرقه تیم‌ملی فوتسال به مسابقات آسیایی در این خصوص گفت: «فوتبال ما یک مجموعه بسیار قوی است، در مورد مسائل بین‌المللی فوتبال و این موضوعی که در مورد میزبانی قطر در لیگ قهرمانان آسیا مطرح می‌شود، باید بگویم فدراسیون فوتبال اقدامات بسیار خوبی انجام داده است. AFC دو سال پیش برای فوتبال ما محرومیتی در نظر گرفت آن هم به بهانه اعتراض‌های سعودی‌ها و اتفاقاتی که آن زمان در تهران پیش آمد، عربستانی‌ها در آن مقطع مستندی را تهیه کردند و در مجموع به غلط یا درست کمیته اجرایی AFC را متقاعد کردند که ایران را از میزبانی محروم کنند.

اینکه چرا قطر توانست از حق خود دفاع کند و ما نمی‌توانیم گمانه‌زنی‌هایی مطرح می‌شود که درست‌ترین آن همین چیزی است که فدراسیون فوتبال اعلام می‌کند. ما اقدامات بسیار موثری در یک سال و نیم گذشته انجام دادیم، یک گروه تشکیل دادیم و دو وکیل را استخدام کردیم که کارهای ما را در دادگاه CAS انجام دهد، با هیاهو نمی‌شود کار کرد. ما در نامه‌ای که به AFC زدیم این موضوع را مطرح کردیم که این مساله سیاسی است و کاملا این موضوع روشن است، به‌طور مثال الان برخی از کشورها مانند عمان هم اجازه میزبانی به تیم‌های ما را نمی‌دهند درحالی‌که همین کشورها تا چند سال گذشته التماس تیم‌های ما را می‌کردند که در کشور آنها بازی برگزار کنند. ما به AFC نامه زدیم و گفتیم که خودش را از این مهلکه نجات دهد چون این موضوع ته ندارد. همین موضوع را از فیفا هم درخواست کردیم و صحبت‌هایی انجام دادیم، در مجموع ما پیگیر این موضوع هستیم. اینکه ما هر روز در رسانه‌ها در این مورد صحبت کنیم نمی‌شود چون فیفا و AFC رسانه‌های ما را رصد می‌کنند.»

نباید حقی از کشور ضایع شود

محمدرضا داورزنی، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش نیز دیروز به این ماجرا ورود کرد و خواستار پیگیری جدی مسوولان فوتبال کشور شد. او در این خصوص گفت: «این حساسیت وجود دارد که حقی از مردم و کشور ضایع نشود. بحثی که چند روز قبل با باشگاه‌ها داشتیم این بود که سفت و سخت دنبال حق‌مان باشیم. نمی‌خواهیم به‌عنوان وزارت ورزش در این موضوع ورود مستقیم داشته باشیم چراکه فیفا و AFC اجازه دخالت دولت را نمی‌دهند اما از تصمیم فدراسیون و باشگاه‌ها حمایت جدی می‌کنیم.»

ضرر هنگفت پرسپولیس

برانکو سرمربی پرسپولیس نیز دیروز در این خصوص واکنش نشان داد و از ضرر بالای پرسپولیس در سال قبل برای حضور در کشور ثالث گفت: «سال گذشته ما ۹ بازی از ۱۲ بازی را بیرون از خانه انجام دادیم و بیش از یک میلیون دلار ضرر کردیم؛ این مبلغ زیادی است. این درحالی بود که هواداران ما هم دچار مشکل شدند.»