خشم و هیاهو

منظور از «سه‌نقطه» مشخص شد

پیش از برنامه این هفته نود، علی کریمی در سلسله حملاتش به عادل فردوسی‌پور یک ابهام جدی در مورد او خلق کرده بود. جادوگر ضمن تکرار اتهامات مجری نود مبنی بر آمد و شد به منزل مسکونی کارلوس کی‌روش و سازشکاری با مدیران فدراسیون فوتبال، در پستی عجیب نوشته بود: «همه می‌دانند که تو به...ی علاقه خاصی داری و زیاد این کار را می‌کنی.» از زمان انتشار این پست، گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه کریمی از کدام سوءرفتار عادل باخبر است و منظورش از نقطه‌چین چیست، اوج گرفت. بعد از برنامه نود و اظهارات عادل در مورد توهین کریمی به بیننده‌های این برنامه اما، کریمی پست جدیدی منتشر و منظورش از سه‌نقطه معروف را روشن کرد. ستاره پیشین پرسپولیس و تیم‌ملی در این پست نوشته: «شما بهتره به فکر شرط‌بندى‌هات باشى. لازم نکرده وکیل وصى مردم باشی. همون حافظ منافع تاج و دار و دستش باشى کافیه. نون همونجاست.

مردم ما خیلى با فهم‌تر از اونى هستند که سیاه تو بشن. دیگه حنات رنگى نداره. تویى که پیغام پسغام می‌فرستى که بیاى فیلم بگیرى، که بعدش هر چى رو بخواى پخش کنى، جرات مناظره رو ندارى، تلفنى هم می‌ترسین چرا؟ اگه من با این کارم به مردم بى‌احترامى کردم، شما سال‌ها است که دارى به شعور مردم توهین می‌کنى.» به احتمال بسیار زیاد منظور کریمی از سه‌نقطه مزبور، همین شرط‌بندی بوده است. با این اوصاف باید دید از نظر سرمربی سپیدرود، فردوسی‌پور تا چه اندازه درگیر کار شرط‌بندی است؛ در حجمی معمول و دوستانه یا به‌طور گسترده و با چاشنی دخالت در تعیین نتایج؟ اگر منظور کریمی گزینه دوم باشد، او اتهام بسیار بزرگی به مجری نود نسبت داده است. این از آن اتهاماتی است که همه جای دنیا مثل بمب صدا می‌کند و مراجع قانونی را پای کار می‌کشاند.

اگر تهمت درست باشد که باید با فرد خاطی به‌شدت برخورد کرد و حتی می‌توان مجازات‌های سنگین قضایی برایش متصور بود، اگر هم بهتان نادرستی به وی نسبت داده باشند هم فرد تهمت‌زننده باید به سزای عملش برسد. این از آن حرف‌هایی نیست که وسط دعوا بتوان طرحش کرد و بعد همه چیز را به فراموشی سپرد. باید دید واکنش کمیته اخلاق و کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال و حتی مدیران ارشد صداوسیما به این اتهام بزرگ چیست؟ هرچند شخصیت فردوسی‌پور در ۲۰سال گذشته طوری بوده که شاید باعث شود اتهام‌زنی اخیر علی کریمی زیاد جدی گرفته نشود و همه آن را حرفی از سر عصبانیت قلمداد کنند.

تصمیم ناشیانه فدراسیون

در همین گیرودار اما فدراسیون فوتبال هم ضمن ارجاع پرونده علی کریمی به کمیته انضباطی، حضور او در نشست‌های خبری را ممنوع کرد. استدلال سازمان لیگ این است که علی کریمی سرمربی نیست و با کارت کمک‌مربی روی نیمکت می‌نشیند، بنابراین حق حضور در نشست خبری را ندارد. این تصمیم از چند جهت ناشیانه به نظر می‌رسد. در این شرایط به‌طور قطع مخاطبان فوتبال ایران خواهند پرسید پس چرا کریمی هفته پیش و هفته‌های قبل‌تر و حتی زمانی که با همین شرایط هدایت نفت تهران را بر عهده داشت بدون هیچ مشکلی در نشست‌های خبری حضور می‌یافت؟ آیا اگر او در کنفرانس هفته قبلش از فدراسیون فوتبال انتقاد نمی‌کرد، الان کارت مربیگری‌اش هیچ مشکلی نداشت؟

به‌طور خودکار کریمی فردا باید در نشست خبری پیش از بازی استقلال تهران و سپیدرود حضور می‌یافت و به‌نظر می‌رسد محروم کردن ناگهانی او، ناشی از هراس فدراسیون از مواجهه کریمی با خبرنگاران پایتخت بوده است. در کنار این واضح است که چهره‌ای مثل کریمی برای انتشار دیدگاه‌هایش نیازی به حضور در نشست خبری ندارد و همین‌طور که تا الان مواضعش را از طریق صفحه شخصی‌اش منتشر کرده، بعد از این هم می‌تواند همین رویه را ادامه بدهد. به‌طور کلی در شرایطی که اشتباهات علی کریمی در جنگ با فدراسیون و برنامه نود باعث افزایش انتقادها از او شده بود، به نظر می‌رسد حالا هم فدراسیون با حرکت اشتباهی که در این جدل شطرنج‌گونه انجام داد، خودش را به موضع ضعف برد.