وداع در نیمه‌راه

چقدر طارمی، چقدر باشگاه؟

آنچه مسلم است اینکه مهدی طارمی هنوز شش ماه دیگر با پرسپولیس قرارداد دارد و باشگاه خواهان او باید تن به مذاکره با تیم ایرانی و دریافت رضایت‌نامه بدهد. با این وجود از زمان رسمی شدن انتقال مهاجم بوشهری به الغرافه، اظهارات ضدونقیضی در مورد رقم قرارداد این بازیکن و نیز وجه دریافتی پرسپولیس برای صدور رضایتنامه مطرح شده است. دیروز یکی از سایت‌ها از رقم خیره‌کننده ۸۰۰هزار دلار بابت رضایت‌نامه طارمی سخن به میان آورده بود و همزمان سایتی دیگر این رقم را حدود ۵۰۰هزار دلار برآورد کرده بود. این درحالی است که به سختی می‌توان دو عدد مزبور را باور کرد.

مسوولان باشگاه پرسپولیس دست‌کم تا لحظه تنظیم این مطلب به شایعات واکنش رسمی نشان نداده‌اند، اما اگر به خاطر داشته باشید برانکو چندی قبل در حاشیه تمرینات پرسپولیس به خبرنگاران گفته بود: «رقم پیشنهادی الغرافه در شأن طارمی و پرسپولیس نیست.» به این ترتیب روشن نیست چطور از عدد ۸۰۰هزار دلار برای صدور رضایت‌نامه سخن گفته می‌شود؛ مگر اینکه پرسپولیس با رایزنی و مذاکره این رقم را بالا برده باشد که با توجه به باقی‌ماندن کمتر از شش ماه از قرارداد طارمی، این مساله نیز دور از ذهن است. به‌طور همزمان اما موج دیگری از شایعات حکایت از آن داشت که باشگاه پرسپولیس هیچ مذاکره‌ای با الغرافه نکرده و این خود طارمی بوده که درگیر صفر تا صد موضوع شده و قرار است شخصا مبلغ صدور رضایت‌نامه و نیز بخشی از پاداش ناشی از حضورش در جام‌جهانی را که از کف پرسپولیس می‌رود، به حساب این باشگاه واریز کند. به هر حال فعلا فقط یک‌چیز در مورد این انتقال روشن شده و آن هم این است که قرارداد طارمی با الغرافه یک‌ونیم ساله خواهد بود؛ آنچه با رویا و اصرارهای این بازیکن برای حضور در لیگ‌های معتبر اروپایی منافات دارد.

اولین چالش طارمی

الغرافه درحال‌حاضر تیم هفتم لیگ ستارگان قطر است و در پایان دور رفت لیگ این کشور نتایج خوبی به‌دست نیاورده. این تیم در صدد است برای دور برگشت با شرایط مطلوب‌تری در مسابقات حاضر شود و از همین‌رو اقدام به جذب چند بازیکن کرده. آنها همزمان با خرید مهدی طارمی از پرسپولیس، وسلی اسنایدر هلندی را هم استخدام کردند؛ بازیکن ۳۴ساله‌ای که سابقه بازی در رئال‌مادرید، اینترمیلان و گالاتاسرای را در کارنامه دارد. در همین راستا استخدام طارمی بخشی از پروژه بلندپروازانه الغرافه است؛ باشگاهی که در لیگ قهرمانان آسیا در مرحله پلی‌آف حاضر است و باید از پاختاکور ازبکستان میزبانی کند. این بازی برای قطری‌ها بسیار مهم است. آنها که در لیگ ستارگان تقریبا یک‌سوم تیم صدرنشین یعنی الدوحیل (لخویای سابق) امتیاز جمع کرده‌اند و این فاصله ۱۸امتیازی را غیرقابل جبران می‌بینند، سخت به حضور موفق در فصل جاری لیگ قهرمانان دل بسته‌اند؛ جایی که بازی با پاختاکور روز دهم بهمن برگزار می‌شود و مهدی طارمی ۱۰روز بعد از پایان محرومیتش باید در بزرگترین چالش باشگاه جدیدش شریک شود. باید دید آینده طارمی در این باشگاه چه خواهد شد و آیا او هم مثل بسیاری از ستارگان ایرانی، در اثر حضور در لیگ این کشور دچار افت می‌شود یا نه؟

واکنش‌ها

بدیهی است که جدایی مهدی طارمی از پرسپولیس در این شرایط خوشایند هواداران نباشد. پرسپولیسی‌ها دیروز انتقادات وسیعی از طارمی انجام دادند و بسیاری از پیشکسوتان باشگاه نیز رفتار این بازیکن را به نقد کشیدند. به هر حال او در شرایطی پرسپولیس را ترک می‌کند که باشگاه تا زمستان سال آینده امکان یارگیری ندارد و این گرفتاری، فقط در اثر اشتباه خود طارمی به‌وجود آمده است. شاید هر بازیکن دیگری در موقعیت او بود می‌ایستاد و دست‌کم تا زمان رفع گرفتاری‌ها به تیم خدمت می‌کرد، اما طارمی تصمیم دیگری گرفت؛ تصمیمی که دیروز با موج انتقادها همراه شد و انتظار می‌رود این اعتراضات تا مدتها ادامه بیابد.