آخرین ضربه را محکم‌تر زد

البته حالا دیگر ریزه‌اسپور ادعایی ندارد، اما این شاکیان داخلی هستند که پی کار را گرفته‌اند. بلافاصله بعد از پخش اظهارات طارمی در برنامه نود، موج بزرگی بین هواداران استقلال در گرفت و آنها مدعی شدند حضور مهاجم بوشهری در تمام مسابقات پرسپولیس در لیگ شانزدهم غیرقانونی بود و نتیجه همه آن مسابقات باید سه بر صفر به زیان سرخپوشان شود! در کمال شگفتی این موج، معاون باشگاه استقلال را هم با خودش برد؛ چنان‌که پندار توفیقی در مصاحبه با سایت رسمی باشگاه خواهان ورود فدراسیون به این پرونده شد، هرچند مدیران استقلال ساعاتی بعد این مصاحبه را از سایت باشگاه حذف کردند. به هر حال آنچه در حال حاضر محل بحث به شمار می‌آید، این است که آیا خطری قهرمانی فصل گذشته پرسپولیس را تهدید می‌کند یا نه؟

سه بر صفر نمی‌شود

دیروز اخبار و تحلیل‌های بسیار زیادی در مورد این مساله روی خروجی خبرگزاری‌های مختلف رفت، اما فصل مشترک عمده آنها این بود که حتی در صورت صحت ادعای طارمی باز هم نتایج فصل قبل پرسپولیس تغییر نخواهد کرد. جوهر کلام این است که آیین‌نامه انضباطی فدراسیون فوتبال یک ماه پیش تغییر کرده، بنابراین تمامی اتفاقات و تخلفاتی که تا پیش از تغییر آیین‌نامه رخ داده، با مقررات قبلی ارزیابی می‌شود. در آیین‌نامه قبلی هم تصریح شده اگر تیمی از بازیکن غیرقانونی استفاده کند، تیم مقابل تا دو ساعت بعد از بازی حق اعتراض خواهد داشت. بنابراین حتی اگر طارمی بازیکن غیرقانونی بوده باشد، باز به دلیل عدم اعتراض تیم‌های مقابل در موعد قانونی، نتایج پرسپولیس در فصل گذشته قطعی و غیرقابل تغییر تلقی می‌شود. علاوه بر این نکته کلیدی این است که تغییر احتمالی تاریخ، مربوط به مجادله پرسپولیس با باشگاه ترکیه‌ای بوده، وگرنه ثبت قرارداد او در ایران در بازه رسمی نقل‌وانتقالات رخ داده است. خبرگزاری تسنیم هم دیروز در گزارشی به نقل از یک مقام حقوقی آگاه به همین موضوع اشاره کرده است. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: اول از همه موضوع جعل تاریخ قرارداد مهدی طارمی با باشگاه پرسپولیس در صورتی که محرز شود، ارتباطی به لیگ برتر سال گذشته نداشته و برای پاسخگویی به باشگاه ریزه‌اسپور ترکیه بوده که شامل محکومیت داخلی نمی‌شود و فیفا در این خصوص رای صادر کرد. نکته دوم اینکه حتی اگر تیم‌ها براساس آیین‌نامه جدید بخواهند با موضوع جعل سند، اعتراضی داشته باشند، چون لیگ شانزدهم به پایان رسیده، مهلت قانونی اعتراض گذشته است. از سوی دیگر در موضوع جعل تاریخ قرارداد طارمی با باشگاه پرسپولیس، فیفا این باشگاه را به عدم شفافیت محکوم و از دو پنجره نقل‌وانتقالاتی نیز محروم کرده است.

شکایت پرسپولیس از طارمی

ظهر دیروز اما سایت رسمی پرسپولیس نشان داد مدیران این باشگاه شمشیر را برای مهاجم سابق‌شان از رو بسته‌اند. در متن خبری که روی سایت قرمزها آمده می‌خوانیم: این باشگاه در پی اظهارات غیرواقع مطرح‌شده از سوی مهدی طارمی در رسانه‌های جمعی که باعث تشویش اذهان عمومی، تنش و حاشیه در فوتبال ایران و نگرانی عمیق و ناراحتی شدید هواداران شد، از طارمی به فدراسیون فوتبال و کمیته اخلاق شکایت کرد. حمیدرضا گرشاسبی سرپرست باشگاه پرسپولیس نیز در تماس خود با مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، خواستار تسریع در روند رسیدگی به این پرونده شد.

هجوم استقلالی‌ها به سایت فیفا

دیروز همچنین هواداران دو تیم استقلال و تراکتورسازی با توجه به مسائل مطرح شده از سوی طارمی در برنامه نود برای جریمه پرسپولیس به سایت و پیج اینستاگرام فیفا هجوم بردند. جالب اینجا است که حالا تراکتوری‌ها مدعی‌تر از هواداران استقلال هستند؛ چراکه آنها فصل قبل یک امتیاز از پرسپولیس گرفتند، اما استقلال چهار امتیاز از سرخپوشان گرفت و اگر همه نتایج این تیم سه بر صفر شود، تراکتورسازی قهرمان خواهد شد.

ورود نهادهای نظارتی

اگرچه بحث تغییر نتایج مطرح نیست، اما آشکار شدن تخلف پرسپولیس می‌تواند کمیته اخلاق و سایر نهادهای نظارتی را در این زمینه حساس کند. دیروز «ایسنا» در گزارشی نوشت: پس از ورود مجموعه نهادهای انضباطی و قضایی فدراسیون فوتبال به این ماجرا، نهادهای نظارتی و حراستی نیز به پرونده ورود کرده‌اند و قرار است با بررسی ادعاهای طارمی، ضرر و زیان احتمالی وارده به باشگاه پرسپولیس از این طریق را پیگیری کنند. پرداخت پول از طریق یک هوادار متمول به طارمی و سندسازی خارج از عرف مدیریتی، در حکم اختلاس یا ضرر و زیان به بیت‌المال و اموال عمومی دانسته شده و قرار است مجموعه مدیران باشگاه پرسپولیس و خصوصا شخص علی‌اکبر طاهری به‌عنوان مدیرعامل وقت و مهدی طارمی در این باره به نهادهای نظارتی پاسخ دهند.